Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fokus med 50 mm 1,4
- Trådstartare Kajssan
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Det beror även på hur stor bild du ska göra, vilken storlek du förstorar den från och hur långt från bilden du tänker stå när du tittar på den.
Men om vi antar att du kör med APS-C och dessutom förmodar "vanliga" värden på dessa variabler, så får du ett skärpedjup på ungefär 2 cm om du står en meter bort.
Sen beror det förstås på hur du vill bilden ska se ut. Man kan fotografera en katt på rätt många olika sätt.
Men om vi antar att du kör med APS-C och dessutom förmodar "vanliga" värden på dessa variabler, så får du ett skärpedjup på ungefär 2 cm om du står en meter bort.
Sen beror det förstås på hur du vill bilden ska se ut. Man kan fotografera en katt på rätt många olika sätt.
Kajssan
Medlem
Det beror även på hur stor bild du ska göra, vilken storlek du förstorar den från och hur långt från bilden du tänker stå när du tittar på den.
Ja, självklart beror det på många olika variabler
Tänkte rent allmänt, utan speciella krav på komposition och uttryck.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Testa!!!
På filmtiden kostade det en slant att testa ett antal bilder men idag är det ju i det närmaste gratis. Testa olika avstånd och olika bländare så ser du tämligen snabbt hur det ser ut.
Hej hej,
Har en lite undran som kanske ni kan hjälpa mig med.
Jag har ett 50 mm/1,4 Canon.
Om jag ska fota tex en katt, hur nära kan jag vara som närmast för att hela ansiktet ska bli skarpt om jag använder bländare 1,4?
/Karin
På filmtiden kostade det en slant att testa ett antal bilder men idag är det ju i det närmaste gratis. Testa olika avstånd och olika bländare så ser du tämligen snabbt hur det ser ut.