Annons

fokus på hela bilden - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffee__

Ny medlem
Vet inte riktigt vad jag gör för fel, men jag får bara fokus på en del av själva objektet jag fotar. Resten blir blurrigt.

Jag har en D7000
Jag har nyligen köpt in en makro objektiv 105/2.8G
Jag har följande inställningar i kameran:

AF-C då det förekommer blåst, insekter rör på sig
Mätning: spot
iso: auto
slutartid; mellan 1/500 till 1/640
kör med AF
VR är satt som ON
Antal fokuspunkter: 21


exempel på bild: http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=333132

Mvh
Ulf
 
Kan bero på väldigt kort skärpedjup,du får stacka ihop flera bilder med olika fokus i photoshop.
 
Jag skulle hellre välja en fokuspunkt och AF-S för makro, detta för att få en bättre fungerande AF. Sedan så rekommenderar Nikon att man slår av VR om man är närmare än 1m. Om du testar detta så får du i alla fall skarpt på fokusstället. Nästa steg är bländare, tid och ISO, testa runt och se om du hittar en bra mix, du kan ju också lägga till blixtjus om du tycker att du får för dåligt ljus då också i kombination med high speed synk så att du kan köra lite kortare tider också. Jag ligger nog runt 1/400 och f/5,6 och ISO 400, men du kan gå upp lite till i ISO. För mig så räcker det att jag har fokus på ögat + lite till ;-), så jag jagar inte allt i fokus. Även om man skulle gå upp i f/16 så tror inte att det går. Då är det som sagt stackning som gäller. Har man små bländaröppningar så ökar risken att man inte får en diffus bakgrund, och jag eftersträvar mer bakgrunden det än helskärpa
 
Du kan inte länka till bilden så, den länken går till din privata sida som vi inte kan se.

När man fotar macro blir skärpedjupet extremt kort, så är det och det finns väldigt lite man kan göra åt det. Använd så liten bländare och så långt avstånd som möjligt, det ger längre skärpedjup men lite sämre skärpa totalt sett. Om du backar lite blir skärpadjupet rätt mycket längre, så kan du beskära så du får utsnittet du vill ha efteråt. D7000 har ju rätt gott om upplösning så det brukar gå att beskära rätt mycket.

Det finns en metod att stacka bilder i datorn, då tar man en serie med bilder och flyttar fokus pyttelite mellan dem. Sedan sätter man samman de skarpa delarna till en skarp bild efteråt. Det kräver stativ och gärna en rigg med mikrometerinställning för att flytta kameran istället för att fokusera med objektivet.

Om du har AF-S eller AF-C spelar ingen roll för skärpedjupet, använd det som sätter skärpan där du vill ha den! Som jag förstår det har du inte direkt några problem att sätta skärpan, bara att skärpedjupet är för kort?
 
Du kan inte länka till bilden så, den länken går till din privata sida som vi inte kan se.

När man fotar macro blir skärpedjupet extremt kort, så är det och det finns väldigt lite man kan göra åt det. Använd så liten bländare och så långt avstånd som möjligt, det ger längre skärpedjup men lite sämre skärpa totalt sett. Om du backar lite blir skärpadjupet rätt mycket längre, så kan du beskära så du får utsnittet du vill ha efteråt. D7000 har ju rätt gott om upplösning så det brukar gå att beskära rätt mycket.

Det finns en metod att stacka bilder i datorn, då tar man en serie med bilder och flyttar fokus pyttelite mellan dem. Sedan sätter man samman de skarpa delarna till en skarp bild efteråt. Det kräver stativ och gärna en rigg med mikrometerinställning för att flytta kameran istället för att fokusera med objektivet.

Om du har AF-S eller AF-C spelar ingen roll för skärpedjupet, använd det som sätter skärpan där du vill ha den! Som jag förstår det har du inte direkt några problem att sätta skärpan, bara att skärpedjupet är för kort?

Jaa precis skärpedjupet blir dåligt. Jag går ofta runt omkring med makro objektivet för att fota primärt insekter. Så jag vet inte om jag hinner att rigga upp något då man aldrig vet var en geting/humla kommer att förflytta sig. Närgränsen på objektivet är ca 30 cm. Så ni råder mig exempelvis att exempelvis hålla mig på max 30cm eller längre bort så och högre bländare? Typ f16+ ?
 
Nu vet jag inte vilka krav på upplösning i den färdiga bilden du har, men om du testar att blända ned till f/16 men inte längre och backa till t.ex. 50 cm istället. Under f/22 tappar du mycket skärpa i hela bilden men vinner bara lite skärpedjup.

Nej, det där med riggar och grejer är speciallösningar och inget man bär runt på så lätt. De riktiga entusiasterna kan t.ex. spraya kylspray på insekten så den ska hålla sig stilla under tiden de riggar och grejar.
 
Som Richard mycket riktigt säger så finns det enbart backa o liten öppning som enkla val, kanske fota från 50-60cm istället och beskära och att använda tex f/16.

Läste just en tidning om makro där fotografen använde f/16 för sin makrofotografering, har nog tagit 40000 makrobilder som kanske blivit till 5000 bilder (det är ett visst svinn), men ännu inte ens testat f/16. Kan dock vara kul att göra ett försök, tyvärr så tror jag inte det gör så stor nytta. Om du tittar i länken nedan så ser du skärpedjupet i förhållande till avstånd och bländare. Har för mig att backa ger en bättre effekt än bländaren, om jag nu kommer ihåg rätt. För att krångla till allt så är det tyvärr inte brännvidd 105 vid närgränsen, brukar vara kortare, kanske 80cm istället för 105. Så ska man göra detta rätt så får man först räkna ut brännvidden för varje avstånd och sedan se vad effekten blir i avstånd. Beräkningen kan göras med att du fotar ett måttband på olika brännvidder, med hjälp av måttet bredden på bilden och avståndet till måttbandet så kan du räkna ut brännvidden

För f/16 så skulle jag tro att det är endast möjligt med blixt. Jag gillar inte heller att man ser att det är blixt i bilden så då hamnar man med massa tillbehör som diffusers och reflexskärmar mm vilket gör att man mer hamnar i en studio än i en fri naturfotograf.

Det går faktiskt skapligt att ta stackning på fri hand ( med skicklighet och tur). Om man har ett skapligt stillasittande objekt och det inte blåser så går det att ta några bilder med skärpan satt på några olika punkter. Antingen vrider man lite på avståndringen eller så tar man några bilder genom at flytta sig någon mm åt gången närmare med samma inställning. Sedan i datorn så får man kolla vilka bilder man kan lägga över varandra, viss variation fixar programmet och så låter man datorn jobba.

Har även manuelt stackat med två tre bilder. Om man utgår från ögat på första bilden så kanske den har käften i oskärpa och då kanske jag har en bild med en skarp käft och då lägger jag in den i första bilden och kanske en skarp vinge från en tredje. Detta utan att medvetet ha fotat stackning utan enbart med de variationer man har från varje motiv.

Enligt beräkningen om vi nu utgår från 105mm

Så med f/16 så är det 3mm vid 30cm avstånd och 17mm vid 60cm, så ganska stor förändring
Vid f/5,6 som jag brukar ligga på så är det 1mm resp 6mm så avståndet gör en del

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.