Annons

Fokuseringshastighet på nyare Nikonhus

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Har en D1H som jag köpte begagnad 2003. Vid det tillfället var det D100 som gällde ny. Att det blev en D1H istället hade väldigt mycket att göra med att den var rejält mycket snabbare på att fokusera mina gamla AF-objektiv. Alla objektiv jag hade då var av den äldre AF-typen, alltså ingen AF-S. D100 var mycket, mycket långsammare än D1H:an (hur skriver man förresten D1H i bestämd form?).
Min fråga inför en ev uppgradering är alltså:
Är D3/D2X snabbare vid fokusering av AF-objektiv än säg D300/D8/0D90?

/johan
 
Har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Har en D1H som jag köpte begagnad 2003. Vid det tillfället var det D100 som gällde ny. Att det blev en D1H istället hade väldigt mycket att göra med att den var rejält mycket snabbare på att fokusera mina gamla AF-objektiv. Alla objektiv jag hade då var av den äldre AF-typen, alltså ingen AF-S. D100 var mycket, mycket långsammare än D1H:an (hur skriver man förresten D1H i bestämd form?).
Min fråga inför en ev uppgradering är alltså:
Är D3/D2X snabbare vid fokusering av AF-objektiv än säg D300/D8/0D90?

/johan

D300 är betydligt långsammare !
tex med ett 85 f1,8
Å andra sidag är AF modulen i en D300 väldigt avanderad o man har fler fokuspunkter att välja mellan, samt träffsäkrare i sämre belysning...--

Eller 3D mätningen med följning,,, tyckte om det på en fotbillsmatch med 70-300 VR, där "C" fungerade bra !
I det hela så har D100 starkare AF motor än D300,, något långsammare med
D2X o D2H är mer rejäla på det området.

Skulle tro att det sitter en liknande (Strömbesparande AF motor i en D90 som en D300)
 
D300 är betydligt långsammare !
tex med ett 85 f1,8
Å andra sidag är AF modulen i en D300 väldigt avanderad o man har fler fokuspunkter att välja mellan, samt träffsäkrare i sämre belysning...--

Eller 3D mätningen med följning,,, tyckte om det på en fotbillsmatch med 70-300 VR, där "C" fungerade bra !
I det hela så har D100 starkare AF motor än D300,, något långsammare med
D2X o D2H är mer rejäla på det området.

Skulle tro att det sitter en liknande (Strömbesparande AF motor i en D90 som en D300)

Tack!
Det var precis den info jag frågade efter.
Misstänkte att det kunde ligga till så.
Måste väl testa med mina gamla objektiv på en D300:a och känna efter om jag tycker att det räcker.
Är van med proffshusens stabilitet, D1H och F4. Har inget emot att kameran är lite stor.

/johan
 
jag håller med om att D1H har rejält bra hastighet i sin AF. min D1H med tamron 17-50/2.8 är galet snabb! tyvärr har ju D1H lite andra nackdelar så D80 är min förstakamera. men det är kul att lufta den välbyggda och robusta D1H, gärna tillsammans med ett par manuella gluggar (t.ex 105/2.5 eller 55/2.8).
jag har planer på att sälja D80 och köpa en D300 i höst.
enligt nåt test jag sett så skulle D300 vara långsammare än D200 i vissa situationer, men ha säkrare AF å andra sidan. jag har inte provat att jämföra AF-hastighet mellan min D80 å en D200, dom använder ju samma AF-modul, men man vet ju inte hur det är med motorn i huset.
när jag testade af-hastighet mellan D80 och D1H med mitt enda AF-S objektiv 18-70, så verkade det inte skilja nåt märkbart i hastighet. möjligtvis att D1H vänder minimalt snabbare i ändlägena om den missar fokus, men det är nog inget man märker om man tar av objektivlocket å fotograferar istället för att bara testa lite af-hastighet närgräns-oändligt-närgräns. dock tycker jag det verkar vara en minimal fördröjning när man halvtrycker å aktiverar AF på D80 som D1H saknar. har hört folk uppleva det när dom jämfört D300 VS D3 oxå.

jaja, vet inte om nån blev klokare av detta, men det är ju kul å veta att det är fler än jag som använder D1H emellanåt!
 
jag håller med om att D1H har rejält bra hastighet i sin AF. min D1H med tamron 17-50/2.8 är galet snabb! tyvärr har ju D1H lite andra nackdelar så D80 är min förstakamera. men det är kul att lufta den välbyggda och robusta D1H, gärna tillsammans med ett par manuella gluggar (t.ex 105/2.5 eller 55/2.8).
jag har planer på att sälja D80 och köpa en D300 i höst.
enligt nåt test jag sett så skulle D300 vara långsammare än D200 i vissa situationer, men ha säkrare AF å andra sidan. jag har inte provat att jämföra AF-hastighet mellan min D80 å en D200, dom använder ju samma AF-modul, men man vet ju inte hur det är med motorn i huset.
när jag testade af-hastighet mellan D80 och D1H med mitt enda AF-S objektiv 18-70, så verkade det inte skilja nåt märkbart i hastighet. möjligtvis att D1H vänder minimalt snabbare i ändlägena om den missar fokus, men det är nog inget man märker om man tar av objektivlocket å fotograferar istället för att bara testa lite af-hastighet närgräns-oändligt-närgräns. dock tycker jag det verkar vara en minimal fördröjning när man halvtrycker å aktiverar AF på D80 som D1H saknar. har hört folk uppleva det när dom jämfört D300 VS D3 oxå.

jaja, vet inte om nån blev klokare av detta, men det är ju kul å veta att det är fler än jag som använder D1H emellanåt!

D1H regerar!
Jag har klarat mig bra med min D1H. Blixtmätningen är mycket sämre än på min gamla F4. Men annars klagar jag inte. Jag gör inte heller så stora förstoringar.

Jag gissar att skillnaden i fokushastiget på AF-S objektiven inte är så stor. Har en 18-70 zoom med AF-S. Den är både snabb och tyst.
Mitt "problem" när jag skaffade kameran var att jag hade en hoper gamla AF objektiv med bara skruvdrift. Därför var det roligare med D1H än med D100. Jag ville inte/kunde inte byta ut alla gamla bra objektiv till modernare varianter.

Fast nu på sista tiden har jag steg för steg kompletterat min samling med gamla manuella Nikkor-objektiv. "Riktiga" objektiv, av metall!
Det är en speciell känsla med dom. Sedan vet jag inte om de är så mycket bättre optiskt än de nyare konstruktionerna.
För att få bättre fokusering har jag bytt sökarskivan. Det går att stoppa in en sökarskiva som passar till FM2/FE2/FM3. Krävs lite försiktig slipning då skivan i D1H är aningen mindre. På min nya skiva finns både snittbild och mikroprismor. Det gör det mycket lättare att fokusera manuellt. Kan rekommenderas om du vill fota mer med din D1H:a.

/johan
 
ska jag använda blixt är kombon D80 + sb-600 roligare, går ju t.ex att använda blixten trådlöst med mycket bra resultat!
ska fundera på det med att byta sökarskivan! vad är nackdelarna med det? mörkare sökare antar jag, nåt mer?
när du använder MF-objektiv, behöver du exponeringskompensera då? jag behöver oftast kompensera med +1-1.3 med mina.
ibland känner jag att min D80 är lite för seg på AF, så en D80 (och säkert D90) är nog inget att satsa på om AF-hastighet är viktigt. men sen hur D2/200/3/300 är kan jag tyvärr inte uttala mig om.
 
ska jag använda blixt är kombon D80 + sb-600 roligare, går ju t.ex att använda blixten trådlöst med mycket bra resultat!
ska fundera på det med att byta sökarskivan! vad är nackdelarna med det? mörkare sökare antar jag, nåt mer?
när du använder MF-objektiv, behöver du exponeringskompensera då? jag behöver oftast kompensera med +1-1.3 med mina.
ibland känner jag att min D80 är lite för seg på AF, så en D80 (och säkert D90) är nog inget att satsa på om AF-hastighet är viktigt. men sen hur D2/200/3/300 är kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Nu har jag en SB-800 som fungerar bättre än min gamla SB-24. Men inte den oöverträffade exaktheten som jag fick med F4:a och SB-24. Den gick inte att lura. Fantastisk. Jag förstår att nyare modeller av Nikonhus är bättre än min D1H.

Sökaren blir lite mörkare än med standardskivan. Jag har tidigare provat med en äldre skiva avsedd för FM2, hade en sådan liggande. Den var betydligt mörkare än den nya som jag har nu. Tror att det är ofrånkomligt. Vill man ha en ljus sökarbild så blir det svårare att fokusera. Kan inte äta kakan och ha den kvar.
Jag har inte upplevt att jag måste kompensera exponeringen. Fast det kan bero på att jag ofta kör manuellt och dessutom med genomsnittsmätning och inte matrix. Med mina gamla objektiv blir det i alla fall genomsnittsmätning. Eller spot.
Mest om jag måste fota saker där ljuset ändras mycket snabbt använder jag någon automatisk exponering.
Har nog att göra med att jag under många år körde helmanuellt, med FM/FM2. Finns en trygghet i det. Man vet exakt vilken exponering man får, den ändras inte plötsligt av kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.