Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på fel ställe med D80 och nyinköpt 50mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

240GLT

Medlem
Jag köpte ett nytt Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G i våras, till min gamla D80 från 2007. Om jag använder en fokuspunkt som inte är den i centrum när jag tar en bild, så blir inte fokus på rätt ställe trots allt. Något som är längre bak i bilden blir dock skarpt. Det märks förstås mest vid större bländare. Jag flyttar helt enkelt rektangeln i sökaren med hjälp av pilknapparna på kameran. Detta var i manuellt läge.

Se bifogad bild som exempel. Det är en utskuren del av en hel bild. Fokuspunkten i sökaren var mitt på barnets ansikte då jag tog bilden. Men ryggstödet på bänken och grenarna i bakgrunden är skarpare än ansiktet!

Vad gör man? Går det att justera? Tacksam för förslag!
 

Bilagor

  • DSC_1702_fokusfel.jpg
    DSC_1702_fokusfel.jpg
    50.3 KB · Visningar: 59
Jag hade ett Kenko på mitt objektiv när jag hade D80 och den felfokuserade. Tog ett bra tag innan jag kom underfund med detta. Jag tog bort filtret och det blev skarpt igen på rätt ställe.
Numera tillhör jag det gänget som inte har något UV-filter på objektiven, använder motljusskyddet istället som objektivskydd.
 
Jag har tagit flera testbilder med och utan uv-filter, men felet är inte konsekvent. När jag ska försöka få fram felet, med att tex. ta kort på en lutande tumstock, så verkar fokus fungera bra. Det kan bli lite bakom, men inte mycket. På bilden till mitt första inlägg är det ju en halvmeter fel! Mycket märkligt. Felet vill bara uppträda när jag tar kort "på riktigt", när man har riggat upp en blixt och har tex. ett barn att fokusera på. Men nu tar jag bort UV-filtret tills vidare, det kan ju vara så att det lurar autofokusen i vissa lägen, beroende på ljusomständigheter osv. (När jag tänker efter så inträffar nog felet oftast när jag har blixt...)

Jag provar vidare, stort tack för tipset Paliswe!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.