Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

NicklasRaab

Medlem
Okej, hoppas på att någon ska kunna förklara för mig en gång för alla hur det här ligger till. Funderar på hur det är med att, vid landskapsfotografering, få allting i skärpa. Särkilt när det börjar bli mindre ljus och man har inget stativ, men ett objektiv som går ner till f/1.8 så det går att få fram en bild som fungerar. Fokuserar på berget som syns i horisonten och allting verkar skarpt. Men hur gör man egentligen? För mig som börjar med fotografering nu så känns det som att jag missat några/något fundamentalt steg liksom.

Har hört/läst om "fokusera en tredjedel in i bilden". Gäller det för samtliga bländare? Är bara skillnaden på bländaren att gluggen presterar olika bra vid olika bländartal?

Har också hört/läst om hyperfokalavstånd. Finns någon snygg formel för att räkna ut det som jag inte har i huvudet. Men säg att jag då har en avståndsmätare på mitt objektiv, ställer in det uträknade hyperfokalavståndet, är allt i fokus då?

Får se om någon arm själ tar sig an frågan. Är antagligen en smula otydlig, så frågan kanske raffineras allt eftersom =)
 
Har också hört/läst om hyperfokalavstånd. Finns någon snygg formel för att räkna ut det som jag inte har i huvudet. Men säg att jag då har en avståndsmätare på mitt objektiv, ställer in det uträknade hyperfokalavståndet, är allt i fokus då?

Snygg å snygg, det vet jag inte. Men här är i alla fall en formel för att beräkna hyperfokalavståndet.
h = f2 / NC
där
h är hyperfokalavståndet i mm
f är brännvidd i mm
N är bländare
C är oskärpecirkel i mm

Exempel: Med ett f= 20 mm objektiv, bländare N = 8 och C = 0,02 mm, så blir
h = 202/(8 • 0.02 mm) = 2500 mm
Om man alltså på ett 20 mm objketiv nedbländat till F8.0 ställer fokusinställningen på 2,5 m så blir
allt från 1,25 m till oändligheten "skarpt".
Ju kortare brännvidd desto kortare blir hyperfokalavståndet,
det är detta som gör att vidvinkelobjektiv upplevs ge stort skärpedjup.
 
Okej, men tyvärr är det så att jag inte har någon avståndsmätare på mitt objektiv. (Nikon 35 f/1.8). Fungerar det typ lika bra att då fokusera där man tror att hyperfokalavståndet är?

Tack för svar btw, grymt forum det här. Slipper man sitta och slita av sig håret =)
 
Hej, det funkar såklart lika bra att autofokusera på nån lämplig detalj några meter fram (eller var nu hyperfokalavståndet är).

Däremot skulle jag nog försöka med nåt annat än att öppna upp till f/1.8 vid landskapsfoto om du vill ha hela bildrutan skarp. Om du inte har nåt stativ så ordna ett provisoriskt stöd. Lägg kameran på en sten eller stubbe eller vad du har tillgång till och kör på nån mer landskapsvänlig bländare - f/8 brukar de flesta objektiv vara bra på.

För att räkneexemplet ovan ska bli lättare att hänga med i tänkte jag också förtydliga lite:
Där det står "202" avses 20 upphöjt till 2, dvs 20*20.
Oskärpecirkel 0,02 mm är ett vanligt antagande för cropkamera och 0,03 mm för fullformat. Det här är dock ingen exakt vetenskap men dessa värden är praktiskt användbara.
För ditt fall med 35 mm (på cropsensor?) skulle man vid bländare f/8 hamna på hyperfokalavstånd c:a 8 meter medan det vid bländare f/1.8 skulle bli c:a 34 meter. (Och att fokusera på 30-40 meter med ett 35 mm-objektiv blir väldigt likt oändlighetsfokus - du kommer inte att få skarp förgrund.)
 
Senast ändrad:
Hej, det funkar såklart lika bra att autofokusera på nån lämplig detalj några meter fram (eller var nu hyperfokalavståndet är).

Däremot skulle jag nog försöka med nåt annat än att öppna upp till f/1.8 vid landskapsfoto om du vill ha hela bildrutan skarp. Om du inte har nåt stativ så ordna ett provisoriskt stöd. Lägg kameran på en sten eller stubbe eller vad du har tillgång till och kör på nån mer landskapsvänlig bländare - f/8 brukar de flesta objektiv vara bra på.

För att räkneexemplet ovan ska bli lättare att hänga med i tänkte jag också förtydliga lite:
Där det står "202" avses 20 upphöjt till 2, dvs 20*20.
Oskärpecirkel 0,02 mm är ett vanligt antagande för cropkamera och 0,03 mm för fullformat. Det här är dock ingen exakt vetenskap men dessa värden är praktiskt användbara.
För ditt fall med 35 mm (på cropsensor?) skulle man vid bländare f/8 hamna på hyperfokalavstånd c:a 8 meter medan det vid bländare f/1.8 skulle bli c:a 34 meter. (Och att fokusera på 30-40 meter med ett 35 mm-objektiv blir väldigt likt oändlighetsfokus - du kommer inte att få skarp förgrund.)

Du har helt rätt! Jag tänkte inte på upphöjttecknet. Det ska naturligtvis stå 20^2 i stället för 202! Ber om ursäkt för denna miss!
 
Du har ju redan fått svar på hur det funkar med hyperfokalfokusering och som du, utifrån de svar du redan fått, kanske räknat ut så är stativ A och O vid landskapsfotografering. Vid de tider på dygnet man har som bäst ljus är det, beroende på brännvidd, svårt att handhålla om man vill ha "hela bilden skarp". Bildstabilisering kan hjälpa i viss mån. Höja ISO-talet kan åxå ge viss hjälp, på bekostnad av ökat brus, men om du vill hålla på med lanskapsfoto kommer du mer eller mindre bli tvungen att skaffa ett stativ, förr eller senare.

Här finns ett program där du kan skriva ut hyperfokaltabeller för de brännvidder du använder:
http://www.dofmaster.com/charts.html
 
Det fina med systemkameran är att man ser i sökaren om det är skarpt. Tar man en landskapsbild med förgrund kan det fort hända att kameran ställer in skärpan på förgrunden eller på något annat föremål i landskapet. En sten, som man vill ha skarp mäts kanske från den närmaste punkten. Har för mig att skärpedjupet då blir hälften framför stenen och hälften bakom den mätta punkten. Samma sak med ett porträtt. Nästippen hamnar i skärpa. Ögon och öron kanske oskarpa. Halva skärpedjupet har liksom gått förlorat. Tror det är en bra regel att inte glömma bort att man har en knapp nära tillhands för manuell skärpeinställning. Man vrider till ett max. och ett min. läge och väljer det som är mitt emellan. När kameran sedan exponerar, minskas bländaröppningen och man får ett större skärpedjup än man sett med full öppning.
 
Det finns kameror med inbyggd "skärpedjupsautomatik". Man väljer läget A-dep (eller liknande). Fokuserar på det bortersta föremål man vill ha med, och sedan på det närmaste. Därefter komponerar man och tar bilden. Kameran väljer då lämpligt skärpeläge och lämplig bländare för att försöka få till ett skärpedjup som matchar.

Jag har själv aldrig använt funktionen, men läst om den i instruktionsboken några gånger.

Petter ...
 
Senast ändrad:
Har heller inte använt A-DEP. Det ställer in skärpa på förgrund och bakgrund. Tror resultatet blir oskärpa för båda. Vanligtvis vill man ha oskarp förgrund liksom inramning till det skarptecknade landskapet eller byggnaden. Skulle använda manuell inställning för det motivet eller litet mindre förgrund, till dess att rätta avståndspunkter blinkar till då det är inställt på autofokus.
 
Har man en "ajfån" kan man ladda hem appen "Dofmaster". Den innehåller ett stort antal kameror, brännvidder från 3 mm till 1200 mm, bländare från 1 till 64, med mera.
Dessutom är den gratis.
 
Det finns kameror med inbyggd "skärpedjupsautomatik". Man väljer läget A-dep (eller liknande). Fokuserar på det bortersta föremål man vill ha med, och sedan på det närmaste. Därefter komponerar man och tar bilden. Kameran väljer då lämpligt skärpeläge och lämplig bländare för att försöka få till ett skärpedjup som matchar.

Jag har själv aldrig använt funktionen, men läst om den i instruktionsboken några gånger.

Petter ...

Ska man vara petig är det, om jag inte är ute på tunn is, DEP du pratar om. A-DEP försöker själv gissa vad man vill ha i skärpa genom att använda flera fokuspunkter och väljer fokusavstånd och skärpedjup utifrån det.
 
Ska man vara petig är det, om jag inte är ute på tunn is, DEP du pratar om. A-DEP försöker själv gissa vad man vill ha i skärpa genom att använda flera fokuspunkter och väljer fokusavstånd och skärpedjup utifrån det.

Du har rätt! Åtminstone när jag kollar i manalen till EOS 550D. Det jag beskrev tidigare gällde för analoga EOS 500 om jag inte minns fel.

Petter ...
 
Du har rätt! Åtminstone när jag kollar i manalen till EOS 550D. Det jag beskrev tidigare gällde för analoga EOS 500 om jag inte minns fel.

Petter ...

Hittar inte manualen för gamla analoga 500:an. Men enligt en manual på nätet har jag fel. Dock, det jag beskrev framgår av Canonboken ABC ta bättre bilder med din Canon EOS kameror från 1994.

Petter ...
 
På EOS 600D är läget märkt med A-DEP. I handboken läser vi: "Placera AF-punkterna över motiven (Flickor i rad), tryck avtryckaren halvvägs. Fokus är inställt på de delar av motivet som befinner sig bakom AF-punkter som blinkar rött." Skärpedjupet blir helt och hållet på flickorna i rad och inte halva skärpan framför flickorna. Alla AF-punkter är aktiva för att hitta motivet och den bländare, som krävs för att få skärpedjupet på motivet. Om skärpan inte ställs in tas ingen bild. Ett finurligt sätt att få till det utan att behöva ställa in manuellt.
 
Det finns massa olika sätt att ställa fokus så bilden upplevs skarp över hela bilden..

När jag riggat upp min kamera på ett stabilt stativ (du borde skaffa ett) så sätter jag skärpan längst bak i bilden,ex så att en trädhorisont blir skarp sedan tittar jag i sökaren och sakta så ändrar jag fokus precis tills trädhorisonten blir oskarp,och då fokuserar jag tillbaka preciiiiis så att dom blir skarpa igen... Alltså inte hela vägen tillbaka...

Efter ett tag sitter det i ryggmärgen...



Lykka till


/Daniel
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar