Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fm2, Fm2N eller rentav F2

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat ett tag på ett mycket bra kamerahus som med bra objektiv kan ge förutsättningar för mycket bra bildkvalité. Efter lite velande och semster har jag bestämt mig för Nikon. Jag väljer nellan FM2 eller FM2N och undrar vad som skiljer de åt?? Prisskillnaden är inte obetydlig.

Jag har också blivit "erbjuden" en F2 för ett hyfsat pris, men klart dyrare än FM2 och FM2N. Hur mycket bättre är den?

Tacksma för svar!
 
Enbart hållbarare än FM2:eek:rna men knappast bättre. Jag tycker själv att det kan vara lite svårt med F2:ans ljusmätare. Den har nålvisare som är mycket liten och snäv i sin indikering av rätt ljusvärde. Själv skulle jag välja en FM3 A som har ett suveränt följevisarsystem samt TTL-mätning för blixt. Om du absolut vill ha en manuell proffsmodell bör du hellre titta på F3:an som kan köpas för billiga pengar idag. DEn har också TTL för blixt.
 
Glöm inte FE2. Man kan säga att FM3A är en förfinad blandning av FM2 & FE2, den arbetar elektroniskt vid tidsautomatik samt mekaniskt (batterioberoende) vid manuell användning.

FE2 har likt FM3A ett fint följevisarsystem med visare, FM2 har digital +/- visning.

Jag tycker ofta att FE2 glöms bort till förmån för FM2, om du inte absolut vill ha mekanisk slutare så kan FE2 (elektronisk slutare) verkligen vara något!

Jag har ägt FE2 men även under ca ett halvår använt FM2 men föredrog helt klart FE2, mest pga av dess följevisarsystem & tillgång till tidsautomatik...

Har själv ingen erfarenhet av F2 men väl av F & F3 men känner rent spontant att av dessa så känns F3 intressantast.

F3 är jämfört med FE2/FM2 mer robust samt större & tyngre samt har likt FE/2 en helt batteriberoende elektronisk slutare vilket jag inte tycker att man behöver haka upp sig på.

Larsa
 
Senast ändrad:
Det finns i princip fyra varianter av F2. Det enda som skiljer är sökaren som innehåller ljusmätaren.

F2, ej Ai, visarnål
F2S, ej Ai, lysdioder +/0/-
F2A, Ai, visarnål
F2AS, Ai, lysdioder +/0/-

"Ej Ai" kräver gaffeln på objektiven, dvs AF-objektiv kan inte användas med ljusmätaren.

F2 är mycket robustare än FM2 samt har 100% sökare. Den är också större och tyngre.

Jag håller med om att F3 är ett bättre köp.
 
Jag äger både en Nikon F2 och FM2N. Båda använde jag med eller utan motor.

Det som är bättre på F2 är sökarbilden (100%) vilket är bra om man fotograferar dia eller vill ha kontroll över bildkanterna. Ljusmätaren är jobbig. Den är väldigt rejäl. Dock alldeles för tung för att ta med den så ofta som man önskar. Ska man montera blixt på kameran måste en speciell adapter införskaffas.

FM2N har en bättre titanslutare och skönare avtryck. Den är även mindre och har en väldigt användbar centrumvägd ljusmätare som sällan överraskar. Motorn MD-12 är ganska tung och långsam. Kameran har alla användbara finneser som finns på F2 och några fler.

Vill du ha en bärbar allround-kamera och inte behöver motordrift hade jag definitivt röstat på FM2N.
 
Jag har använt FM2n, FM3A och F3, och jag måste säga att för aktivt fotoarbete, till exempel i naturen, är F3 överlägsen. Som smidig kamera att har med sig tycker jag att FM3A är bästa valet, förutsatt att man inte är glasögonbärare. Detta på grund av att den har TTL-automatik för blixt. Det där med följevisare finner jag inte enbart positivt. Har försökt ta kvälls- och nattbilder med FM3A, och då blev det mycket svårt att se vald slutartid.
 
objernulf skrev:
F2S, ej Ai, lysdioder +/0/-
F2S har bara + -, ingen 0:a. Jag tyckte den generellt var svårare att ställa in än den vanliga visarsökaren, eftersom man inte ser hur långt ifrån man är. Dock överlägsen när det är mörkt (dioderna lyser fint).
 
Tack före era hjälpsamma svar!
Jo, F3:an och FM3:an låter bättre. Jag har också kollat runt lite och läst mer om dem. Problemet är att jag faktistiskt är glasögonbärare. Bör det påverka mitt val nämnvärt?
 
Absolut!!
Jag är glasögonbärare, och jag blev tvungen att ge upp min FM3A bara efter ett par månader. Förlorade en större slant på det. Får trösta mig med att jag gjorde den som köpte den av mig lycklig.

Vad gäller Nikons kamerautbud känner jag att inget annat än F3, F90X, F100 och/eller F5 duger. Jag ansträngde mig mycket för att försöka vänja mig vid FM3A:ns sökare, för kameran är ju i övrigt väldigt läcker och smidig, men det går bara inte att ha en kamera där man ständigt måste kika runt som en som tittar genom ett nyckelhål när man ska fotografera.

/Fredrik
 
Är det någon som känner till vad det gäller motsvarande Canons modeller, som F1 och A1 (eller andra) för oss glasögonbärare?
 
Om jag inte minns fel är det väl så att skillanden mellan FM2 och FM2N finns i slutaren. N har 1/4000 del som snabbaste tid och blixtsynk på 1/250.

När det gäller sökaren tycker inte jag det är några större problem trots att jag har glasögon.

Och att veta om att slutaren fungerar även om batterierna skulle ta slut känns tryggt.
 
magnus67 skrev:
Om jag inte minns fel är det väl så att skillanden mellan FM2 och FM2N finns i slutaren. N har 1/4000 del som snabbaste tid och blixtsynk på 1/250.

Nja. Det var väl skillnaden mellan FM & FM2, eller?

Är dock inte säker på detta...
 
Senast ändrad:
Zarabande skrev:
Tack före era hjälpsamma svar!
Jo, F3:an och FM3:an låter bättre. Jag har också kollat runt lite och läst mer om dem.

Glöm inte FE2, den är mer lik FM3A i hantering än FM2 & ofta billigare. Dessutom så har den likt F3 även tidsautomatik vilket kan vara bra att ha ibland...
 
Även 801s

Även 801:an har sökare som är ytterst lämpad för glasögonbärare. Grym kamera som borde gå att få tag till bra pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.