Annons

Flytta LR installation

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Min C-disk lyser sprängrött hela tiden, så nu har jag bestämt mig att flytta LR-installationen till en annan disk så att den körs därifrån istället så att inte minnet blir fullt, förut kunde jag inte arbeta med en PS-fil för att minnet var fullt. När jag inte har igång PS och LR ligger C-disken på 6-7 Gb ledigt, sedan ligger den på 2 Gb ledigt.. Hur ska jag gå tillväga för att inget ska förändras, få med alla inställningar och presets, rubbet! Har inte tid att misslyckas så "learn by fail" är inte att tala om :)

MVH
André

När du säger "Minnet" menar du då RAM-minnet, eller disken?

Varför vill du flytta din Lightroom bara för att flytta bilderna? Skapa en ny mapp innifrån lightroom, och dra över alla bilder dit. Då håller LR koll på allt automatiskt.

Flytar du bilderna med andra verktyg så kan det bli lite meck att få ihop det igen.

När du säger "Minnet" menar du då RAM-minnet, eller disken?

Varför vill du flytta din Lightroom bara för att flytta bilderna? Skapa en ny mapp innifrån lightroom, och dra över alla bilder dit. Då håller LR koll på allt automatiskt.

Flytar du bilderna med andra verktyg så kan det bli lite meck att få ihop det igen.

När jag säger minnet menar jag förmodligen både och. Då jag själv inte riktigt förstått vad det är så vet jag inte, men när jag startar programmen får C-disken mindre plats och därmed antar jag att det är disken som är tjyven. Jag vill inte flytta några bilder, bilderna ligger på en annan disk på 2 TB där jag har dryga hälften ledigt, och det är dit jag vill flytta LR installationen, just på grund av att disken den ligger på nu verkar bli tillfälligt full (vet inte hur det fungerar, men antar att den bygger upp en cache på den disk man arbetar ifrån?)

Jag har 4GB RAM minne, så det bör inte vara något problem, men visst kan det även vara det.

Det var länge sen jag klarade mig på 4GB ;) Men det hör ju inte hit...

Det spelar ingen roll om du flytar Lightroom, eftersom den iallafall kommer att ha kvar katalogen/ACR cache på samma ställe.

Det du vill fundera på är:

Vad har du för inställningar på Edit>Preferences>File Handling>Camera Raw Cache ?
Hur mycket previews genererar du?

Hur mycket minne har du då? Jag som klarat mig med 4Gb alldeles förträffligt kanske borde dumpa i lite mer då :)

Katalogerna ligger också på annan hårddisk, men när jag kollar på Camera Raw-cacheminnet ligger den på C:\etcetcetc..... maximal storlek: 1 GB. Bör jag flytta den till "F:\" (2 TB hårddisken) och höja maximala storleken till t.ex. 10 GB och göra samma sak med PS, eller hur går jag vidare?

Tacksam för din hjälp!

Hur mycket minne har du då? Jag som klarat mig med 4Gb alldeles förträffligt kanske borde dumpa i lite mer då :)

Katalogerna ligger också på annan hårddisk, men när jag kollar på Camera Raw-cacheminnet ligger den på C:\etcetcetc..... maximal storlek: 1 GB. Bör jag flytta den till "F:\" (2 TB hårddisken) och höja maximala storleken till t.ex. 10 GB och göra samma sak med PS, eller hur går jag vidare?

Tacksam för din hjälp!

24GB RAM numera (och deaktiverad swapfil)... ;) Dock, 8GB kommer man långt på, men 4GB känns faktiskt i underkant för bildbehandling i dagens läge.

Men, om du (som jag gissar) har ett 32-bitars operativsystem så KAN du inte ha mer än 4GB.

Ja, du bör defintivt flytta cache'n till en annan disk, men att göra den så hemskt mycket större brukar man som regel inte vinna mycket på.

Jag TROR att inställningarna slår igenom för alla applikationer som använder ACR, men dubbelkolla även från PS.

När jag inte har igång PS och LR ligger C-disken på 6-7 Gb ledigt, sedan ligger den på 2 Gb ledigt..

Detta låter inte rimligt. Att bara starta programmen borde inte konsumera 4GB av DISK-utrymmet.

Nåväl, om det verkligen är så att det är diskutrymmet på C som är problemet så _kan_ det bero på att du placerat Lightrooms databas där (default). Själva databasen har filändelsen .lrcat och är sannolikt inte mer än ett par-tre hundra MB. Det som ställer till det är att LR skapar alla previews i en struktur under mappen för katalogfilen. Detta går inte att ändra på så vitt jag vet.

Lösningen är dock ganska enkel, flytta din lrcat-fil till en disk med mycket ledigt utrymme - jag föredrar en inbyggd disk, men en USB-disk bör funka också. Öppan sedan den flyttade katalogfilen, antingen direkt från utforskaren eller innifrån Lightrooms meny och du har flyttat din installation.

Vad gäller previews kan du antingen strunat i dem och låta programmet generera nya efter behov eller så flyttar du med dem också.

Sedan är det som sagts en del andra filer, t ex Camera Raws Cache som spelar in. Det går att styra dess placering och storlek innifrån LR.

Att flytta installationen av själva programmet Lightroom kommer bara att frigöra en mindre del diskutrymme och är säkerligen onödigt i ditt fall.

EDIT: Ser att du skriver att databasen inte ligger på C - ja då kan du ju bortse från vad jag skrev.

När jag inte har igång PS och LR ligger C-disken på 6-7 Gb ledigt,

...det där beror troligen på att windows utökar din swapfil för att den får slut på minne. Jag gissar att du har inställningen "WIndows hanterar storleken på växlingsminnet"?

Du kan flytta denna fil genom att ändra inställningarna för virtuellt minne (Någonstans under avancerade systemegenskaper, jag minns inte exakt var, för jag gissar att du kör Vista eller XP och det var LÄNGEsen jag använde dem).

...det där beror troligen på att windows utökar din swapfil för att den får slut på minne. Jag gissar att du har inställningen "WIndows hanterar storleken på växlingsminnet"?

Kan verkligen enbart programstart av LR och PS konsumera 4GB av swapfilen? Eller är det så att Windows utökar den utan att det "behövs"?

Nyfiken.

Du kan flytta denna fil genom att ändra inställningarna för virtuellt minne (Någonstans under avancerade systemegenskaper, jag minns inte exakt var, för jag gissar att du kör Vista eller XP och det var LÄNGEsen jag använde dem).

I XP

Kontrollpanelen
System
Avancerat
Prestanda-inställningar
Avancerat
Virtuellt minne-Ändra

Kan verkligen enbart programstart av LR och PS konsumera 4GB av swapfilen? Eller är det så att Windows utökar den utan att det "behövs"?

Nyfiken.

Oh ja 32-bitarsversionerna av såväl LR som PS mumsar gladeligen i sig de 2GB som de KAN allokera. Därutöver så lär ju en hel del annat knuffas ut.

20% ledigt på C-hårddisken

En liten tumregel som gällt för Windows länge är att systemdisken (C:) skall ha ca 20% ledigt utrymme för att köra optimalt. Går du under detta så sänks prestanda, går du ner mot 2-3% är du farligt nära att disken hänger sig. Den dör väl inte egentligen men svarstiden blir så lång att t.o.m. bildskärmen kan verka låst.

Så ett par tips:
1. Byt din C: hårddisk till en större
2. Byt till Windows 7 (du kommer att märka en påtaglig prestandahöjning med i övrigt oförändrad spec.)
3. Byt till 64-bit operativssytem (kolla först att din dator klarar 64 bit)
4. Öka RAM (OBS kräver 64 bit, 32 bit klarar endast 3 GB RAM, 4 GB med överväxel ;-)

Vore inte det enklaste att flytta nåt annat från C: till en annan disk.

Man kanske kan fundera på vad det är som fyller disken det behöver ju inte vara LR eller PS...

4. Öka RAM (OBS kräver 64 bit, 32 bit klarar endast 3 GB RAM, 4 GB med överväxel ;-)

Nu blandar du ihop begränsningarna i 32bitars plattformar (4GB), med /3GB-switchen för NTLDR. De är inte, inte, INTE samma sak. (Inte heller har /PAE något med den saken att göra) ;)

För att göra era spekulationer lite lättare.

Processor: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor 2,60 GHz
Installerat minne (RAM): 4,00 GB
Systemtyp: 64-bitars Windows 7 Ultimate
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7300 GT
Hårddiskutrymme (ledigt/totalt):
C: 2,64 GB/68,3 GB
D: 57,9 GB/164 GB
F: 975 GB/1,81 TB

C,D är partitioner av en 250 GB hdd. Har även en 1,5 TB extern som jag bla. kör backup på (som jag måste bli bättre på)...

En liten tumregel som gällt för Windows länge är att systemdisken (C:) skall ha ca 20% ledigt utrymme för att köra optimalt. Går du under detta så sänks prestanda, går du ner mot 2-3% är du farligt nära att disken hänger sig. Den dör väl inte egentligen men svarstiden blir så lång att t.o.m. bildskärmen kan verka låst.
Nu prövade jag att stänga av både LR och PS, innan hade jag (som ovan) 2,64 GB av totalt 68,3 GB. Efter avstängning hade jag 6,15 GB av totalt 28,3 GB. Alltså enbart LR och PS som stängdes av.

För att göra era spekulationer lite lättare.

Processor: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor 2,60 GHz
Installerat minne (RAM): 4,00 GB
Systemtyp: 64-bitars Windows 7 Ultimate
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7300 GT
Hårddiskutrymme (ledigt/totalt):
C: 2,64 GB/68,3 GB
F: 975 GB/1,81 TB

C,D är partitioner av en 250 GB hdd. Har även en 1,5 TB extern som jag bla. kör backup på (som jag måste bli bättre på)...

4GB i en så pass ny masken är nästan smärtsamt att se. Ditt moderkort klarar definitivt minst 8GB. Men din C-volym är i minsta laget för en Win-7 installation när väl WinSxS och liknande börjar fyllas upp.

För att göra era spekulationer lite lättare. C: 2,64 GB/68,3 GB

C,D är partitioner av en 250 GB hdd.

Ja, har du 68 GB C-disk så kan jag förstå att du går i taket. Ligger själv på 120 GB programvaror. Helt klart bör du skaffa en ny hårddisk för att enbart köra operativssytem och program från. Den 250 GB som du har som C+D bör du låta bli en disk för dina bilder och annan data..

C: OS+program
D: E: osv... Data, bilder osv
F: G: osv ... Backup på D: m.fl.

Ja, har du 68 GB C-disk så kan jag förstå att du går i taket. Ligger själv på 120 GB programvaror. Helt klart bör du skaffa en ny hårddisk för att enbart köra operativssytem och program från. Den 250 GB som du har som C+D bör du låta bli en disk för dina bilder och annan data..

D: E: osv... Data, bilder osv
F: G: osv ... Backup på D: m.fl.

Jo, till och med firefox har börjat hängt sig lite väl ofta nu i slutet. Först körde jag:

D: filmer, filer, backup på program (installationsfiler .exe)
G: Extern, raw-filer (bild+film), lite annat smått och gott.

Köpte därefter en intern för att köra backupen på externa. Tänkte först att 68 gb skulle räcka, men ack nej där hade jag fel..

Därav mina funderingar på att flytta några programinstallationer till t.ex. D:, där jag bevisligen har mer utrymme..

4GB i en så pass ny masken är nästan smärtsamt att se. Ditt moderkort klarar definitivt minst 8GB. Men din C-volym är i minsta laget för en Win-7 installation när väl WinSxS och liknande börjar fyllas upp.

Moderkortet är ett "Gigabyte GA-MA770-DS3"

Skall beställa minst 4GB RAM-minne, vilka rekommenderas?

"Minne
RAM-teknik som stöds DDR2 SDRAM
Stöder Ram Integrity Check ECC
Installerat RAM (max) 0 MB / 16 GB (max)
RAM-hastighet som stöds PC2-6400, PC2-5300, PC2-8500
RAM-egenskaper Minnesarkitektur med dubbel kanal" /Komplett.se

2/4 platser lediga, med andra ord 2st 2GB i nu.

Jag funderar på om det kan vara dessa som sitter i nu: Komplett. Man ska inte blanda MHz (gäller även GB?) mellan dem vad jag förstått, verifiera?

Fram tills att jag får RAM-minnena, vad kan/SKA jag göra för att få så bra prestanda som möjligt. Vi talade Cache och annat förut?

MVH
André - väldigt tacksam för all hjälp, har alltid varit den "hårdvarukunnige" under min uppväxt men bevisligen rinner sådana saker ut i sanden så fort saker börjar flyta på och man inte har problem under en tid

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto