Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta LR-katalogen från c: till e:

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodan

Medlem
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan förklara för mig hur jag flyttar min Lightroom-katalog från en intern hårddisk (C:) till en annan intern hårddisk (E:). Jag har alla mina program på C: men vill ha alla mina foton på den stora hårddisken E:. Tacksam för all hjälp. Mvh/Peter

Att flytta LR-katalogen är en sak. Det är bara att flytta .lrcat-filen dit du vill ha den.

Att flytta själva bilderna är en annan sak. Då får du ju flytta de faktiska bildfilerna (JPG/RAW/TIFF...) dit du vill ha dem, och sen måste du inne i LR ange den nya placeringen.

Ja frågan är om det är katalogen eller bilderna du vill flytta.
Är det bilderna kan du skapa en folder i LR på den nya disken (e:) och sen flytta hela din mappstruktur dit. Väldigt enkelt och LR behöver aldrig tappa kontakten med bilderna.

Ja frågan är om det är katalogen eller bilderna du vill flytta.
Är det bilderna kan du skapa en folder i LR på den nya disken (e:) och sen flytta hela din mappstruktur dit. Väldigt enkelt och LR behöver aldrig tappa kontakten med bilderna.

Ok, tack för alla svar. Det här kanske låter dumt men nu har jag skapat en ny folder på enhet E:. Ska jag nu ta mina två två foldrar (2009, 2010) på C: och dra dom till den nya foldern som jag döpt till Foton? Jag får då upp en ruta som upplyser mig om att det kommer ta ett tag och att det inte går att få ogjort. Flyttar jag i så fall mina raw-filer eller endast tumnaglarna? Den där Lrcat-filen... vad gör den. Den kommer väl ligga kvar på C:? Det gör iofs ingenting så länge alla raw-filer hamnar på E:. Tror ni att jag gör rätt om jag gör så här? Tack igen!

Lrcat är själva katalogen, där finns all information om bilderna och vad du gjort med dem. Tumnaglar/previews ligger i en katalog bredvid lrcat så om du skall flytta något skall du flytta allt här (lrcat+katalog). Om du flyttar lrcat+tumnaglar och sedan startar LR kommer den fråga efter lrcat eftersom den inte ligger där den låg förut, peka då ut den nya katalogen så är allt frid och fröjd.

Bilderna bör du som sagt inte flytta i utforskaren utan inne i LR. Den kommer då, precis som du säger, varna för att det inte går att ångra. Det är ju bara den automatiska "ångra-funktionen" som inte funkar, du kan självklart flytta alla bilder manuellt igen. När du gör detta flyttas själva bildfilerna (raw-bilderna).

Tips: ta en backup innan du börjar mecka med lrcat, det är lätt att det blir fel om man inte tänker sig för noga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar