Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokushastighet med ist ds/d-70

Produkter
(logga in för att koppla)

dolcegirl

Medlem
Provade Nikons D-70 med kitobjektivet 18-70 (trorjag), och häpnade över snabbheten på autofokus. Man hinner inte uppfatta att kameran fokuserar! Min ist ds med FA optik känns nu som en gammal folkabuss..Frågan är ju om ist blir snabbare med ett digitalobjektiv? Någon som har DA kombination och som kan upplysa mig om så är fallet. Och finns det något bra digalzomm till ist. Verkar lite tunnt när man kollar pentax hemsida

Digialanpasade objektiv eller ej påverkar ej fokushastigheten. Det som gör Nikon 18-70 snabbt är den i objektivet inbyggda ultraljudsmotorn. Tyvärr finns det inga sådana till Pentax.

Behöver du verkligen snabbare autofokus eller är det bara habegär?

Själv behöver jag inte autofokus överhuvudtaget, manuell fokusering räcker gott och väl för min del.

/Henri

I vissa situationer behöver jag snabb AF. Jag gjorde ett rep om truffelhundar, och det var inte lätt att hinna med, och när man gjorde det så han inte kameran med. Men visst lite habegär är det...

Jag har tagit många bilder där snabbhet varit viktig och med DS:en satt på sportläget så har jag inte funnit något som helst problem med en eventuell långsam autofokus. Tycker den fokuserar snabbare än jag hinner tänka.

En bra digitalzoom - DA 50-200 är lanserad nu. Till hösten kommer DA 12-24. Men det går ju att använda vanliga FA/F zoomar...

Hälsningar
* Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar