Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringspunkterna på EOS 30V QD

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorgen79

Avslutat medlemskap
Är det någon som kan svara på om det ska lysa svagt rött ljus både under och över den mittersta fokuseringspunkten på en EOS 30V när den mittersta fokuseringspunkten lyser?
När de andra fokuseringspunkterna lyser så lyser bara fokuseringspunkterna och det blir inget rött ljus jämte.
Om det ska vara så. Är det bara jag som stör mig på att det lyser utanför den mittersta fokuseringspunkten?
 
Du ser det inte du då inte har några andra fokuspunkter jämte dom andra.

Det är ju slipningar i en glasyta, och det är där det är slipat det lyser. Svårt att komma ifrån det. Alternativet är att ha trådar som går mellan punkerna och att punkerna själv lyser, men då stör man sig på trådarna.

Det är samma fenomen på Eos 33 även om jag inte tycker att det är störande.
 
Vad har man den runda slipningen i mitten av glasytan till?
Det är förmodligen den som gör så att ljuser som lyser upp den mittersta fokuseringspunkten också gå in i glaset och bilda en stor röd fläck under den mittersta fokuseringspunkten.
Varför har man inte satt den runda slipningen på andra sidan glaset? Då hade man förmodligen sluppit den stora röda fläcken under fokuseringspunkten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.