ANNONS
Annons

Fokusering A2

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Dimage A2 och är rätt missnöjd med dess förmåga eller snarare oförmåga
att fokusera rätt. Har tagit ett par hundra bilder
och den har producerat påfallande många bilder med
dålig skärpa eller ur fokus. Har bara kört med spotfokus och primat fokuseringen innan jag tagit bilden. Inget dåligt ljus eller konstiga motiv, ändå missar den ibland.
Även på de bilder som är rätt fokuserade hade jag
förväntat mig lite mer av kameran. Vad kör ni era A2:eek:r i för läge? Skärpa, kontrast etc?

"Proffsen" kommer säkert skälla på mig men jag kör oftast med sharpness hard (finns ju tyvärr bara soft/normal/hard) och färgläge vivid color för att få bilder som jag tycker ser bra ut direkt från kameran. Med normalinställningar blir bilderna lite mjuka och färglösa tycker jag.

Vad gäller fokuseringen så är A2'an lite si och så när det är dåligt ljus. I normalt ljus brukar den dock sköta sig som den ska, men visst händer det ibland att man får oskarpa bilder trots att kameran signalerat fokus OK och att bilden sett bra ut i sökaren. Det är dock ett fåtal så jag har inte orkat forska så mycket mer i det.

Vet inte vad du menar med "spotfokus" men jag har ställt om min fokusering så att den alltid fokuserar på en punkt mitt i sökaren.

Det är precis det jag menar. Verkar som din kamera är som min eller som A2:eek:r är generellt.

Min A2 går inte heller att lita på i alla lägen när det kommer till AF´en (särskilt inte i dåligt ljus.

Men det är inte ett problem som jag enbart ser på min A2, Af överhuvudtaget är väl inte hundraprocentigt säker? Min Eos missar också focus emellanåt, trots bra ljus.

Det enklaste vore väl att focusera manuellt istället, men DÄR har jag isf mer att klaga på A2, tycker funktionen för att focusera manuellt är fullständigt usel. Det är mkt krångligare att komma rätt och tar mkt längre tid. Kanske jag som är ovan, men jämför man med min Eos (och även med mina två Pentax Me)så är det en astronomisk skillnad på den manuella focuseringen.

/Catherine

Bara 2 svar?

Nu är det över hundra pers som läst min fråga men bara 2 som svarat.
Betyder det att alla andras kameror funkar perfekt
eller svider sanningen?

Re: Bara 2 svar?

jörgenstrandberg skrev:
eller svider sanningen?

Sanningen är nog att flertalet an läsarna inte har någon A2:a, däribland jag.

Catherine: Jag tror att man ska undvika att jämföra A2:an med systemkameror. Det vore som att jämföra min kompakt med A2:an...

Problemet med missad fokus kommer nog av att tillverkarna har kännt sig pressade att snabba upp fokuseringen för att inte missa kunder till konkurenterna. Det vore trevligt att kunna ställa in kameran på "100% fokus läge" med långsammare men med bättre fokus, men det vore väl att erkänna att allt inte stod rätt till.

Re: Re: Bara 2 svar?

Grimmer skrev:

Catherine: Jag tror att man ska undvika att jämföra A2:an med systemkameror. Det vore som att jämföra min kompakt med A2:an...

I vilket sammanhang skulle det undvikas då? När det gäller Af´en eller den manuella focusen :)

Är Af´en annorlunda på en systemkamera jämfört med en kamera i stil med A2? (om det nu var den du menade)

vill understryka att jag inte är det minsta spydig eller liknande nu, detta är bara vänlig nyfikenhet från en mindre kunnig amatör.

/Catherine

Re: Bara 2 svar?

jörgenstrandberg skrev:
eller svider sanningen?

Jag har en A2 med senaste firmwaren och ca 2000 exponeringar. Det är bara vid ett tillfälle som jag är 100% på att misslyckandet var pga att kameran fokuserade fel och att jag missade det vid fotograferingstillfället. Då var det "halvmörkt".

Ibland låser fokus fel, men då blir det så uppåt väggarna fel att man ser det med en gång och provar direkt igen. Speciellt trixigt är det med skum belysning och makroläge. Detta tycker jag inte är unikt A2-dåligt utan känner igen även från andra digitalkameror.

Skall sanningen svida hos mig får du börja prata brus och ISO-tal. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar