Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Focus stacking, hjälp!?
- Trådstartare Jonatan96
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Berätta
Berätta gärna vad du använde för objektiv/objektivkombo!. Kan tänka mig att för att få sådana här bilder bra behöver man använda slåde/bälg så att man kan förflytta kamerahuset istället för objektivet när man fokuserar.
Hejsan,
Igår fotograferade jag en död geting, och bestämde mig för att testa focus stacking. Testade Helicon och CombineZM, men får samma dåliga resultat i båda programmen. Vad gör jag för fel!? Skickar med en bild nedan som består av 47 bilder så ni förstår vad jag menar.
Berätta gärna vad du använde för objektiv/objektivkombo!. Kan tänka mig att för att få sådana här bilder bra behöver man använda slåde/bälg så att man kan förflytta kamerahuset istället för objektivet när man fokuserar.
Jonatan96
Aktiv medlem
Jag löste problemet. Jag började med att använda f/8.0 istället för f/1.8 för att slippa ta så många bilder. Sen upptäckte jag att man aldrig skall fotografera i P-mode när man skall göra focus stacking, det var nämligen ljusskillnader som gjorde att bilden blev så konstig. Använd manuellt.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Visa
Visa gärna! Är själv sugen på att försöka.
Jag löste problemet. Jag började med att använda f/8.0 istället för f/1.8 för att slippa ta så många bilder. Sen upptäckte jag att man aldrig skall fotografera i P-mode när man skall göra focus stacking, det var nämligen ljusskillnader som gjorde att bilden blev så konstig. Använd manuellt.
Visa gärna! Är själv sugen på att försöka.
Jonatan96
Aktiv medlem
Här en en bild på en skalbagge jag hittade, 61 bilder sammansatta med hjälp av det otroligt bra programmet Helicon Focus..Förutom skuggan under huvudet och att huvudet är ur fokus så är jag nöjd med bilden. Det är som sagt en av mina första.
http://www.flickr.com/photos/jonatanphotography/5831297560/in/photostream/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/jonatanphotography/5831297560/in/photostream/lightbox/
iBoat
Aktiv medlem
Ja, allt bör vara manuellt, även vitbalansen. Har testat Helicon m.fl program, men tyckte att Zerene Stacker fungerade bäst. Det finns att ladda ner som en fullt fungerande 30-dagars demo. Där finns även en batchfunktion som kan vara bra om man har massor med bilder som ska stackas (t ex om man behöver stitcha ihop till en riktigt stor bild).