Annons

Fokus på närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

RolfH

Ny medlem
Hejsan, har börjat fotografera en del nu men har ett problem med närbilder (makro). Jag får problem med fokus. Jag får endast tydligt fokus på en väldigt liten del av bilden. Om jag till exempel tar på ett äpple så kan främre delen av äpplet bli väldigt klart och tydlig medan bakre delen av äpplet blir väldigt suddig.

Hur ska jag göra för att få en tydlig och klar bild av hela äpplet. Bakgrunden får gärna vara suddig. Har en Canon A80.

Ju närmare du är ett motiv desto kortare blir skärpedjupet. Detta trots att bländaren är densamma! Vid macro behöver man alltså blända ned rejält för att få ett någorlunda stort skärpedjup.

Ett viktigt medel för att styra skärpedjupet vid närbildsfotografering är kameraplaceringen. Eftersom naturlagarna gör att skärpedjupet är litet även vid kraftig nedbländning måste man med kameravinkeln styra så att man får skärpeplanet att ligga parallellt med det man vill ha skarpt avbildat.

Se också till att fokusera ordentligt så du utnyttjar det skärpedjup som finns. Vill du ha ett skarpt äpple så måste du fokusera i en bit in på äpplet, inte på äpplets framsida. Det utesluter naturligtvis autofokus.

Den sista utvägen om vare sig nedbländning eller kreativt utnyjande av skärpedjupet räcker till är att flytta kameran bakåt för att få med ett större område kring äpplet. Sen får man beskära bilden och den resulterande delförstoringen har då större skärpedjup tack vare den mindre avbildningsskalan.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto