Annons

Flytta LR installation

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr är DDR2 minne dyrt, eftersom det är en föråldrad teknik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=443646 Ger dig 12GB totalt (Motsvarande DDR3 kostar drygt 700kr)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342738 Ger dig 8GB totalt.

Begagnat borde du kunna få dem för inga pengar alls. Det var inte länge sen jag gav bort 8st 4GB moduler i utbyte mot ett par flak cola :)

Borde kanske ge de lokala handlarna en chans och se om de har något som ligger och skräpar, begagnat eller nytt. Gjorde en snabb sökning på blocket, inga träffar... J***a datorer att utvecklingen ska gå så fort! Annars får jag väl beställa något av dem, kommer 12 GB ge mig mindre problem än 8?

Nåväl, om det verkligen är så att det är diskutrymmet på C som är problemet så _kan_ det bero på att du placerat Lightrooms databas där (default). Själva databasen har filändelsen .lrcat och är sannolikt inte mer än ett par-tre hundra MB. Det som ställer till det är att LR skapar alla previews i en struktur under mappen för katalogfilen. Detta går inte att ändra på så vitt jag vet.

Lösningen är dock ganska enkel, flytta din lrcat-fil till en disk med mycket ledigt utrymme - jag föredrar en inbyggd disk, men en USB-disk bör funka också. Öppan sedan den flyttade katalogfilen, antingen direkt från utforskaren eller innifrån Lightrooms meny och du har flyttat din installation.

Vad gäller previews kan du antingen strunat i dem och låta programmet generera nya efter behov eller så flyttar du med dem också.

Sedan är det som sagts en del andra filer, t ex Camera Raws Cache som spelar in. Det går att styra dess placering och storlek innifrån LR.

Att flytta installationen av själva programmet Lightroom kommer bara att frigöra en mindre del diskutrymme och är säkerligen onödigt i ditt fall.

EDIT: Ser att du skriver att databasen inte ligger på C - ja då kan du ju bortse från vad jag skrev.

I C:\blablabla\Mina Bilder har jag en Lightroom 2 Catalog.LRCAT på 748 kb. Är det något som ska flyttas eller använder jag en annan .LRCAT fil?

Edit: Under ett år fram tills September 2010 la jag in alla bilder i en Lightroom-katalog. Därefter har jag skapat en katalog per månad för personliga bilder, och en katalog per fotojobb och kund oavsett dag.

Borde kanske ge de lokala handlarna en chans och se om de har något som ligger och skräpar, begagnat eller nytt. Gjorde en snabb sökning på blocket, inga träffar... J***a datorer att utvecklingen ska gå så fort! Annars får jag väl beställa något av dem, kommer 12 GB ge mig mindre problem än 8?

Med 12GB vågar jag nästan lova att du klarar dig utan swapfil också, det ger ett rejält lyft.

Med 8GB så är det mera tveksamt.

Med 12GB vågar jag nästan lova att du klarar dig utan swapfil också, det ger ett rejält lyft.

Med 8GB så är det mera tveksamt.

Förtydligande, swapfil?

Som jag skrev förut måste jag ändå göra något med C. Ska jag ändra Cache-platsen i LR eller vad ska jag göra för nu för att det ska flyta på lite bättre innan jag beställer RAM?

I C:\blablabla\Mina Bilder har jag en Lightroom 2 Catalog.LRCAT på 748 kb. Är det något som ska flyttas eller använder jag en annan .LRCAT fil?

Edit: Under ett år fram tills September 2010 la jag in alla bilder i en Lightroom-katalog. Därefter har jag skapat en katalog per månad för personliga bilder, och en katalog per fotojobb och kund oavsett dag.

Svårt att svara på, det är ju din fil :)... Men kolla datumet när den uppdaterades sist?

Själv har jag bara en katalog (strax under 100.000 bilder)

Förtydligande, swapfil?

Som jag skrev förut måste jag ändå göra något med C. Ska jag ändra Cache-platsen i LR eller vad ska jag göra för nu för att det ska flyta på lite bättre innan jag beställer RAM?

Swapfil = det virtuella minnet = det som används när din dator anser att du har för lite tillgängligt RAM-minne.

Ärligt talat, med det du berättat om din maskin så vet jag inte om du KAN göra så mycket, men flytta ACR-cache till en annan disk, och kanske flytta även swapfilen till en annan disk (hjälper inte prestandan, men ger dig mer utrymme).

Sen skulle ju jag _personligen_ ta och krympa din D och utöka D.
Har du installerat rätt från början skall du kunna göra det direkt i windows. ANnars är ju Gparted ett kostnadsfritt alternativ.. MEN se till att ha en backup innan. Jag har personligen inte sänkt något system med Gparted.. men visst har det hänt.

Swapfil = det virtuella minnet = det som används när din dator anser att du har för lite tillgängligt RAM-minne.

Ärligt talat, med det du berättat om din maskin så vet jag inte om du KAN göra så mycket, men flytta ACR-cache till en annan disk, och kanske flytta även swapfilen till en annan disk (hjälper inte prestandan, men ger dig mer utrymme).

Sen skulle ju jag _personligen_ ta och krympa din D och utöka D.
Har du installerat rätt från början skall du kunna göra det direkt i windows. ANnars är ju Gparted ett kostnadsfritt alternativ.. MEN se till att ha en backup innan. Jag har personligen inte sänkt något system med Gparted.. men visst har det hänt.

Krympa D och utöka C alltså. Hur gör jag detta, behöver jag OS-skivan eller är det via "Datorn" etc..
Jag ska göra backup på hela datorn, det var ett tag sedan jag tog på raw-bilderna så nu kör jag igång hela jäkla datorn. Sedan ska vi se om vi inte kan få till något!

Senast ändrad:
Gör det nu, tänkte göra C: disken till 100 GB, annars blir D: proppfull med en gång, ska gå igenom den någon dag.

Edit: Nu kan jag inte utöka C:, utan bara utöka (alltså "sätta tillbaks" de 32 gb jag tog bort från D:) D: igen.. Då var den chansen borta alltså.

Evigt tacksam för din hjälp!

MVH
André

Sorry. Det inbygda verktyget låter dig inte modifiera din systempartition inser jag nu.

Gparted låter dig göra det, men jag upprepar: HA EN BACKUP! http://sourceforge.net/projects/gpa...ble/0.8.0-1/gparted-live-0.8.0-1.iso/download

Vore det inte läge att beställa ny hårddisk också och få en ny ren installation?

Hur funkar LR om André skulle installera en ny hårddisk på säg 250 GB för att använda som ny system C:? Går det att föra över LR-infon från nuvarande C: & D: (som då troligen får namnet D: & E:) till nya C:?

... och när vi ändå diskuterar LR (har inte det själv, ännu?) hur fungerar den mot server/NAS? Kan man lägga LR-katalogen på servern, med spegling till flera datorer? Alltså hur fungerar LR i flerdatormiljö, typ stationär, laptop1, laptop2?

hur fungerar den mot server/NAS? Kan man lägga LR-katalogen på servern, med spegling till flera datorer? Alltså hur fungerar LR i flerdatormiljö, typ stationär, laptop1, laptop2?

Lightrooms katalogfil / preview/cache vill du ha på det snabbaste lagringsmedia du kan uppbringa. De flesta NAS'ar är inte vidare snabba. Jag har testat mot QNAP och Drobo och det var embarmligt långsamt. Jag har testat via iSCSI mot ett HP-SAN, det gick lite bättre, men inte i närheten av local storage.

Katalogiflen är INTE avsedd för att köra flera maskiner emot. Men sålänge sökvägarna är desamma på alla maskiner så _bör_det fungera sålänge du inte försöker köra flera LR samtidigt.

Jag håller med Janne. Försök att ha katalogiflen på lokal disk av prestanda skäl.

Vad gäller fleranvändning så är LR inte designat för fleranvändning. Den databas man använder har inte stöd för detta. LR kommer inte ens att öppna en katalogfil som ligger på en nätverksdisk (det finns förstås trick för att lura LR).

Om du har disciplin i din organisation kan du:

1) Kopierar ner lrcat från en server till din lokala disk.

2) Starta LR

3) Jobba i LR

4) När LR stängs så kopierar den upp den nu uppdatera lrcat till servern.

Det här förutsätter förstås att bara en person jobbar med databasen åt gången. Detta flöde kan automatiseras i en BAT-fil så att man inte manuellt behöver sköta kopieringen.

Kan verkligen enbart programstart av LR och PS konsumera 4GB av swapfilen? Eller är det så att Windows utökar den utan att det "behövs"?

Nyfiken.

När jag plågar LR så tas 22 GB i anspråk på min c-disk. Vid export av många bilder samtidigt vill windows (7/64) att jag frigör mer utrymme på disken.

Sorry. Det inbygda verktyget låter dig inte modifiera din systempartition inser jag nu.

Gparted låter dig göra det, men jag upprepar: HA EN BACKUP! http://sourceforge.net/projects/gpa...ble/0.8.0-1/gparted-live-0.8.0-1.iso/download

Tyvärr, jag får det inte att fungera. Jag minskade D: (C: och D: är två partitioner av samma fysiska HDD) med så mycket det gick för att få ungefär 50 GB att lägga på C: så att den då blir ca 120 GB istället för de 68 GB jag har nu, men jag kan inte dra i reglaget för C: (som är systemdisken om någon missat det), bara i D:. Måste man göra något innan man bootar skivan?

EASEUS partition master, gratis, tillåter att du minskar d: > flyttar den till slutet och sedan utökar c:

EASEUS partition master, gratis, tillåter att du minskar d: > flyttar den till slutet och sedan utökar c:

Det här var precis det jag sökte. Enkelt, smidigt, det gick snabbt och grafiskt förlåtande. Först tömde jag D: på så mycket jag kunde och fick 54 gb ledigt på C: men sedan flyttade jag innehållet från D: till F: och vips har jag en systemdisk på 232 gb :) inga röda varningar längre, härligt!

Tack alla för er hjälp!

Mvh
André

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto