Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focusring

Produkter
(logga in för att koppla)
F.Eliasson skrev:
Ja, jag får väl förtydliga mig lite då. Precis som Raphael påpekar härovan så finns det ju få (2!) gluggar till D40 i konsumentklassen. Då trådskaparen ondgjorde sig över dyra objektiv verkar det ju lite ologiskt att låsa upp sig med en kamera som kräver AF-s objektiv.

Förstår det men det är alltid bättre att lägga pengar på objektiv än på kamerahus. Så hellre en D40 med tex 18-70 (som jag förresten trodde räknades som konsumentklass, man får det ju nästan gratis med D70/D80/D200 trots att det är så bra) än en D80 och bara ha råd med 18-55.

Ha en D40 ett tag och sen uppgradera när man börjar behöva fasta objektiv är ju ett alternativ men kostar nog mer totalt.

Kanske ska spara nån månad till för att öka alternativen eller överväga begagnat?

iSolen.se skrev:
Ha en D40 ett tag och sen uppgradera när man börjar behöva fasta objektiv är ju ett alternativ men kostar nog mer totalt.

Det alternativet fungerar ju väldigt bra med D40 när Nikon har tre AF-S objektiv med fast brännvidd (ett dyrt macro och två dyra telen), resten är utan AF-S och alltså är manuellt fokus på D40.

Med en Pentax så har du en helt annan möjlighet, för börjar du med en instegsmodell så är det troligt att du blir gripen av foto - förr eller senare kommer det att hända - och då vill man utforska de möjligheter som fotografi ger och då behövs det fler objektiv än standardzoomen. Många som köper en instegsmodell gör det ju för att lära sig fotografi, de går en kurs och där kanske får prova på många olika typer av objektiv och då blir de sugna på att bytta ut samlingen. Om man ej är intresserad av detta, ja då passar en digitalkompakt bättre än en instegs-systemkamera. Själva vitsen med en systemkamera är ju att du kan bygga ut systemet... jag förstår inte varför man ska köpa en instegs-systemare om man inte är intresserad av att bygga ett system.

Det som de flesta köper efter de två standardvalen (standardzoom och telezoom) det är ett normalobjektiv eller ett snabbt porträttobjektiv. Pentax erbjuder FA 50 f/1,4 - marknadens billigaste 50 f/1.4, och 35 f/2,0. Sigma har ett 30 f/1.4.

Till Nikon finns det inget alternativ som har AF-S, utan alternativen blir manuellt fokus.

Det är också vanligt att man vill utforska närbild och då skaffar sig ett macro. Du har massor av möjligheter till Pentax (Pentax har två egna, snart ytterligare ett, Sigma har fyra stycken alternativ och Tamron har ett), men till Nikon finns ett Nikon och ett Sigma om du vill ha autofokus (AF-S).

Du talar om begagnat, utbudet av begagnade objektiv med AF-S är försvinnande litet. En K100D kan iaf användas tillsammans med alla Pentax K-fattade objektiv sedan 1976 utan adapter, och alla AF objektiv (från 1987 och framåt) autofokuserar på en K100D.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det alternativet fungerar ju väldigt bra med D40 när Nikon har tre AF-S objektiv med fast brännvidd (ett dyrt macro och två dyra telen), resten är utan AF-S och alltså är manuellt fokus på D40.

Med en Pentax så har du en helt annan möjlighet, för börjar du med en instegsmodell så är det troligt att du blir gripen av foto - förr eller senare kommer det att hända - och då vill man utforska de möjligheter som fotografi ger och då behövs det fler objektiv än standardzoomen. Många som köper en instegsmodell gör det ju för att lära sig fotografi, de går en kurs och där kanske får prova på många olika typer av objektiv och då blir de sugna på att bytta ut samlingen. Om man ej är intresserad av detta, ja då passar en digitalkompakt bättre än en instegs-systemkamera. Själva vitsen med en systemkamera är ju att du kan bygga ut systemet... jag förstår inte varför man ska köpa en instegs-systemare om man inte är intresserad av att bygga ett system.

Det som de flesta köper efter de två standardvalen (standardzoom och telezoom) det är ett normalobjektiv eller ett snabbt porträttobjektiv. Pentax erbjuder FA 50 f/1,4 - marknadens billigaste 50 f/1.4, och 35 f/2,0. Sigma har ett 30 f/1.4.

Till Nikon finns det inget alternativ som har AF-S, utan alternativen blir manuellt fokus.

Det är också vanligt att man vill utforska närbild och då skaffar sig ett macro. Du har massor av möjligheter till Pentax (Pentax har två egna, snart ytterligare ett, Sigma har fyra stycken alternativ och Tamron har ett), men till Nikon finns ett Nikon och ett Sigma om du vill ha autofokus (AF-S).

Du talar om begagnat, utbudet av begagnade objektiv med AF-S är försvinnande litet. En K100D kan iaf användas tillsammans med alla Pentax K-fattade objektiv sedan 1976 utan adapter, och alla AF objektiv (från 1987 och framåt) autofokuserar på en K100D.

Hälsar
R

Jag menar att han i så fall skulle uppgradera sin D40+standardzoom när/om han vuxit ur instegsnivån (kameran kan givetvis också uppgraderas i ett system), eller hellre köpa en beg D70/D80 typ som inte har ngn begränsning utan har då tillgång till Nikons hela objektivsortiment. D40(x) verkar sälja bra dock så iden om systembyggandet verkar inte helt solklart för alla köpare...

Man kommer iofs rätt långt till lågt pris med 18-55 + 55-200 om man inte är säker på hur stort system man vill bygga.

Visst kan man uppgradera en kamera, men jag skulle nog hellre satsa på att uppgradera objektiven. Det känns mer kostnadseffektivt.

Visst kan man skaffa en begagnad Nikon D70x, men varför? Då kan man ju lika gärna skaffa en ny K110D eller Samsung GX-1S eller GX-1L och få en väldigt bra kamera med fullständig garanti. Eller varför inte en begagnad *ist D om man skulle lyckas hitta en sådan, de står lågt i pris.

Jag är övertygad om att många av dem som köper en instegsmodell är intresserad av att bygga ett system, men jag tror att många av dem som köper en D40 ej har förstått begränsningen med AF-S - det är ju inte precis något som Nikon kommunicerar ut till sina kunder. De flesta tar för givet att de objektiv som finns också fungerar, det är ju så man tänker.

Hälsar
R

Det är mer än bara focumotor som saknas på D40. Tex har den ingen skärpedjupskontroll, spegeluppfällning eller bracketing funktion och bara ett fåtal focuspunkter. För den som är intresserad och vill utvecklas blir det rätt snart ett behov av att uppgradera jamfört med tex K100D som i princip har alla funktioner man kan behöva + stabilisering.

Ja, det är sant. Pentax har länge varit duktiga på att utrusta även instegsmodellerna med avancerade funktioner, de har satsat mer på funktioner för kreativa fotografer än ultimat snabbhet och stort buffertminne etc. Nu är ju detta sådant som kommer bort i diskussioner om kameror, för köparna verkar mer bry sig om antal Mp's och hastighet än vad kameran har för funktioner. Antagligen för att de ej vet vad funktioner som automatisk alternativexponering eller spegeluppfällning är och därför inte förstår nyttan av det.

Hälsar
R

Hej gott folk!
Nikons system med focusring verkar ju vara bra..men det lutar åt en K100d. Kommer helt klar att skaffa fler objektiv detta är ju vitsen med en sådan kamera som sagt.
Sedan får man en ganska liten kamera (till formatet) som jag vill ha, bildstab och skärpedjupskontroll mm!
Har en Super ME liggande med Pentax-m 50 f/2 och Sigma 70-210 f/4.5 samt mellanringar.
Fanns lite info i tråden om objektiv till K100.

Hälsningar Lasse

addal skrev:
Hej gott folk!
Nikons system med focusring verkar ju vara bra..men det lutar åt en K100d. Kommer helt klar att skaffa fler objektiv detta är ju vitsen med en sådan kamera som sagt.
Sedan får man en ganska liten kamera (till formatet) som jag vill ha, bildstab och skärpedjupskontroll mm!
Har en Super ME liggande med Pentax-m 50 f/2 och Sigma 70-210 f/4.5 samt mellanringar.
Fanns lite info i tråden om objektiv till K100.

Hälsningar Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar