sarnor
Avslutat medlemskap
Sara: Jo, det har jag... Har precis kontaktat en iOS-kunnig kille som ska hjälpa mig/oss.
Spännande, ser fram mot resultatet (även om jag förstås vill ha en Android-version då).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sara: Jo, det har jag... Har precis kontaktat en iOS-kunnig kille som ska hjälpa mig/oss.
Rent allmänt - om man lämnar studios med någon fejkbakgrund en meter bakom objektet - så ger en högre brännvidd mer bakgrundsoskärpa på motivet än en kortare om samma avbildningsvinkel används (vilket allmänt gäller för porträtt). Om man talar bakgrundsoskärpa, och inte skärpedjup, blir det därför högintressant att använda längre brännvidd. För att göra det hela ännu mer spännande så tecknar olika objektiv denna "bokeh" på olika sätt. Många (inkl undertecknad) gillar "mjuka/softa" bokeh:er, medan t.ex. många Zeiss-fans vill ha "hårda" sådana. Där kommer glaskonstruktion in och ingen dofräknare ens på iPhone kan visa vad som är bäst. Det handlar om tycke och smak. Men har man kommit dit vet man i allmänhet vad man är ute efter skulle jag tro
Sorry alla fnuttar.
Det här var ett jätteintressant ämne och precis vad jag har funderat över ett tag, förklara gärna för mig varför man skulle välja ett 50/2,8 istället för ett 70-200/2,8, jag antar att det har med skärpedjupet att göra, eller? Jag har ett 28-75/2,8 som jag inte tycker ger tillräcklig bokeh, förutom om jag väljer 75 och ställer mig typ 30 cm ifrån någons ansikte....men knappt då heller sen kan jag inte använda F2,8 för då blir bara en del av ansiktet skarpt, så varför skaffar man sig ett ljusstarkt objektiv? Det känns som att det varken blir hackat eller malet med ett 28-75/2,8...inga fina porträtt och ingen bra zoom....
Nå, jag skulle inte säga värdelös. De säger inte allt, det är sant. Men för mig är det ändå intressant att se tex hur skärpedjup beror på fokallängd, av vanlig nyfikenhet.
Vad är det för fel på ordet brännvidd?
Det här var ett jätteintressant ämne och precis vad jag har funderat över ett tag, förklara gärna för mig varför man skulle välja ett 50/2,8 istället för ett 70-200/2,8, jag antar att det har med skärpedjupet att göra, eller? Jag har ett 28-75/2,8 som jag inte tycker ger tillräcklig bokeh, förutom om jag väljer 75 och ställer mig typ 30 cm ifrån någons ansikte....men knappt då heller sen kan jag inte använda F2,8 för då blir bara en del av ansiktet skarpt, så varför skaffar man sig ett ljusstarkt objektiv? Det känns som att det varken blir hackat eller malet med ett 28-75/2,8...inga fina porträtt och ingen bra zoom....