Annons

Flytta Lightroom till en annan dator

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag har försökt leta hur man gör för att flytta Lightroom till en annan dator med min setup och kan inte hitta hur. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag kör Lightroom 5 och har katalogfilen på min interna hårddisk och RAW-filerna på en extern disk. Jag har inte läst in bilderna från kameran direkt till Lightroom utan använde bridge först och sen importerade jag bilderna till Lightroom. Normalt använder jag bara bridge och Photoshop men testade skapa en Fotobok till ett bröllopspar i Lightroom och det blev bra. Vill nu flytta hela Lightroom utan att strula till det men fotoboken. Den nya datorn har en större intern hårddisk så jag vill ha alla filer lokalt och inte på min externa.

Hur gör jag?

Lite snabbt förklarat:

- installera LR på nya datorn

- kopiera katalogfilen (.lrcat-filen, d.v.s. LR's databas) till nya datorn

- kopiera alla originalfoton till nya datorn

- dubbelklicka på lrcat-filen i nya datorn

- LR startar med din befintliga databas, men med frågetecken på alla mappar och bilder eftersom de inte längre finns på den gamla platsen

- högerklicka (inne i LR) på din huvudmapp för bilderna (jag hoppas du har lagt upp det så?) och välj "find missing folder" eller nåt liknande, och peka ut var bildmappen finns numera

- LR ska hitta alla mappar och bilder

- klart

Hej!

Jag har samma problem och hittade den här tråden då jag sökte på detta. Jag sitter nu med min LR mapp öppen (4.4) men hittar ingen sådan lrcat fil?

Sen undrar jag också hur man gör för att få med funktionsmakron både från LR och PS ngn som vet? Skulle vara oerhört tacksam för hjälp med detta!

MVH Anna

Hej!

Jag har samma problem och hittade den här tråden då jag sökte på detta. Jag sitter nu med min LR mapp öppen (4.4) men hittar ingen sådan lrcat fil?

Sen undrar jag också hur man gör för att få med funktionsmakron både från LR och PS ngn som vet? Skulle vara oerhört tacksam för hjälp med detta!

MVH Anna

Kan du söka på datorn efter lrcat-filer?
Kör du Windows eller OS X?

När du säger mapp, syftar du väl inte på programmappen? (Standard: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 4\) Den ska inte ha någon lrcat fil, utan bara programmet.

Kataloger ligger som standard på C:\Users\användare\Pictures\Lightroom\

För fråga två, ta en titt på C:\Users\användare\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\
För PS, ta en titt på den här sidan: http://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/preference-file-functions-names-locations.html

Jag kan ju testa söka, men borde den inte ligga nånstans i LR mappen?

Windows!

Placeringen och namnet på din katalog-fil kan du se inifrån Lightroom. Välj Edit-Catalog settings, så kommer du att se informationen. Där kan du också klicka på knappen "Show" så öppnas utforskaren upp och visar katalogen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar