Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta Lightroombilder från Pc till Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanG

Aktiv medlem
Hur flyttar man Lightroom bilder från Pc till Macen?
Jag har en Pc med Windows XP och Lightroom 3.4.1 och en MacBook Pro med snöleopard. Jag har installerat Lightroom 3.4.1 också på Macen. Nu vill jag flytta över mina dokument och Lightroom katalogen till hårddisken på min bärbara Mac. Bilderna vill jag flytta till en extern LaCie hårddisk som jag ansluter till min Mac. Hur gör jag?

Jag har en Pc med Windows XP och Lightroom 3.4.1 och en MacBook Pro med snöleopard. Jag har installerat Lightroom 3.4.1 också på Macen. Nu vill jag flytta över mina dokument och Lightroom katalogen till hårddisken på min bärbara Mac. Bilderna vill jag flytta till en extern LaCie hårddisk som jag ansluter till min Mac. Hur gör jag?

Om du vill undvika strul med sökvägar (Ja, dessa är lätta att korrigera i efterhand, jag vet) och framförallt teckenuppsättningar så bör du överväga att markera alla bilder och välja "export as catalog". Därefter gör du "Import from catalog" på din nya maskin och pekar där ut den lagringsplats du vill använda.

Ja, man KAN helt enekelt bara kopiera rubbet och återställa filpekarna och spara tid, och det KAN gå bra. Men beroende på vilken Locale-uppsättning och så du har använt på din XP (Som är hopplöst föråldrad...) så KAN du få problem med filnamn och liknande.

Från Pc till Mac

Tack Janne Johansson! Jag valde alternativet att kopiera rubbet och återställa filpekarna. Det fungerade utmärkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar