Annons

Fokuseringsproblem Canon 17-85 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Ja, nu är ni ju inte Canon:s serviceverkstad men någon kanske känner igen problemet :)

Jag har ett Canon 17 - 85 IS objektiv och upplever att autofokusen allt oftare har problem att fokusera. Autofokusen "fäster" inte utan bara åker fram och tillbaka till att slut helt låsa sig (hjälper inte att rikta fokuspunkt mot något kontrastrikt under tiden heller). För att bryta den här låsningen är jag tvungen att gå över till manuell fokus eller ta ut batteriet för att det ska fungera igen. Klart störande.......

Är det objektivet eller är det kameran (Canon 20D) som är "boven"?

Om jag måste skicka något på service - är man då tvungen att skicka iväg båda enheterna?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Det finns ju ett känt problem med 20D att den låser sig ibland. Det åtgärdades med en firmware uppgradering så kolla vilken version du har på firmware. Jag har råkat ut för en sådan låsning en enda gång och kan inte framkalla det igen.
Men det verkar inte vara det problemet du ser för då hänger sig kameran helt.

Bozi skrev:
Hej,

Ja, nu är ni ju inte Canon:s serviceverkstad men någon kanske känner igen problemet :)

Jag har ett Canon 17 - 85 IS objektiv och upplever att autofokusen allt oftare har problem att fokusera. Autofokusen "fäster" inte utan bara åker fram och tillbaka till att slut helt låsa sig (hjälper inte att rikta fokuspunkt mot något kontrastrikt under tiden heller). För att bryta den här låsningen är jag tvungen att gå över till manuell fokus eller ta ut batteriet för att det ska fungera igen. Klart störande.......

Är det objektivet eller är det kameran (Canon 20D) som är "boven"?

Om jag måste skicka något på service - är man då tvungen att skicka iväg båda enheterna?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Jag fick det problemet senast i lördags när jag fotade ett bröllop. Irriterande! Jag gick över till manuell fokusering, då gick det till sig. Jag trodde det berodde på att det var för ljust ute.
Dels en ljus himmel + en vit klänning.

Berätta hur det går för dig!

Mvh Maria

Hej, och tack för era svar.

Så det är kameran i alla fall? Det konstiga är att jag inte haft detta bekymmer tidigare utan det har bara kommit de senaste veckorna.

Jag har inte den senaste Firmwaren, det vet jag. Så ni menar att den kan fixa detta? Ska i så fall ladda ner den och prova.

Tack åter igen.

Mvh
Bosse

BugEyes skrev:
Det finns ju ett känt problem med 20D att den låser sig ibland. Det åtgärdades med en firmware uppgradering så kolla vilken version du har på firmware. Jag har råkat ut för en sådan låsning en enda gång och kan inte framkalla det igen.
Men det verkar inte vara det problemet du ser för då hänger sig kameran helt.

Vad jag minns av det problemet var att den låste sig utan någon förvarning och inte som i detta fallet.
Åtminstone var det så för mig.

Bozi: Om din andra glugg aldrig visar såna tecken så ligger min gissning på att det är gluggen som strular i alla fall. Det kan ju vara så enkelt som smuts eller oxid på kontakterna.

Jag hade fokusbekymmer med min 10D. Från och till slutade fokusen att funka och det hjälpte inte vad jag än gjorde.
Av nån orsak var det så illa att det efter 3 månader hos Canon kom tillbaks en 20D istället som jag aldrig har några problem med.

I tråden nedan ser du mina "symptom" på kameran, samt de problem som personen som startade den hade.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25840

Jag har också fått problem med min Canon 17-85 IS USM. Den söker fram och tillbaka när den ska fokusera. I bra ljus så hittar den oftast (men inte alltid) fokus inom 2-3 sökningar fram och tillbaka. Ibland står den och söker tills jag ger upp. I sämre ljus beter den sig ännu värre.

Jag siktar alltid på något kontrastrikt föremål och jag har inga problem med min två andra objektiv.

Jag kollade kontakterna och de ser fina ut. Kan det vara oxidering som orsakar felet ändå?

Ni som hade felet förut, hur fixade ni det? Var det objektivet som var felaktigt hos er också?

Bozi skrev:
Hej,

Är det objektivet eller är det kameran (Canon 20D) som är "boven"?[/i]

En kombination av båda tyvärr.

I dunkelt ljus med en ljussvag glugg som 17-85 IS är, så kan det inte bli annat.

Både 20 och 30D kräver ljusstarka gluggar, men har fortfarande problem - ett problem som jag sällan upplevde med mina tidare 1D, som fungerade och zoomade, och hittade! även i rent bedrövligt ljus.

Nu har jag fått tillbaka mitt 17-85. Det tog en hel del tid p.g.a strul med Infocare och SCS, men nu fungerar det bra. De bytte ut autofokusmotorn i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar