Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusfällan

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att focusfällan (AF-S läget på fucueringsväljaren) på min K-7 inte funkar med mitt Super Takumar 55/1.8 och PK-M42 adapter. Kameran bränner av bilder ändå, oavsett fokusering. MEN... funktionen funkar klockrent med alla K-bajonettoptiker när jag fokuserar manuellt. K, M, A, FA eller vad som helst, även en Leitz 180mm med eftermarknadsbajonett från Leitax. Skumt...
Nån annan som märkt detta?

Jag måste testa med k10:an också, men just nu har dottern lagt beslag på den.

Jag vet att det funkar med min gamla SMC-M 200/4 (K-bajonett) så jag kan jämföra med min Takumar 200/4 (M42) under helgen.

//Lars

Oki. Nu är det ju ingen katastrof för focusindikeringen blinkar ju ändå, så det är ju bara att skjuta "som vanligt" med den gluggen. Men jag blev lite förvånad när jag upptäckte det.

För att det ska funka så ska väl de elektriska kontaktstiften i bajonetfattningen kortslutas, som de gör när man sätter på ett äldre M-objektiv tex. Så troligen har du något oxidlager på din adapter som gör att de inte kortsluts, prova att putsa upp ytan där kontakterna sitter.

Det är snarare så att M42 objektiven är mindre i basen så de täcker inte de elektriska kontakterna. Så är det i alla fall på alla mina Takumar objektiv.

Kollade med Takumar 200/4 och det funkade inte. Den är svarteloxerad i bakkant där kontakterna i huset sitter. Kontakterna täcks till hälften men eloxeringen är inte ledande vilket antagligen är problemet som Gimbal sa. Man kan nog slipa av eloxeringen på den gluggen men alla objektiv har inte så stor fläns och då funkar det inte. Adaptern påverkar ingenting då den sitter innaför kontakterna. SMC-M 200/4 har blank aluminium i bajonetten vilket styrker teorin.

//Lars

Nu är det verifierat. Jag slipade bort eloxeringen vid kontakterna på min Takumar 400/5,6 och vips så funkar det.

//Lars

Dock tycks det bara vara vissa Takumar objektiv som är tillräckligt stora i basen för att det ska fungera. Inget av mina 13 objektiv tycks vara det, inte ens 300/4.

Bilagor

• DSCF0328.jpg
    DSCF0328.jpg
    12.4 KB · Visningar: 265
Dock tycks det bara vara vissa Takumar objektiv som är tillräckligt stora i basen för att det ska fungera. Inget av mina 13 objektiv tycks vara det, inte ens 300/4.

Sådär ser det ut med min 55/1.8.
Som sagt. ingen katastrof för mig eftersom fokusindikeringen är klockren. Får trycka ner knappen efter "pipet" i stället för innan... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar