ANNONS
Annons

Focusproblem med Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Hej å hå

Det verkar som om min 300D inte riktigt klarar att fokusera med min blixt, speciellt när det jag ska fota är lite mörkt, men detta hade jag inga som helst problem med förut med 420EX.

Nån som känner igen det här, eller är det jag som är riktigt klantig, men jag förstår inte hur jag kan vara klantig när en 10cm i diameter stort "laserkorskomplex" lägger sig rakt i ansiktet på min modell, och kameran låser fokusen.

Nu har jag varken en 300D eller en Sigmablixt, men kan det vara så att du har låst en af-punkt och den inte riktigt "träffar" mönstret som blixten sänder ut.

Hittills har jag oftast använt helautomatik med blixten eftersom jag inte riktigt kontrollerar den ännu, och då väljs ju punkterna också automatiskt. Så det kanske det inte beror på?

hmm...

Herr Åhman skrev:

... en 10cm i diameter stort "laserkorskomplex" lägger sig rakt i ansiktet på min modell, och kameran låser fokusen.

Hej.
Det kanske inte alls är det som är problemet, men med 300d+sigma-blixt så hamnar det av blixten utsända röda ljuset "fel" (för högt upp) om man är för nära motivet.

/Mattias

Hmm.. men om kameran väljer en annan punkt än den i mitten, så är kameran mycket osäkrare på att fokusera. Det är bara mittenpunkten som har en AF-sensor av korstyp.

Sigmas blixt fungerar (precis som EX 550) inte på de yttre AF-sensorerna. Alltså fungerar inte AF-belysningen på blixten om man (eller kameran) väljer en annan AF-punkt än den i mitten. Detta gör dock EX 420, som är en nyare blixt än EX 550.

Dock kan man ju tycka att Sigma borde ha tittat på EX 420, när de konstruerade sina nya DG-blixtar, men förmodligen så gjorde de bara en reverse engeneering på EX 550.

Så, se till att du har mittersta AF-punkten vald, fokusera, komponera om och ta bilden.

För mig så fungerar det bra...

Jag har samma kombination (kamera+blixt) och har inte upplevt några fokusproblem alls, tvärtom så är jag mycket nöjd.

Jag brukar ofta köra med automatiskt val av fokuspunkt.

--jalle

Heh.. Det var skumt.. Ställer man kameran på automatiskt val av AF-punkt, ja då lyser blixten ut på den punkt som kameran väljer. Men om man själv väljer AF-punkt, ja då lyser blixten inte alls (bortsett från centrumpunkten)..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar