ANNONS
Annons

Fokus problem 17-55/2,8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

sik666

Medlem
Hej på er,

Mitt 17-55 har helt plötsligt sluta fokusera? kameran jobbar och jobbar men lyckas inte låsa fokusen. Har testat med ett annat objektiv på kameran och det fungerar bra (Kameran är en Canon 7D)

Någon som har något tipps eller är det bara att lämna in det? och om någon har ett hum om vad det kan kosta att fixa något sånt så är jag lite nyfiken på det med :eek:)

Mvh
Stefan
 
Har hänt mig med ett EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, som råkade tippa omkull från sin vertikala position på bakre locket. Den smällen när det bara välte var tillräcklig för att göra AF i praktiken oanvändbart på det objektivet.
 
Hej,

mitt IS och fokus la av i somras i samband med en vurpa på fjället. Jag fick tipset att det kunde vara en av de inre bandkablagen, tydligen ett vanligt fel efter lite googlande. Jag köpte sådant kablage och bytte ut det, men tyvärr verkar det inte vara det som var problemet i just mitt fall. Objektivet fungerade lika dåligt efter reparation som före. Jag har en extra kabel (såldes i pack om 2) som du kan få om du vill prova själv.

http://www.instructables.com/id/RepairAdjustClean-Canon-17-55mm-f28-Dropped-/?ALLSTEPS

Lycka till!
/Martin
 
Kablage

Martin, skulle man kunna få köpa en av dina kablar? har öppnat det nu men kan inte hitta något fel (se något galet) :eek:(

Det känns dock som att det är kommunikationen mellan kameran och objektivet som inte fungerar eller okej det börjar leta efter fokus men sen slutar den aldrig dvs. hittar aldrig fokusen.

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.