Annons

Foga ihop flera bilder till en i CS5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristin E.

Medlem
Hjälp!!! Jag vill sätta ihop 3 - 4 bilder till en och lägga på en text för att använda bilden som header på min hemsida, dvs foga ihop flera bilder till en. Men hur i hela friden gör jag???? Kan någon beskriva detta steg för steg? Visst kan jag göra det i CS5/PS eller använder man något annat program? Himla tacksam för hjälp!!!!

Åh, tack, det här var jätte intressant och absolut något jag måste prova! Men jag tror jag uttryckte mig litet oklart i frågan. Jag har alltså några bilder med olika motiv som jag vill sätta ihop i en sammanhängande rad. Man ska då se att det är bild 1, bild 2, bild 3 men att de ev är separerade med en extremt tunn ram eller bara har en ram som omger dem för att ytterligare poängtera enheten. Men för att enklare hantera dem, t ex ladda upp raden som en header eller kunna publicera flera bilder tillsammans i en enda uppladdning på t ex Facebook osv. vill jag "klippa ihop dem" till en enda bild. Jag har sökt på collage men hittar inget användbart ...

Åh, tack, det här var jätte intressant och absolut något jag måste prova! Men jag tror jag uttryckte mig litet oklart i frågan. Jag har alltså några bilder med olika motiv som jag vill sätta ihop i en sammanhängande rad. Man ska då se att det är bild 1, bild 2, bild 3 men att de ev är separerade med en extremt tunn ram eller bara har en ram som omger dem för att ytterligare poängtera enheten. Men för att enklare hantera dem, t ex ladda upp raden som en header eller kunna publicera flera bilder tillsammans i en enda uppladdning på t ex Facebook osv. vill jag "klippa ihop dem" till en enda bild. Jag har sökt på collage men hittar inget användbart ...

Som den här ungefär?
http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/640px/DSC_1966-DSC_1971.jpg

I Photoshop om de tre bilderna är lika stora.

1. Öppna första bilden som du vill ha längst till vänster.
- Tryck Ctrl + Alt + C för att få fram canvasstorlek.
- Öka bredden med x3.
- i diagrammet med pilar, tryck på den i mitten till vänster.
- Tryck Enter.

2. Öppna andra bilden som du vill ha i mitten.
- Tryck Ctrl + A (markera allt).
- Tryck Ctrl + C (kopiera).
- Stäng bilden.

3. I fönstret med första bilden.
- Tryck Ctrl + V (klistra in).

4. Repetera steg 2&3 för den sista bilden.

5. Den sista bilden hamnar också i mitten, så
- Tryck Ctrl + A (markera allt)
- Bland menyerna välj "Layer" -> "Align layers to selection" -> "Right Edges" (eller vad det heter på svenska).

6. VIKTIGT. "SPARA SOM" Inte spara för du skriver du över orginalbilden.

TADA! :D

Michael och Benny, tusen TACK för hjälpen!!!! Så himla bra och så snabbt ni svarade! Nu sätter jag genast igång :) Härligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar