Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus med 50 mm 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej hej,

Har en lite undran som kanske ni kan hjälpa mig med.

Jag har ett 50 mm/1,4 Canon.
Om jag ska fota tex en katt, hur nära kan jag vara som närmast för att hela ansiktet ska bli skarpt om jag använder bländare 1,4?

/Karin

Det beror även på hur stor bild du ska göra, vilken storlek du förstorar den från och hur långt från bilden du tänker stå när du tittar på den.

Men om vi antar att du kör med APS-C och dessutom förmodar "vanliga" värden på dessa variabler, så får du ett skärpedjup på ungefär 2 cm om du står en meter bort.

Sen beror det förstås på hur du vill bilden ska se ut. Man kan fotografera en katt på rätt många olika sätt.

Det beror även på hur stor bild du ska göra, vilken storlek du förstorar den från och hur långt från bilden du tänker stå när du tittar på den.

Men om vi antar att du kör med APS-C och dessutom förmodar "vanliga" värden på dessa variabler, så får du ett skärpedjup på ungefär 2 cm om du står en meter bort.

Sen beror det förstås på hur du vill bilden ska se ut. Man kan fotografera en katt på rätt många olika sätt.

Ja, självklart beror det på många olika variabler :)
Tänkte rent allmänt, utan speciella krav på komposition och uttryck.

Testa!!!

Hej hej,

Har en lite undran som kanske ni kan hjälpa mig med.

Jag har ett 50 mm/1,4 Canon.
Om jag ska fota tex en katt, hur nära kan jag vara som närmast för att hela ansiktet ska bli skarpt om jag använder bländare 1,4?

/Karin

På filmtiden kostade det en slant att testa ett antal bilder men idag är det ju i det närmaste gratis. Testa olika avstånd och olika bländare så ser du tämligen snabbt hur det ser ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar