Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus vid nattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

G_Blom

Medlem
Jag har en 300D.

Jag undrar hur man ställer in fokus för att få rätt fokusering på tex himlen nattetid eller fyrverkerier och dylikt.

AUTO-fokusen klarar ju ofta inte av att fokusera mot himlen, så man får använda manuell fokusering. Men hur kan man ställa in den på "oändlig fokus" vilket jag sett går på vissa kameror?

Jag använder KIT-linsen 18-55.

//Gunnar

Hej
Jag kommer använda ett 24mm objektiv så då är det bara att ställa in manuellt på "evig fokus" eller vad det heter. Vet inte om det funkar med ett 55mm.
Nån som förstår vad jag menar kanske kan förklara på ett bättre sätt.

Mickey

Ställ om till manuell fokus och sätt den på oändligt(liggande 8). Närmare än så skall du nog inte vara fyrverkerierna. Använd stativ också och B funktionen.
MVH Erik Å

Förtydligande, vrid alltså på fokusringen tills den står på "liggande 8" och låt den stå kvar där.Jag vet inte exakt hur det funkar på din glugg men det är den allmänna principen.

Det skulle vara lättare om...

18-55:an hade en avståndsskala, vilken den inte har. Dessutom är optiken av någon typ så att det är inte bara att vrida den till ändläget för oändligheten ligger före slutet (om jag säger som så:) (Denna typer av linser har ett namn som jag har glömt bort)

Faktum är att inga av mina EOS linser (18-55, 50/1.8 samt 75-300IS) har avståndsskala.

--jalle

Malaka skrev:
Ställ om till manuell fokus och sätt den på oändligt(liggande 8). Närmare än så skall du nog inte vara fyrverkerierna. Använd stativ också och B funktionen.
MVH Erik Å

Hitta en ljuspunkt långt borta, exempelvis en gatlykta, och fokusera mot denna. Stäng där efter av autofokus och undvik sedan att röra fokuseringsringen, alternativt ställer du in skärpan manuellt mot gatlyktan. Det gör inget om det inte är precis på oändligheten, det är faktiskt lite bättre om du fokuserar något hitom oändligheten (för att utnyttja skärpedjupet optimalt).

Välj sedan en liten bländare (stort bländartal) för att få ett bra skärpedjup. Ställ sedan ifrån dig kameran och använd självutlösaren för att undvika skakningsoskärpa. Med en plastpåse fylld av ris som underlag kan du ställa kameran på en staketstolpe eller något liknande, riset gör att du kan rikta kameran.

Bilden nedan är fotograferad med metoden beskriven ovan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=152974

Jag har även skrivit en artikel om nattfotografering i decembernummret av tidningen "Tåg" (finns att köpa i Press stop butikerna, http://www.press-stop.se/kiosken/).

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar