Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag har en Canon 7D med 15-85mm 3,5-5,6 och har på senare tiden upptäckt ett litet problem med autofokusen, samt även med manuella fokusen. Grejen är att ganska ofta när jag sätter på kameran och försöker fokusera med autofokusen så händer ingenting.. när jag sedan försöker flera gånger så "kommer kameran igång" och autofokusen fungerar utan problem igen. Samma sak händer när jag fokuserar manuellt och drar på fokusringen.. jag kan lätt dra ringen, men avståndsmarkeringarna längst in på objektivet rör sig inte - förrän efter någon minut eller två då allt kickar igång igen.

Detta är inget stort problem, men ska jag bry mig om det? Kan det orsaka större problem, och borde jag i så fall lämna in kameran för en koll (köpt på MediaMarkt för ca 9 månader sen)

Någon?
 
Det låter på din beskrivnign som att det är objektivet som "slirar" eller "glappar" i något drev. Visst borde du gå tillbaka till affären med det.

Fast det är ju spännande om det alltid är korrelerat till "nystartad" kamera. Jag har svårt att fatta hur det skulle kunna påverka manuella fokusen. Hur uppför sig fokusringen och fokusindikatorn om du tar bort objektivet från huset?

Petter ...
 
Senast ändrad:
Det är inte så att du har ändrat inställningen för customfunktionen C.Fn III-4 (lens drive when AF impossible) till "Focus search off". I detta läge gör kameran ingenting om den inte kan detektera fokus direkt, då måste du hjälpa kameran att hitta fokus "något sånär" innan autofokusen börjar arbeta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.