ANNONS
Annons

Fogra39-profil i lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill kunna softproofa med en fogra39-profil i lightroom 4 för att se vad jag kan förvänta mig av bilderna jag skickar till tryck. Senast hade partier helt sotat igen som var precis lagom i bilden jag skickade. Är det möjligt eller måste jag ha stora photoshop Cs?

Jag undrar också om någon kan reda ut om jag förstått saker och ting rätt gällande profiler, konvertering, softproofing osv. Är det såhär? Jag fotar i RAW och för över dessa bilder till lightroom. Det är först när jag väljer att göra en jpeg eller annat format som jag bestämmer vilken färgrymd som ska bäddas in i filen. Här borde då rimligen ett val av fogra 39 finnas om det ska fungera? Eller kan jag som med Crimsons profil se hur resultatet kommer att bli och så sparar jag en jpeg i adobeRGB. Hör själv att det låter fel nu. Är det så att firman jag beställer av i sådant fall måste ha gjort en egen profil ala Crimson som visar hur konvertering till fogra 39 påverkar. Eller är det snarare en profil som visar hur materialet som trycket sker på påverkar? Det känns som båda delarna borde visas via profilen för att det ska bli möjligt att se hur resultatet ungefär kommer att bli. En sista fråga, kan tryckeriet konvertera om en jpeg med AdobeRGB som färgrymd till en jpeg med fogra39 som färgrymd eller ändå använda filen? Fogra 39 kanske inte ryms till fullo i AdobeRGB?

Den stackare som ger sig in på att förklara för mig behöver inte svara på allt svammel, jag är tacksam för alla små puffar i rätt riktning jag kan få. Är ni själva lite osäkra så svara inte för säkert. Har ni fel blir ju förvirringen ännu värre :)

mvh
Jonas
 
Hej!

Jag vill kunna softproofa med en fogra39-profil i lightroom 4 för att se vad jag kan förvänta mig av bilderna jag skickar till tryck. Senast hade partier helt sotat igen som var precis lagom i bilden jag skickade. Är det möjligt eller måste jag ha stora photoshop Cs?

Lightroom kan bara hantera RGB-profiler, inte en CMYK-profil som Fogra 39 är. Ska du softproofa mot Fogra 39 krävs Photoshop.

Jag undrar också om någon kan reda ut om jag förstått saker och ting rätt gällande profiler, konvertering, softproofing osv. Är det såhär? Jag fotar i RAW och för över dessa bilder till lightroom. Det är först när jag väljer att göra en jpeg eller annat format som jag bestämmer vilken färgrymd som ska bäddas in i filen. Här borde då rimligen ett val av fogra 39 finnas om det ska fungera?

Första delen är korrekt, du tar in bilden i Lightroom och första vid exporten så konverteras den till den valda färgrymden. Eller om vi ska vara väldigt petiga tilldelar Lightroom kameraprofilen som din kamera har och konverterar sedan bilden till en variant av färgrymden Prophoto RGB. När du sedan exporterar bilden konverteras den en gång till, denna gång till den färgrymd som du har valt som exportfärgrymd.

Eller kan jag som med Crimsons profil se hur resultatet kommer att bli och så sparar jag en jpeg i adobeRGB. Hör själv att det låter fel nu. Är det så att firman jag beställer av i sådant fall måste ha gjort en egen profil ala Crimson som visar hur konvertering till fogra 39 påverkar. Eller är det snarare en profil som visar hur materialet som trycket sker på påverkar?

Nu är ju Fogra 39 en tryckprofil för offset-tryckning som används för bestruket papper. Crimson använder färgfotopapper som exponeras med laserljus, en helt annan process. Fogra 39 används av många tryckerier, eftersom de kalibrerat sin tryckpress att trycka enligt denna standard. Du kan mycket väl göra en konvertering till Adobe RGB och sedan gör tryckeriet en konvertering till Fogra 39.

Att dina bilder blev för mörka jämfört med det du ser på skärmen beror oftast på två saker, dels att din skärm är för ljus, dels att du ser på dina utskrifter i för svagt ljus.
 
Lightroom kan bara hantera RGB-profiler, inte en CMYK-profil som Fogra 39 är. Ska du softproofa mot Fogra 39 krävs Photoshop.



Första delen är korrekt, du tar in bilden i Lightroom och första vid exporten så konverteras den till den valda färgrymden. Eller om vi ska vara väldigt petiga tilldelar Lightroom kameraprofilen som din kamera har och konverterar sedan bilden till en variant av färgrymden Prophoto RGB. När du sedan exporterar bilden konverteras den en gång till, denna gång till den färgrymd som du har valt som exportfärgrymd.



Nu är ju Fogra 39 en tryckprofil för offset-tryckning som används för bestruket papper. Crimson använder färgfotopapper som exponeras med laserljus, en helt annan process. Fogra 39 används av många tryckerier, eftersom de kalibrerat sin tryckpress att trycka enligt denna standard. Du kan mycket väl göra en konvertering till Adobe RGB och sedan gör tryckeriet en konvertering till Fogra 39.


Att dina bilder blev för mörka jämfört med det du ser på skärmen beror oftast på två saker, dels att din skärm är för ljus, dels att du ser på dina utskrifter i för svagt ljus.

Stort tack för dina svar och jag är inte ett dugg orolig att jag får fel information :) Därav någon följdfråga. Jag är verkligen osäker på vad som menas med softproof. Är det som jag spånar om ibland endast mot färgrymd och ibland både mot färgrymd och pappersort, canvas osv?

Jag har en välkallibrerad skärm och har mätt in ljuset från dagsljuslysröret till rätt lux. Har även tittat på utskriften i fullt dagsljus. Det som var en vacker skugga blev en kolsvart ful blaffa på utskriften som ser så helt onaturlig ut. Utskriften gjordes på canvastyg dock. Är det det som är problemet och inte färgrymden?

mvh
jonas
 
Stort tack för dina svar och jag är inte ett dugg orolig att jag får fel information :) Därav någon följdfråga. Jag är verkligen osäker på vad som menas med softproof. Är det som jag spånar om ibland endast mot färgrymd och ibland både mot färgrymd och pappersort, canvas osv?
Så fort som du ska gå från en färgrymd till en annan kan du softproofa, det vill säga se på skärmen hur konverteringen kommer påverka bilden innan det att du konverterar den. Nu är det ju inga problem att gå från en liten till en stor färgrymd, men det kan uppstå problem när du går från en stor till en liten. Så du kan göra en softproof när du ska göra en konvertering från till exempel Adobe RGB till sRGB, alltså från arbetsfärgrymd till en annan. Men vanligare är ju att man använder det när man ska gå från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil. Då kan du alltså se på skärmen ungefär hur din bild kommer att se ut som utskrift.

Jag har en välkallibrerad skärm och har mätt in ljuset från dagsljuslysröret till rätt lux. Har även tittat på utskriften i fullt dagsljus. Det som var en vacker skugga blev en kolsvart ful blaffa på utskriften som ser så helt onaturlig ut. Utskriften gjordes på canvastyg dock. Är det det som är problemet och inte färgrymden?

mvh
jonas
Menar du att de som gjort din canvas vill ha bilden i Fogra 39? Det är, som sagt var, inte en profil för canvasutskrifter, det är en profil för offsettryckning på bestruket papper. Att du då får skuggor som inte är genomtecknade är då inte så konstigt.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Så fort som du ska gå från en färgrymd till en annan kan du softproofa, det vill säga se på skärmen hur konverteringen kommer påverka bilden innan det att du konverterar den. Nu är det ju inga problem att gå från en liten till en stor färgrymd, men det kan uppstå problem när du går från en stor till en liten. Så du kan göra en softproof när du ska göra en konvertering från till exempel Adobe RGB till sRGB, alltså från arbetsfärgrymd till en annan. Men vanligare är ju att man använder det när man ska gå från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil. Då kan du alltså se på skärmen ungefär hur din bild kommer att se ut som utskrift.

Bra, då var jag inte helt ute och reste här :)

Menar du att de som gjort din canvas vill ha bilden i Fogra 39? Det är, som sagt var, inte en profil för canvasutskrifter, det är en profil för offsettryckning på bestruket papper. Att du då får skuggor som inte är genomtecknade är då inte så konstigt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Du har såklart rätt i detta. Jag kom på att jag vid samma tillfälle fick några bilder som poster. Det var väl till dessa de ville ha bilder konverterade i fogra39. Hm då uppstår frågan om canvasutskrifter. Ska jag vid redigering vara försiktig med skuggpartier som riskerar att bli svarta eller är det inte vad som förväntas hända?

Finns det sRGB-profiler att lägga in för softproofing i lightroom?

/Jonas
 
För att kunna göra soft proofing så behövs en profil för varje kombination av skrivare och papper. Leverantören av utskrifterna bör kunna bistå med det. Jag skulle inte använda mig av en leverantör som inte kan ge färgprofiler för sina produkter.
Färgrymden för utskrifter är mindre än sRGB och en bra skärm klarar att visa en stor del av AdobeRGB så en del färger som man kan se på skärmen kan inte skrivas ut.
Sen kan man naturligtvis fundera på hur petig man behöver vara, är man nöjd med att det finns struktur i hög och lågdagrar och att färgerna är 90% korrekta så kan det nog räcka att kolla mot sRGB och veta att man bör höja upp svartpunkten och sänka vitpunkten något för att utskriften ska se tillräckligt bra ut.
 
Tack till er båda för hjälpen. Ni har rätat ut flera missuppfattningar och konfirmerat några saker där jag faktiskt hade förstått rätt. Detta forum är en stor tillgång .

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
För att kunna göra soft proofing så behövs en profil för varje kombination av skrivare och papper. Leverantören av utskrifterna bör kunna bistå med det. Jag skulle inte använda mig av en leverantör som inte kan ge färgprofiler för sina produkter.
Färgrymden för utskrifter är mindre än sRGB och en bra skärm klarar att visa en stor del av AdobeRGB så en del färger som man kan se på skärmen kan inte skrivas ut.
Sen kan man naturligtvis fundera på hur petig man behöver vara, är man nöjd med att det finns struktur i hög och lågdagrar och att färgerna är 90% korrekta så kan det nog räcka att kolla mot sRGB och veta att man bör höja upp svartpunkten och sänka vitpunkten något för att utskriften ska se tillräckligt bra ut.

Färgrymden för de flesta skrivar/papperskombinationer sticker med bra marginal ut ur färgrymden sRGB, till och med ut ur Adobe RGB för vissa profiler. Samtidigt är det korrekt att många av de färger som kan återges på skärmen inte kan skrivas ut med samma färger.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar