ANNONS
Annons

Fokuslampan på D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokuslampan (eller vad den nu kan tänkas heta) på min D200 verkar vara död, eller möjligtvis väldigt blyg. Tror mig minnas att jag såg den lysa första dagen jag testade kameran inomhus, men efter det så har den inte tänts en enda gång vad jag har märkt. När ska den egenligen tändas, och finns det något sätt att kolla att den med 100% säkerhet fungerar?

Tilläggas bör att jag bara har en engelsk manual, och när jag läser igenom den så hittar jag något om af-assist illuminator. Lampan är dessvärre fortfarande död om jag sätter den på "on".

Hoppas innerligt att jag slipper skicka iväg min nya kärlek på någon långvarig reparationsresa till Asien...

Det finns andra sätt att få den att inte fungera har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vilka... prova att sätta kameran på programautomatik och se om den inte tänds då.

"Saxat" ur den svanska instruktionsboken..

"Kameran måste vara inställd på fokuslägen S (enkelservo-AF), ett AF-Nikkor-objektiv måste vara monterat och det mittersta fokusområdet eller den mittersta fokusområdesgruppen måste väljas med prioritet på närmsta motiv aktiverat. Om dessa villkor uppfylls och motivet är dåligt belyst tänds hjälpbelysningen automatiskt..."

Har du varit inne och pillat i menyerna är kanske lampan avstängd under fliken a9..?

Hoppas det löser sig, lampan är bra att ha...

/Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar