Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Tjosan!

Hur gör ni när ni fotograferar i mörker? Min D70 lyckas aldrig fokusera med autofokusen... Det är väl inget problem i sig, jag fokuserar gärna manuellt. Men det är svårt att se om man har objektet i fokus när sökaren är svart! Finns det något att lära på den fronten, eller måste man skaffa sig känsla?

Tack o bock
 
Tack för tipsen. Har en SB-800 till min D70. Håller på att lära mig den och läser manualer för glatta livet. Så kanske kan få lite hjälp av tekniken också :)
 
Jag sökte efter fokus problem och hittade det här inlägget. Jag var på fest igår och fotade ganska mycket MEN! väldigt många vart fokusen "kvart i fem". Jag använde inte någon system kamera utan kompakten Sony DSC-828 men blixt FL32X något sånt. Kameran skickar ut något slacks mönster för att hitta skärpan när det är mörkt och blixten har en hjälp lampa som dock går att stänga av vilket jag gjorde i dom flesta fall men ändå med dåligt resultat. Finns det några tips, är jag för snabb ska man ha någon speciell spot mätning för fokusen eller? Har någon mer upptäckt samma sak med 828:an?

/Daniel
 
Pojken skrev:
Kameran skickar ut något slacks mönster för att hitta skärpan när det är mörkt och blixten har en hjälp lampa som dock går att stänga av vilket jag gjorde i dom flesta fall men ändå med dåligt resultat. Finns det några tips, är jag för snabb ska man ha någon speciell spot mätning för fokusen eller? Har någon mer upptäckt samma sak med 828:an?

/Daniel

Känner inte till din kamera speciellt väl, men jag tror att det är ganska gemensamt för många kameror att de har svårt att hitta fokus när kontrasten är låg/dålig på objektet. Blixtens hjälplampa (den som ger ett rött mönster) ska du inte stänga av, hjälpbelysningen kan vara det som skiljer mellan en bra normal bild och ingen bild alls.
 
Okej Kenneth

Jag har som två hjälp lampor kameran har en som pojikterar som ett "laser" mönster och blixten som har två styrkor på hjälp lampan. Vilken ska jag i såna fall använda blixtens lampa eller kamerans "laser"?

/Daniel
 
Pojken skrev:
Okej Kenneth

Jag har som två hjälp lampor kameran har en som pojikterar som ett "laser" mönster och blixten som har två styrkor på hjälp lampan. Vilken ska jag i såna fall använda blixtens lampa eller kamerans "laser"?

/Daniel

Det där med "två styrkor på hjälplampan" förstår jag inte riktigt. Men en del blixtar sänder ut en förblixt (eller vad man ska kalla det) som en hjälp i att ställa in exponeringen när bilden tas och blixten utlöses "på riktigt".
Vet inte om det är något motsatsförhållande i att ha infrarött inställningsljus av blixten och förblixt. Om jag förstått det rätt har de ju olika funktioner. Rött ljus hjälper till att ställa in fokus och skärpa, blixtens förblixt är en hjälp för rätt exponering.
 
Tack Kenneth.

Jag tror jag förstår. Det där med blixtens fokus lampa och två lägen tror jag är olika styrkor bara.

/Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.