Annons

Fokuseringsproblem Tamron 17-50 / 350D och 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hej.

Efter att funderat länge och väl över vilken vardagsglugg jag skulle ersätta Canons kitobjektiv med köpte jag förra veckan ett Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF).

Jag monterade gluggen på min 350D och tog några snabba testbilder av min sambo på nära håll och kände mig väldigt nöjd med hur bilderna såg ut i displayen på kameran.

Åkte sedan iväg för att reka en kyrka jag skulle vara vigselfotograf i ett par dagar senare och märker när jag kommer hem att fokusen sitter HELT galet fel. Jag siktade på min sambos (som fick agera statist) ansikte och prickade altarringen två meter ifrån henne närmare mig, ungefär, visade det sig. Autofokusen hade INGA svårigheter att fokusera, den satt väldigt fort.

Väl hemma började jag läsa här och på andra ställen om detta och gjorde några ovetenskapliga test där jag fotade ett måttband med stativ i 45 graders vinkel. Där kunde man se på knappt en meter att fokusen missade med 5-13 cm ungefär i 17mm-läge. Jag riggade upp min 50/1.8 och tyckte även där att fokusen inte satt där den skulle, med några cm.

Fick lite panik och köpte en 400D (har ändå tänkt göra en uppgradering i någon form framöver då min 350D är två år gammal) och tycker att det funkar bättre, men inte perfekt. Jag fotar vigseln och tycker att RAW-bilderna ser OK ut. Vid närmare granskning märker jag att fokusen inte sitter där den ska dock, och när jag trycker ut dem till jpg blir det ännu tydligare.

Fokusen sitter rätt bra på motiv som befinner sig inom ~2 m ungefär, sen blir det rent ut sagt skit.

Så, vad göra? Är det någon sorts kompabilitetsproblem mellan husen och objektivet? Är objektivet ett måndagsexemplar? Är det handhavandefel?

Jag har endast testat med den mittersta fokuspunkten då jag alltid fotar så.
 
Hej,

tråkigt att höra. Jag har samma kombo 400D med 17-50 och det fungerar mycket bra. Jag köpte ett annat objektiv och var lite skeptisk, då körde jag följande test för alla mina objektiv för att kolla:

http://www.focustestchart.com/chart.html

Skriv ut sidan 18, funkar för Canon också...

Stativ/Trådutlösare krävs. Det visade sig att Tamronet låg på millimetern rätt.

Kolla igen och om det är fel returnera objektivet, mitt funkar utan minsta (kompabilitets-)problem. Bästa objektiv jag har förutom för rena porträttbilder.

Lycka till!
/Martin
 
Jag får nog testa det. Från vilket avstånd bör man testa? Jag märker mest att mina fokuseringar blir dåliga på några meters avstånd och det kan bli svårt att fokusera i 45 graders vinkel på 4 meters avstånd.
 
Jag följde instruktionen och försökte fylla bilden i sökaren med det utskrivna A4 pappret (fulsvenska, men jag tror du förstår). Funkade bra på allt utom tele där närgränsen var för dålig. Då backade kag bara ut lite.

Med största bländare f2.8 är skärpedjupet så kort att du till och med på skärmen ser om du ligger rätt. Jag kollade både på 17 och 50.

Lycka till!
/Martin
 
Samma objektiv på D80

Köpte nytt Tamron 17-50 för min Nikon D80. Allt verkade bra i displayen. Kommer hem och fotar några testbilder, upptäcker att vid f2.8 och högre brännvider är bilderna "decentriska"... Vänstra delen av bilden är ca 10-15% oskarpre än den högra marginalerna.
Var försiktigt med detta fenomen. Många butiker byter inte testkört objektiv. :((
 
Jag har använt mitt objektiv lite mer till vardags och alla bilder blir riktigt bra så länge jag inte fotar i 17 mm och fokuserar på något längre bort än 2 meter. Jag har tagit några bilder jag är riktigt nöjd med vid andra brännvidder med full bländaröppning.

Fokustestet var "inconclusive", behöver göra om det med fler objektiv innan jag kan säga alltför mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.