ANNONS
Annons

Focusring

Produkter
(logga in för att koppla)

addal

Medlem
Hej! Funderar på att köpa min första dSLR har använt
äldre SLR utan AF för många år sedan. Det lutar åt en K100d eller liknande. Men vad jag har läst mig till så roterar focusringen i många objektiv och är inte detta en nackdel?
Roterar ringen i alla objektiv utan inbyggd motor?
Kan någon reda ut detta med HSM, quckshift mm.
Hur fungerar andra kameror tex D40?

På vilket sätt är det en nackdel att fokusringen roterar? När du håller kameran så låter du ju kameran vila i vänster handflata och fingarna på vänster hand rör lätt och enkelt zoomring och fokusring medan högerhanden håller i kameragreppet med pekfingret på slutaravtrycket. I Pentax systemet sitter fokusringen längst fram på objektiven och jag har då rakt aldrig upplevt det som nackdel att den roterar.

Du kanske tänker på roterande filtergänga? Det är en nackdel, därför att det försvårar justeringen vid användandet av polarisationsfilter och andra filter (exempelvis graduerade filter) där filtrets position är viktigt.

Nu är det så lyckligt att alla Pentax objektiv för det digitala systemet (DA och D FA objektiv) har intern fokusering (IF) vilket innebär att filtergängan ej roterar. Några av konsumentzoomarna för objektiven för film (som också kan användas digitalt) har roterande filtergänga.

HSM är Sigmas beteckning på motor i objektivet, där en motor i objektivet sköter fokuseringen istället för en motor i kameran som är kopplad till objektivet via en skruv. Canon kallar det för USM, Nikon for AF-S och Sony för SSM. Pentax kallar det SDM och detta finns i Pentax DA Star serie, som också innehåller skruvgängad autofokus för maximal kompatibilitet. Inom Pentax systemet är det K10D som kan använda SDM, K100D använder skruvgängad autofokus (men fungerar ändå med DA Star objektiven, eftersom de har dubbla autofokussystem).

QuickShift har alla Pentax objektiv för det digitala systemet (DA och D FA objektiv) och detta innebär att man kan fokusera manuellt på autofokusobjektiv utan att slå över dem till manuell fokus på kameran. Detta kan vara användbart i många situationer. Tredjepartsobjektiven till Pentax saknar QuickShift.

En del objektiv har sk "clutch" mekanism, detta innebär att du rör en omkopplare på objektivet mellan AF och MF, eller att du drar fokusringen mot eller från dig för att byta mellan AF och MF. Skillnaden mot QuickShift är att med QS så rör du helt enkelt fokusringen och fokuserar direkt, du behöver inte ställa om någon omkopplare eller skjuta/dra fokusringen. Så QS är enklare.

D40 är enbart kompatibel med Nikon AF-S och Sigma HSM objektiv, icke AF-S och HSM objektiv blir manuellt fokus på D40. Detta gör att den har ett begränsat objektivutbud. Nikon har endast två konsumentzoomar med AF-S, resten av AF-S objektiven ligger i högre prisklasser. Sigma har ingen konsumentzoom med HSM, utan de använder tekniken i de dyrare objektiven. Så D40 är en billig kamera med dyra objektiv. Det är som att köpa en billig bil med dyra reservdelar. Något stämmer inte i ekvationen... :)

Hälsar
R

Tack för svaret Roland!

Tror att jag även gärna vill "stödja" objektivet med vänster fingrarna men det är nog en vanesak.
Skall försöka testa en K100 någon gång.
F.ö. så verkar DA gluggarna vara ganska dyra.

Hälsningar Lasse

Visst kan man stödja objektivet med fingrarna på vänsterhand. Det är ju bara att hålla i objektivet med vänsterfingrarna. Så gör jag ofta. Inga problem.
Men det är ingen bra idé att hålla i fokusringen eftersom man kan ändra fokus på det sättet... Håll i sommringen eller någon tom yta av objektivet. Inget problem.

Dyra DA objektiv? Jämfört med tredjepartstillverkares objektiv så är originalfabrikatet alltid dyrt, men jämför du med andra originalfabrikat så ligger Pentax objektiv väldigt bra till prismässigt.

FA 50 f/1.4 är exempelvis marknadens billigaste 50 f/1.4 objektiv.

Vi kan ju roa oss med en prisjämförelse...
Pentax DA 12-24 f/4 AL : 7 195 kr.
Nikon DX 12-24 f/4: 11 050 kr.

Pentax DA Star 16-50 f/2.8 SDM: 7 895 kr
Nikon DX 17-55 f/2.8: 14 895 kr.

Pentax DA Star 50-135 f/2.8 SDM: 8 995 kr.
Nikon 70-200 f/2.8: 18 540 kr.

Pentax DA 50-200 f/4-5.6: 2 295 kr (finns även som Samsung för 1 100 kr, exakt samma objektiv).
Nikon DX 55-200 f/4-5.6: 2 295 kr.

Pentax FA 50 f/1.4 : 2 249 kr.
Nikon AF 50 f/1.4 : 3 253 kr. (manuell fokus på D40)

Pentax DA 14 f/2.8 : 6 850 kr.
Nikon AF 14 f/2.8 : 20 150 kr. (manuell fokus på D40).

Pentax DA 21 f/2.8 Limited (handbyggd i metall): 5 150 kr.
Nikon AF 20 f/2.8 : 6 700 kr. (manuell fokus på D40).

Pentax D FA 50 f/2.8 Macro: 4 680 kr.
Nikon AF 60 f/2.8 Macro: 5 395 kr (manuell fokus på D40).

Pentax D FA 100 f/2.8 Macro: 4 995 kr.
Nikon 105 f/2.8 Macro: 8 295 kr.

Pentax FA 35 f/2 : 3 195 kr.
Nikon AF 35 f/2: 3 380 kr (manuell fokus på D40).

Det är ju bara ett axplock givetvis, men på det stora hela så är Pentax billigare än Nikon. Och med alla Pentax AF objektiv får du AF på en K100D. Det är bara med några stycken objektiv som du får autofokus på D40:n.

(priserna från www.cyberphoto.se)

Hälsar
R

Ursäkta att jag lägger mej i, men Pentax billiga konsumentzoomar är förvånansvärt bra. Skickar med en länk nedan till en fågelbild som min fru tagit med ett 75-300 FAJ-objektiv i prisklass 1400 kronor.. På en digi-slr, som här Pentax K100, blir brännvidden motsvarande ca 112 - 450 mm småbild. Bilden på länken nedan är tagen med max inzoomning (300 mm) och bländare 8,0 slutartid 1/750. Så omständigheterna var bra, men ändå... Frihandstagning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1011569.htm?set=lp

Mvh
Uffe

Senast ändrad:
Jag har aldrig upplevt det som störande när fokusringen rör sig. Min första Pentax med autofokus köpte jag 90/91. På de äldre manuella objektiven är fokusringen betydligt bredare än FA/DA objektiven.

/Mats

Hej igen!
DA är för dyra för mig och det andra fina märket är svindyra. Enligt en test av D40 så säger dom att bara 2 % av köparna till instegsmodeller skaffar extra objektiv?

Uffe: Tack för tipset, av någon anledning har jag missat det och det verkar ju vara mycket prisvärt. Fin bild på fågeln med stammen och bakgrunden. Nu råkar det vara så att blåmesar är min favoritfågel, dvs en av dom få jag har lyckats fånga med min långzoomare.
(svartmesar också, hihi)

F.ö. så läste jag en test där testare inte tyckte om att ringen snurrade under fingrarna(det gäller väl alla märken?) men då glömmer vi det.

Hälsningar Lasse

Om man inte är intresserade av att utforska detta med olika objektiv, varför då skaffa en systemkamera? Själva poängen med en systemkamera är ju att du kan byta objektiv. Du kanske inte skaffar fler objektiv som det första du gör, men när du har fått smak för fotografering så kan du komma att upptäcka att det inte räcker med ett eller två objektiv. Du kanske blir intresserad av av närbildsfotografering och behöver därför ett särskilt objektiv för det, eller du vill utforska dramatiska vinklar och då efterfrågar ett vidare objektiv än den medföljande standardzoomen, du kanske vill fota porträtt med oskarp bakgrund och upptäcker att en bländare på f/4 eller f/5,6 som den medföljande standardzoomen har inte räcker till (f/2.8 brukar rekommenderas som minimum vid porträtt om man vill ha oskarp bakgrund på ett porträtt tele). Och så vidare och så vidare...

Hälsar
R

Ska du fota småfåglar behøver du mist ett 200 mm objektiv. jag har en k10d med samsungs 55-200. tycker inte jag kommer tillræckligt næra men næra nog. det beror lite på hur man fotograferar också. det kostade runt 1000 spænn på cyberphoto.
lægg till 400 till och du får ett 75-300 från pentax. lite ældre men ett bra enligt andra.

bara før att någon påstår att det bara ær 2% som køper extra objektiv betyder inte att det ær speciellt tillførlitligt. låter vældigt lite. minst två objektiv tror jag nog de flesta har efter ett år. kitobjektivet och ett litet længre tele eller macro.

Denna siffra med 2% stod tydligen i ett test av D40:n från Nikon, så siffran kanske bara gäller Nikon konsumenter? :) (kanske inte så förvånande gällande D40:n då den har en begränsad objektivkompatibilitet....).

Min erfarenhet är att det är lätt att bli biten av fotografering och då börjar man samla objektiv, just Pentax användare tycks ju dammsuga e-bay och liknande på äldre objektiv.

Termen "LBA" (Lens Buying Addiction / Lens Buyers Anonymous) är uppfunnen i Pentax-världen, så kanske det är lite extra speciellt med Pentax. Jag vet inte...

Hälsar
R

Nej, D40 och D40X har samma bristande kompatibilitet. De autofokuserar bara med AF-S objektiv, de vanliga AF objektiven blir manuellt fokus. Detta gör att endast Nikons AF-S och Sigmas HSM fungerar. Varken Tokina, Tamron eller Cosina gör objektiv med AF-S/HSM teknik för Nikon idag.

Hälsar
R

addal skrev:
Hej! Funderar på att köpa min första dSLR har använt
äldre SLR utan AF för många år sedan. Det lutar åt en K100d eller liknande. Men vad jag har läst mig till så roterar focusringen i många objektiv och är inte detta en nackdel?
Roterar ringen i alla objektiv utan inbyggd motor?
Kan någon reda ut detta med HSM, quckshift mm.
Hur fungerar andra kameror tex D40?

Nikon nya objektivs fokusring rör sig inte. Den använder du bara när du vill efterjustera fokus eller köra manuellt, så håll var du vill.

Konsumenten tittar på priset(kameran), och priset får man ner med att ta bort tex autofokusmotorn i kameran. Inte bakåtkompatibelt men framåt kanske. Däremot 10Mpixel i D40X, för det säljer med pixlar.

Lars,

Som de flesta andra säger, köp inte D40´n. Verkar korkat att låsa sig vid så få objektiv. kolla istället på Samsung´s version av ist-kamerorna. Eller kanske Pentax K110, den utan bildstab.

Du KOMMER att vilja köpa på dig mer objektiv, tro mig.

mvh, Fredrik

F.Eliasson skrev:
Lars,

Som de flesta andra säger, köp inte D40´n. Verkar korkat att låsa sig vid så få objektiv. kolla istället på Samsung´s version av ist-kamerorna. Eller kanske Pentax K110, den utan bildstab.

Du KOMMER att vilja köpa på dig mer objektiv, tro mig.

mvh, Fredrik

Nu tycker jag inte 20 objektiv är dåligt direkt. Dessa 20 är dessutom nya och bättre på många sätt jämför med äldre/3:e part. Skärpa, omfång, storlek, vikt, snabbhet, funktioner...

Sen det finns ju andra Nikonkamerahus än D40.

Du har missat poängen här.
Nikon D40 är en instegskamera, för de som inte har så mycket pengar.
Av de AF-S objektiv som Nikon hitills har släppt, så är bara två i konsumentklassen. Resten är proffsklassen eller vänder sig till avancerade användare.

Många konsumenter som köper en instegskamera, köper objektiv från tredjepartstillverkare eftersom de är billigare. Det alternativet finns inte med D40 i samma grad som konkurrenterna (eftersom endast Sigmas HSM objektiv är tillgängliga och de ingår i proffsserien).

En stor brist är fasta brännvidder med fungerande autofokus till D40:n. Det som finns är ett dyrt macro. Det finns inget prisbilligt porträttobjektiv till D40:n exempelvis, eller ens en fast normal (för den fasta normal som Nikon har är ej AF-S...).

För mig är det uppenbart att det finns en skillnad mellan kamerans tilltänkta mållgrupp och den tilltänkta målgruppen för objektiven.

Med Pentax har du fler möjligheter till lösningar som passar plånboken.

Det är sant att det finns fler Nikon modeller än D40:n, precis som det finns fler Pentax kameror än K100D. Nu gällde dock ursprungsfrågan K100D eller D40, inte K10D eller D80, eller något annat.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Du har missat poängen här.
Nikon D40 är en instegskamera, för de som inte har så mycket pengar.
Av de AF-S objektiv som Nikon hitills har släppt, så är bara två i konsumentklassen. Resten är proffsklassen eller vänder sig till avancerade användare.

Många konsumenter som köper en instegskamera, köper objektiv från tredjepartstillverkare eftersom de är billigare. Det alternativet finns inte med D40 i samma grad som konkurrenterna (eftersom endast Sigmas HSM objektiv är tillgängliga och de ingår i proffsserien).

En stor brist är fasta brännvidder med fungerande autofokus till D40:n. Det som finns är ett dyrt macro. Det finns inget prisbilligt porträttobjektiv till D40:n exempelvis, eller ens en fast normal (för den fasta normal som Nikon har är ej AF-S...).

För mig är det uppenbart att det finns en skillnad mellan kamerans tilltänkta mållgrupp och den tilltänkta målgruppen för objektiven.

Med Pentax har du fler möjligheter till lösningar som passar plånboken.

Det är sant att det finns fler Nikon modeller än D40:n, precis som det finns fler Pentax kameror än K100D. Nu gällde dock ursprungsfrågan K100D eller D40, inte K10D eller D80, eller något annat.

Hälsar
R

Att börja köpa fasta objektiv till instegsmodellen, tex porträtt och normal som du nämner låter lite egendomligt...då är det nog ingen nybörjare vi pratar om annars skulle 18-55 räcka långt, 55 är ju en bra porträttbrännvidd (iofs inte med samma bländaröppning).

Synd att man inte kan köpa 18-70 med D40.

Man kan ju inte stirra sig blind på hur ursprungsfrågan var formulerad...det kan finnas alternativ som frågeställaren inte tänkt på.

En beg D70s tex?

iSolen.se skrev:
Nu tycker jag inte 20 objektiv är dåligt direkt. Dessa 20 är dessutom nya och bättre på många sätt jämför med äldre/3:e part. Skärpa, omfång, storlek, vikt, snabbhet, funktioner...

Sen det finns ju andra Nikonkamerahus än D40.

Ja, jag får väl förtydliga mig lite då. Precis som Raphael påpekar härovan så finns det ju få (2!) gluggar till D40 i konsumentklassen. Då trådskaparen ondgjorde sig över dyra objektiv verkar det ju lite ologiskt att låsa upp sig med en kamera som kräver AF-s objektiv.

Roland Mabo skrev:
Nej, D40 och D40X har samma bristande kompatibilitet. De autofokuserar bara med AF-S objektiv, de vanliga AF objektiven blir manuellt fokus. Detta gör att endast Nikons AF-S och Sigmas HSM fungerar. Varken Tokina, Tamron eller Cosina gör objektiv med AF-S/HSM teknik för Nikon idag.

Hälsar
R

ok

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar