Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Thumper

Medlem
Jeg har i den siste tiden fått et problem med autofokus på mitt D80.
Når jeg benytter de ytre fokus punktene treffer ikke fokusplanet skikkelig. Det virker som det fokuserer bak objektet. Dette gjelder uavhengig av objektiv, lukkertid og blenderåpning.
Noen som vet hva det kan komme av og hva som kan gjøres med det?

Mvh
Frode

Jeg har i den siste tiden fått et problem med autofokus på mitt D80.
Når jeg benytter de ytre fokus punktene treffer ikke fokusplanet skikkelig. Det virker som det fokuserer bak objektet. Dette gjelder uavhengig av objektiv, lukkertid og blenderåpning.
Noen som vet hva det kan komme av og hva som kan gjøres med det?

Mvh
Frode

Bumper denne, og legger ved et eksempel... Her er fokus lagt på modellens ansikt...
Jeg har også lagt opp dette i på min side.... Litt større der og enklere å se hva jeg mener.

Bilagor

• Linda-i-åkerweb.jpg
    Linda-i-åkerweb.jpg
    31.2 KB · Visningar: 187
Senast ändrad:
Om kameran regelmässigt och konsekvent fokuserar fel är ett besök hos kameradoktorn lösningen. Tyvärr känner jag inte till vilka serviceställen Nikon har i Norge.

Takk for svar.
Kameraet fokuserer ganske bra på senter, mens "kantpunktene" ikke treffer.

I Norge er det bare et godkjent Nikon Service sted, og det ligger i langt unna meg. Er lite lysten på å sende fra meg kameraet nå på sommeren. Hadde derfor håpet det var noe jeg kunne foreta meg selv :)

Är det alltså bara de yttre fokuspunkterna som felfokuserar medan mittenpunkten ger rätt fokus?
Det var slik det virket...

Etter en samtale med Nikons kundeservice i Norge fikk jeg vite at senter punktet er det mest presise av fokus punktene.
Det viste seg at det ikke var noe feil på kameraet, eller meg(innstillingene), men rett og slett et software problem... CS5 er ikke 100%kompatibelt med NEF så da ble det en feil der. La in CaptureNX2 og vips: SKARPE FINE BILDER:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar