Annons

Fokusproblem D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

questa

Medlem
Köpte idag en (begagnad) D7100 med 18-105.
Har Väldigt problem med fokusen på den dock.
Har haft en D7000 med samma glugg tidigare så jag känner mej ganska bekant med inställningar och obj. Allt står på auto. Fokusläge står på AF-S (även testat de andra lägena).
Men När jag tittar i sökaren så vill den inte fokusera riktigt.
Och därför inte heller skicka av bilden.
Testat på alla möjliga motiv och det lustiga med allt är att det fungerar i Live View.
Har sökt runt rätt mycket och testat bla att göra rent kontaktytan mellan obj och hus.
Testat med ett annat obj. Och reglagen står på A och inte M på obj och hus.
Är också säker på detta då det fungerar bra med live view..
Är tacksam för sista tips innan jag vänder mej till nikon på måndag.

Tack och glad midsommar på er
 
Vet inte hur man nollställer hela kameran så om någon vet så testar jag gärna detta. Har återställt användarinställningar i menyn bara.

Tror inte AF-On är på eftersom den försöker fokusera.
Men den hittar inte fokus.
Och den fokuserar med avtryckaren när jag kör live view.

Tack för svar!
 
Det där problemet råkar jag ut för ibland när jag försöker fokusera nära närgränsen, i synnerhet med objektiv som har kort närgräns. Då hänger inte PDAF med riktigt medan CDAF som används i LiveView funkar bättre. Problemet är dock långt mindre på D7100 än det var på D5100.
 
Det där problemet råkar jag ut för ibland när jag försöker fokusera nära närgränsen, i synnerhet med objektiv som har kort närgräns. Då hänger inte PDAF med riktigt medan CDAF som används i LiveView funkar bättre. Problemet är dock långt mindre på D7100 än det var på D5100.

Ok.
Jag ligger dock inte nära närgränsen i detta fall.
Testat många olika motiv, glaset på bordet framför mej, klockan på väggen, bilen ute på gatan m.m...
 

Ja. Detta har jag testat.
Men får man ingen bekräftan på att jag lyckats?
Jag slår alltså på kameran och håller dessa 2 grönmarkerade knappar intryckta i 2 sek (även testat 10 sek). Men den bekräftar inte att återställning är klar.
Men jag kan ju mickla på lite inställningar och sedan resetta och se om dom går tillbaka.
Det hjälper inte mitt problem iaf.
 
Köpte idag en (begagnad) D7100 med 18-105.
Har Väldigt problem med fokusen på den dock.
Har haft en D7000 med samma glugg tidigare så jag känner mej ganska bekant med inställningar och obj. Allt står på auto. Fokusläge står på AF-S (även testat de andra lägena).
Men När jag tittar i sökaren så vill den inte fokusera riktigt.
Och därför inte heller skicka av bilden.
Testat på alla möjliga motiv och det lustiga med allt är att det fungerar i Live View.
Har sökt runt rätt mycket och testat bla att göra rent kontaktytan mellan obj och hus.
Testat med ett annat obj. Och reglagen står på A och inte M på obj och hus.
Är också säker på detta då det fungerar bra med live view..
Är tacksam för sista tips innan jag vänder mej till nikon på måndag.

Tack och glad midsommar på er

Snacka med säljaren, det låter som autofokusen lagt av. Det funkar i live view så då är det knappast några inställningar, dessutom är du ju van vid kameratypen.

Lämna tillbaka den omgående om du kan.
 
Snacka med säljaren, det låter som autofokusen lagt av. Det funkar i live view så då är det knappast några inställningar, dessutom är du ju van vid kameratypen.

Lämna tillbaka den omgående om du kan.

Jag varit i kontakt med säljaren och han erbjuder sig att träffas och kika på det. Har dock några mil till honom så jag väljer hellre att vända mej till nikon då jag har garanti.
Blir väl att ta tag i detta på måndag då..
Tur man inte hade något inplanerat foto utan köpte den mer som en bra-å-ha-kamera.
Har en vän som är duktig på foto så han kan gott få känna lite på den också :)

Tack för snabb hjälp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.