Annons

Fokuserar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 500D, den har helt slutat fokusera, fotograferar bara med full automatik,tex med poträtt, landskap, etc gör inga egna inställningar, har inte lärt mig det ännu :) men nu helt plötsligt vägrar kameran ta kort, den fokuserar inte, fokuseringsindikatorn står bara och blinkar, någon blixt fälls inte upp om det tex är mörkt, testat i fullt dagsljus , inget funkar.

Jag har en Canon eos 500D, den har helt slutat fokusera, fotograferar bara med full automatik,tex med poträtt, landskap, etc gör inga egna inställningar, har inte lärt mig det ännu :) men nu helt plötsligt vägrar kameran ta kort, den fokuserar inte, fokuseringsindikatorn står bara och blinkar, någon blixt fälls inte upp om det tex är mörkt, testat i fullt dagsljus , inget funkar.
Det är inte så enkelt att du har råkat ändra från autofokus till manuell fokus på objektivet? Det sitter en liten knapp på sidan av objektivet där man kan ställa in hur man vill ha det.

nej, kollade det, men den står på AF, laddar nu batteriet för att se om det påverkar, fast det var inte urladdat eller halvladdat

Har inte Canon, men någon typ av reset brukar finnas

Kontakterna mellan objektiv och kamera kan påverka, testa att tvätta dessa med rengörningssprit

Har kollat men inte hittat någon fabriksåterställning, torkat av de guldfärgade grejerna som finns mellan objektiv och kamerahus

det var det vanliga, det som ingår när man köper kameran 18-55 mm, funderar på vilket objektiv jag skall satsa på nu, fotograferar mest barnen och allt det jag bakar som jag lägger in i min blogg, fotograferar mestadels inomhus, fast så fort det är bättre ljus ute så tar jag ofta kort på det jag baka utomhus

Något med stor bländaröppning tycker jag. Prova med ditt 18-55 om du tycker 50mm är för mycket, om inte så kan du ju alltid köpa ett Canon 50/1,8 kostar ju inte så mycket. Vill du ha en zoom så finns Tamron 17-50/2,8 med o utan VC (IS), eftersom du fotar mycket inomhus och kakorna står väl oftast still så kanske bildstabilsering vore bra. Detta Tamron kan du hitta till bra pris begagnade

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar