Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem D800 + Sigma 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Hej!

Min D800 verkar fokusera bakom med mitt Sigma 70-200/2.8, någon som har samma problem?

Lars

Börja med att läsa dokumentet som du hittar på den här sidan: http://focustestchart.com/chart.html

..och gör sedan testet så omsorgsfullt som möjligt. Det här testet funkar dock bara för relativt korta avstånd, så gör samtidigt något liknande test på längre avstånd. När du läst dokumentet förstår du hur autofokusen tänker och därmed hur du ska testa fokusen också på längre avstånd.

Om du hittar ett fel i fokuseringen, prova ställa in en finjustering av fokusen för det objektivet i kamerans meny. Man får prova sig fram. Om det inte hjälper tillräckligt (det gör det inte om fokusfelet inte är linjärt, t.ex. framfokus vid närgränsen och bakfokus längre bort som jag hade med mitt sigma 24/1,8), ta kontakt med återförsäljaren och begär en justering av objektivet.

Edit: Det här är kanske onödigt med tanke på ditt sista inlägg ovan men då jag skrivit det redan får det stå kvar:
Det behöver inte heller alltid vara objektivet som fokuserar fel. Min förra kamera, en D90, felfokuserade kraftigt som ny och krävde en justering. Jag märkte det för att med nya kameran fokuserade inget av mina gamla objektiv rätt...

Jag antar att du testat med andra objektiv också. Min D800 var helt fel ute med alla objektiv till att börja med, men det fixade Nikon till.
Fokuserar den rätt med andra objektiv så är det med största sannolikhet strul med objektivet, är det alltid lika mycket fel på objektivet fungerar det bra att justera fokusen i kameran själv är det olika fel på olika avstånd/brännvidder så är det bara att uppsöka verkstad.

/Karl

Jag provar med att fine-tuna AF:en till att börja med, vad jag kan se så bakfokuserar den både på kort och långt håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar