Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flytta LR-katalogen från c: till e:
- Trådstartare Rodan
- Start datum
larsten
Aktiv medlem
Sådant här finns hur mycket som helst på nätet om man googlar på move lightroom catalog, t.ex:
http://digital-photography-school.com/moving-a-lightroom-catalog
Detta fungerar säkert eller så kan man använda export funktionen.
http://digital-photography-school.com/moving-a-lightroom-catalog
Detta fungerar säkert eller så kan man använda export funktionen.
Rodan
Medlem
Ja frågan är om det är katalogen eller bilderna du vill flytta.
Är det bilderna kan du skapa en folder i LR på den nya disken (e och sen flytta hela din mappstruktur dit. Väldigt enkelt och LR behöver aldrig tappa kontakten med bilderna.
Ok, tack för alla svar. Det här kanske låter dumt men nu har jag skapat en ny folder på enhet E:. Ska jag nu ta mina två två foldrar (2009, 2010) på C: och dra dom till den nya foldern som jag döpt till Foton? Jag får då upp en ruta som upplyser mig om att det kommer ta ett tag och att det inte går att få ogjort. Flyttar jag i så fall mina raw-filer eller endast tumnaglarna? Den där Lrcat-filen... vad gör den. Den kommer väl ligga kvar på C:? Det gör iofs ingenting så länge alla raw-filer hamnar på E:. Tror ni att jag gör rätt om jag gör så här? Tack igen!
Emil-G
Aktiv medlem
Lrcat är själva katalogen, där finns all information om bilderna och vad du gjort med dem. Tumnaglar/previews ligger i en katalog bredvid lrcat så om du skall flytta något skall du flytta allt här (lrcat+katalog). Om du flyttar lrcat+tumnaglar och sedan startar LR kommer den fråga efter lrcat eftersom den inte ligger där den låg förut, peka då ut den nya katalogen så är allt frid och fröjd.
Bilderna bör du som sagt inte flytta i utforskaren utan inne i LR. Den kommer då, precis som du säger, varna för att det inte går att ångra. Det är ju bara den automatiska "ångra-funktionen" som inte funkar, du kan självklart flytta alla bilder manuellt igen. När du gör detta flyttas själva bildfilerna (raw-bilderna).
Tips: ta en backup innan du börjar mecka med lrcat, det är lätt att det blir fel om man inte tänker sig för noga.
Bilderna bör du som sagt inte flytta i utforskaren utan inne i LR. Den kommer då, precis som du säger, varna för att det inte går att ångra. Det är ju bara den automatiska "ångra-funktionen" som inte funkar, du kan självklart flytta alla bilder manuellt igen. När du gör detta flyttas själva bildfilerna (raw-bilderna).
Tips: ta en backup innan du börjar mecka med lrcat, det är lätt att det blir fel om man inte tänker sig för noga.
Emil-G
Aktiv medlem
Dum fråga:
Var lagras lrcat filen?
Det kan du se under Edit > Catalog Settings > General.