Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus, komponera, gaffling. Teknik eller idioti?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag försöker komma på hur jag ska gå till väga för att producera lite roligare bilder än vad jag brukar (trista).
Intresset blommade upp igen så jag köpte ett 35/1-8G till min gamla D90. Dags att bli kreativ.

Vad tycker ni om min taktik vid fotografering av levande motiv att genomgående köra med centrumfokus och snabbt kunna låsa fokus och sedan komponera om bilden som man vill och för att kompensera för ev ändringar i ljus kör bracketing på tre bilder.

Jag tycker det låter bra. Ös på med kritik. :)

Jag tycker det låter som ett planerat fotoöverfall mot levande mål, där du befarar att objektet kan 1) reagera negativt, 2) gå till motanfall utan att nödvändigtvis göra det med kameran.. ;)

Allvarligt, så blir väl var och en salig på sitt sätt. Det kanske fungerar. Å andra sidan är det väl sällan fotografi vinner på att man har bråttom. Du får ju skilja på om det som händer i sökaren sker snabbt och att du därför måste använda dig av en metod som ger "säkra" bilder, eller om du av (upplevd) stress känner att du måste trycka av snabbt.

Jag tror på att du tar det lugnt, men jag kanske har missuppfattat något.

snabbt kunna låsa fokus … vs …. och sedan komponera om bilden som man vill och för att kompensera för ev ändringar i ljus kör bracketing på tre bilder.

Genom att välja fokuspunkt i den del av sökaren där du vill ha fokus, t.ex. en persons öga och samtidigt låta ljusmätningen spotmäta i autofokuspunkten gör att du inte behöver köra gaffling som livräddare då ditt huvudmotiv får "korrekt" ljus.

Kenneth:

Haha, ja, du har ju rätt. Jag är nog för stressad. Men det kan ju gälla djur också, korkade sådana.

Ola:
Aha, det har du ju rätt i. Jag behöver lära mig min kamera bättre.

Hej

Jag försöker komma på hur jag ska gå till väga för att producera lite roligare bilder än vad jag brukar (trista).

Jag tar ofta en bild med automatisk ljusmätning och sedan kompenserar jag beroende på resultatet. Om det är motiv som jag vet kommer att springa iväg så tar jag en bild innan i samma ”riktning” bara för att mäta ljus.

Det är svårt att ge ett universellt tips på hur man tar bättre bilder. Men ett knep är så klart att titta på andras bilder och spara de som du gillar. När du sedan skrapat ihop en hög med bilder så börjar du få fram ett mönster. Kanske typen av motiv, färger, vinkar mm. är gemensamt på dina valda bilder och då har du ju i alla fall en hint på vad det är som tilltalar dig.

Och sedan gäller ju så klart att man släpar med sig kameran...

Lycka till!

/Thomas

www.tanisawa.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar