Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusfel med adapter.

Produkter
(logga in för att koppla)

hassest

Medlem
Jag har en Sony NEX 7 och använder ett fast Nikkor 24/2.8 med en adapter. Vid inställning på oändligt på objektivet blir resultatet att fokus kommer på kortare avstånd. Min fråga är då: är adaptern för kort eller för lång?? Skall jag korta eller förlänga adaptern för att få fokusinställningen att stämma med verkligheten. Detta är nog en grundläggande kunskap för många, men inte hos mig.

Hasse .
 
Jag har en Sony NEX 7 och använder ett fast Nikkor 24/2.8 med en adapter. Vid inställning på oändligt på objektivet blir resultatet att fokus kommer på kortare avstånd. Min fråga är då: är adaptern för kort eller för lång?? Skall jag korta eller förlänga adaptern för att få fokusinställningen att stämma med verkligheten. Detta är nog en grundläggande kunskap för många, men inte hos mig.

Hasse .

Hej !

Oändligheten är alltid närmare, framförallt med Sony................

Fokuserar du från ett kortare mot ett längre avstånd drar du in optiken, den ska
alltså in en bit till, om adaptern är för lång eller om objektivet inte når
oändligheten även på en Nikon, det är inte självklart.

Försök att börja kolla om det stämmer mot nån Nikon, verkar det ok
så är kanske adaptern för lång.

Hur vet du att den inte fokuserar till oä ?

Det man kan lita på är en liveview med ordentlig förstoring typ 10x.

//MW
 
Hej !

Oändligheten är alltid närmare, framförallt med Sony................

Fokuserar du från ett kortare mot ett längre avstånd drar du in optiken, den ska
alltså in en bit till, om adaptern är för lång eller om objektivet inte når
oändligheten även på en Nikon, det är inte självklart.

Försök att börja kolla om det stämmer mot nån Nikon, verkar det ok
så är kanske adaptern för lång.

Hur vet du att den inte fokuserar till oä ?

Det man kan lita på är en liveview med ordentlig förstoring typ 10x.

//MW

Jag ser vid stor bländare att skärpan inte sträcker sig långt bort. Om jag drar till med f11 så är det nästan ok, men man vill ju kunna styra bättre än så. Jag skäms att jag inte testat på min D700 det är ju en självklarhet ! Hade för övrigt nästan glömt att jag har den sedan nexen dök upp. Om felet ligger hos adaptern mäter jag upp den och kapar den alternativt testar en annan i butik. Tack för hjälpen.
Hasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.