Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med 17-55 mm f/2,8 G ED-IF AF-S DX NIKKOR

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleph0

Medlem
Har nyligen köpt detta objektiv och har problem med att få det att fokusera. Jag hör hur autofokusen jobbar men när den väl tycker sig ha hittat rätt så är det ändå inte rätt. Hela bilden blir grynig och suddig. Något jag också reagerat på är att hela menyerna är suddiga (förutom bilden) när jag ser genom gluggen och inte på displayen. Vad kan det vara som spökar? Är det någon inställning jag måste göra?

Jag kan tillägga att det sitter på en Nikon D40.

Det har ingenting med objektivet att göra. Justera det lilla reglaget på högersidan om sökaren tills det ser skarpt ut.

Det har ingenting med objektivet att göra. Justera det lilla reglaget på högersidan om sökaren tills det ser skarpt ut.

Förmodligen är det så. Har man dessutom som jag något hemligt synfel (vet ej betäckning) så funkar det helt enkelt inte att justera. Jag ser alltid lite suddigt med höger ögat så jag kikar ibland med vänster ögat.

Vilket reglage är det ni menar att jag ska justera? Har svårt att se vilket av dom som skulle påverka fokus, men så är jag heller inte fullt insatt med kameran och andra objektiv annat än kitobjektivet jag fick med. Det hittade fokus utan problem.

Det verkar som att det här nya reagerar på fokus-sökningen men gör inget åt det. Det rattar kanske in fokuset 50% resten verkar jag sedan få försöka ratta in för hand så gott det går. Jag har det även intsällt på M/A-läget.

Förmodligen är det så. Har man dessutom som jag något hemligt synfel (vet ej betäckning) så funkar det helt enkelt inte att justera. Jag ser alltid lite suddigt med höger ögat så jag kikar ibland med vänster ögat.

Visst är det så att det inte alltid räcker med sökarjusteringen. När sådana här frågor dyker upp brukar det dock betyda att det tidigare upplevts som skarpt, men nu inte gör det. Då är det rimligt att anta att dioptrijusteringen är boven i dramat.

Vilket reglage är det ni menar att jag ska justera? Har svårt att se vilket av dom som skulle påverka fokus, men så är jag heller inte fullt insatt med kameran och andra objektiv annat än kitobjektivet jag fick med. Det hittade fokus utan problem.

Det verkar som att det här nya reagerar på fokus-sökningen men gör inget åt det. Det rattar kanske in fokuset 50% resten verkar jag sedan få försöka ratta in för hand så gott det går. Jag har det även intsällt på M/A-läget.

På de flesta Nikonkameror är det en liten ratt, men jag kollade förut och det ser ut att vara som ett dragreglage på D40 precis till höger om sökaren.

Ser inte ens siffrorna i sökaren skarpa ut så har det ingenting med objektivet att göra. Så länge du inte ser dessa skarpt så spelar det inge roll om objektivet fokuserar rätt. Sökarbilden kommer att vara suddig i alla fall. Bilderna du tar kommer dock bli skarpa ändå, så det är enkelt att se om det är den här justeringen som är boven.

På de flesta Nikonkameror är det en liten ratt, men jag kollade förut och det ser ut att vara som ett dragreglage på D40 precis till höger om sökaren.

Ser inte ens siffrorna i sökaren skarpa ut så har det ingenting med objektivet att göra. Så länge du inte ser dessa skarpt så spelar det inge roll om objektivet fokuserar rätt. Sökarbilden kommer att vara suddig i alla fall. Bilderna du tar kommer dock bli skarpa ändå, så det är enkelt att se om det är den här justeringen som är boven.

Oj, så rätt du hade! Jag hade ingen aning om att det var hos mig felet låg. Visserligen har jag ju glasögon när jag läser men att det kunde yttra sig på det här viset hade jag ingen aning om. Bilderna blir ju riktigt bra när jag kollar på dom nu i efterhand.
Alltid lär man sig någonting nytt :)
Ska försöka få till det där dioptrijusteringsproblemet...

"Edit"
Hittade det först inte men nu har jag gjort det och nu ser jag riktigt bra. Tackar så mycket för hjälpen!

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto