NicklasRaab
Medlem
Okej, hoppas på att någon ska kunna förklara för mig en gång för alla hur det här ligger till. Funderar på hur det är med att, vid landskapsfotografering, få allting i skärpa. Särkilt när det börjar bli mindre ljus och man har inget stativ, men ett objektiv som går ner till f/1.8 så det går att få fram en bild som fungerar. Fokuserar på berget som syns i horisonten och allting verkar skarpt. Men hur gör man egentligen? För mig som börjar med fotografering nu så känns det som att jag missat några/något fundamentalt steg liksom.
Har hört/läst om "fokusera en tredjedel in i bilden". Gäller det för samtliga bländare? Är bara skillnaden på bländaren att gluggen presterar olika bra vid olika bländartal?
Har också hört/läst om hyperfokalavstånd. Finns någon snygg formel för att räkna ut det som jag inte har i huvudet. Men säg att jag då har en avståndsmätare på mitt objektiv, ställer in det uträknade hyperfokalavståndet, är allt i fokus då?
Får se om någon arm själ tar sig an frågan. Är antagligen en smula otydlig, så frågan kanske raffineras allt eftersom =)
Har hört/läst om "fokusera en tredjedel in i bilden". Gäller det för samtliga bländare? Är bara skillnaden på bländaren att gluggen presterar olika bra vid olika bländartal?
Har också hört/läst om hyperfokalavstånd. Finns någon snygg formel för att räkna ut det som jag inte har i huvudet. Men säg att jag då har en avståndsmätare på mitt objektiv, ställer in det uträknade hyperfokalavståndet, är allt i fokus då?
Får se om någon arm själ tar sig an frågan. Är antagligen en smula otydlig, så frågan kanske raffineras allt eftersom =)