Annons

Focusstackad makro-gigapixel

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt häftigt. Måste prova det där.
Photoshop CS och Autopano Giga borde fixa biffen med ihopsättning av bilderna väl?
 
Riktigt häftigt. Måste prova det där.
Photoshop CS och Autopano Giga borde fixa biffen med ihopsättning av bilderna väl?

Auto Pano Giga fungerade inte så bra märkligt nog. Provade massor av olika parametrar och projektionstyper, men det som fungerade bäst till slut var faktiskt Photoshop. Har haft en lång dialog med Alexander på Auto Pano och har ännu inte fått ett bra svar varför det inte fungerar. Stackningen gjordes med Zerene Stacker och det är det absolut bästa programmet jag testat. Det har dessutom en mycket bra batchfunktion vilket är bra när många bilder ska stackas. Bara att sätta i gång och sedan se på TV eller nåt :)

Auto Pano Giga är bra på bilder med lång brännvidd och där hundratals och ibland flera tusen bilder används. Men ju närmare motivet man kommer blir det mycket viktigt att kameran roteras exakt kring objektivets nodpunkt och där verkar inte Auto Pano Giga hänga med.
 
Hej o tack,
Nej en Tilt/shift optik hjälper inte. Det viktigaste är att man hittar den exakta nodpunkten på objektivet som riggen ska rotera runt. Parallaxfelen blir väldigt stora annars.

Det finns en lösning för parallaxfelen och shift-objektiv. Det är att istället för att ha kameran på stativ och shifta objektivet, så sätter man objektivet på stativ och shiftar kameran..

Ett shiftobjektiv är egentligen bara ett vanligt objektiv som ger en större bildyta. När man normalt shiftar objektivet väljer man att fotografera tex den nedre delen av den större bildytan.

Så om man har objektivet fast och förflyttar kameran, så fotograferar man egentligen av den större bildytan när man förflyttar kameran.

Testade idag med en Zörk-shift-adapter till Pentax 67-objektiv. Den här bilden är tagen med 550D och passningen blir ju på pixelnivå, så ett vanligt bildbehandlingsprogram räcker för ihopsättning. Tog mindre än 1 minut att ta bilden och kanske 15 minuter i Photoshop för att sätta ihop bilderna.

65MP (5112 x 12811 pixlar) och 383MB stor i tif 16 bitars.
 

Bilagor

  • cardhu.jpg
    cardhu.jpg
    9.7 KB · Visningar: 463
Det finns en lösning för parallaxfelen och shift-objektiv. Det är att istället för att ha kameran på stativ och shifta objektivet, så sätter man objektivet på stativ och shiftar kameran..

Ett shiftobjektiv är egentligen bara ett vanligt objektiv som ger en större bildyta. När man normalt shiftar objektivet väljer man att fotografera tex den nedre delen av den större bildytan.

Så om man har objektivet fast och förflyttar kameran, så fotograferar man egentligen av den större bildytan när man förflyttar kameran.

Testade idag med en Zörk-shift-adapter till Pentax 67-objektiv. Den här bilden är tagen med 550D och passningen blir ju på pixelnivå, så ett vanligt bildbehandlingsprogram räcker för ihopsättning. Tog mindre än 1 minut att ta bilden och kanske 15 minuter i Photoshop för att sätta ihop bilderna.

65MP (5112 x 12811 pixlar) och 383MB stor i tif 16 bitars.

Intressant. Men funkar den tekniken på en bild där större skärpedjup krävs?
 
En fråga om "focus stacking". När man ändrar fokus så ändrar man även bildvinkeln, dvs utsnittet, p g a att även utdraget och/eller brännvidden ändras. Hur löser man det så att den sammanslagna bilden ändå blir skarp?

Olle
 
En fråga om "focus stacking". När man ändrar fokus så ändrar man även bildvinkeln, dvs utsnittet, p g a att även utdraget och/eller brännvidden ändras. Hur löser man det så att den sammanslagna bilden ändå blir skarp?

Olle

Ja, det kan bli väldigt stor skillnad på bildutsnitt mellan första och sista fokus. De programvaror jag testat fungerar lite olika, men gemensamt är att det är det minsta bildutsnittet som går att använda. PS klarar jobbet ganska bra, men kräver att man beskär bort allt utom det snävaste utsnittet. Zerene Stacker klarar jobbet mycket bättre plus att det beskär bilden automatiskt (om man vill).

I fotograferingen får man helt enkelt ta hänsyn till det minsta bildutsnitt man vill ha med, resten åker bort.

Så här stor skillnad blir det på en bild med 8 olika fokusplan (som är väldigt lite). Den vita ramen markerar det utsnitt som går att använda.
 

Bilagor

  • stack.jpg
    stack.jpg
    78.5 KB · Visningar: 453
Senast ändrad:
Att stacka bilder eller på svenska sagt lägga ihop flera fokusplan till en bild används idag i stor utsträckning inom makrofotografi pga det normalt så korta skärpedjupet vid höga förstoringsrader. En del av sådana bilder kan ni se även här på FS/John Hallmén/Micro: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=276373 , John sätter ofta ihop sina stackade makrobilder av fler än hundra fokusplan (bilder). Den som vill läsa mer om stackning, olika problem som det medför och hur man kan lösa de, får inom kort läsa om detta på en ny hem sida om makrofotografering som kommer att vara ute nätet från nästa vecka. Jag återkommer med länk till sidan inom kort.

Har webbsidan om makrofotografering kommit igång? Adress?
 
Jag förstår inte skillnaden mellan att focus-stacka och att blända ner till, låt säga, bländare 22. Kan någon förklara varför stackning är att föredra framför nedbländning?

Vid micro-fotografering där ojektivet kanske har fast bländare kan jag förstå att stackning krävs, men annars då?

Sedan undrar jag vad som är att föredra vid stackning, att fokusera med objektivet eller att flytta hela kameran? Jag inväntar en reverseringsring till min kamera så då är jag tvungen att använda en makrosläde, men vid fotografering med makro-objektiv, hur ska man tänka då?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte skillnaden mellan att focus-stacka och att blända ner till, låt säga, bländare 22. Kan någon förklara varför stackning är att föredra framför nedbländning?

Vid micro-fotografering där ojektivet kanske har fast bländare kan jag förstå att stackning krävs, men annars då?

Sedan undrar jag vad som är att föredra vid stackning, att fokusera med objektivet eller att flytta hela kameran? Jag inväntar en reverseringsring till min kamera så då är jag tvungen att använda en makrosläde, men vid fotografering med makro-objektiv, hur ska man tänka då?

Även om man bländar ner till minsta öppning blir det inte skarpt hela vägen vid makrofoto. Vid så kort avstånd till motivet är det bara någon mm som blir riktigt skarp. Att flytta kameran istället tror jag inte man vinner något på, tvärtom får programmet svårare att passa ihop bilderna eftersom man sannolikt rubbar den i sidled också. Vad man än gör kommer bildutsnittet att förändras ganska mycket från den första till den sista bilden och hänsyn till det måste tas innan man börjar.
 
Här är nog den sida som efterfrågades ovan.
http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html

Att flytta kameran, alternativt motivet, är en nödvändighet när man uppnått en hög förstoringsgrad (+ 1:1) då utdraget är så stort att ändringar av det inte just ger någon "effekt" annat är att motivet "försvinner".
Med min utrustning i dag kan jag uppnå att två mm täcker hela sensorn, då är skärpedjupet 5/100 mm trots två steg nedbländning. Det blir små, mycket små förflyttningar an kameran.
Här är ett ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2566583.htm
 
När man makrofotograferar 1:1 eller större förstoring så kan man inte blända ner så väldigt mycket innan diffraktion börjar uppkomma. Det gör att hela bilden blir lite suddigare. Även vid bländare 22 och avbildningsskala 1:1 så är skärpdjupet ca 1,6mm. Det krävs rätt platta motiv för att få allt i fokus.

Som Mats G skrev så flyttar man i stort sett alltid kameran eller motivet när man fotostackar.
Här finns en svensk makrosida med blogg och forum, mycket att läsa. http://makrofokus.se/
Det stora makronördforumet http://photomacrography.net/forum/

/Håkan (som ivrigt väntar på ett köpt Tamron SP 90 Macro 1:1)
 
Någon som har provat programmet Helicon Focus?
Jag fotograferar en del saker som är svårt att få fokus över hela längden, t.ex. modeller av fartyg och liknande.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar