Annons

Flytta in i ny dator med gamla bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en färdig stationär HP dator för bildredigering. Så nu står nya datorn här om ett par veckor. (Förhoppningsvis så har inte den gamla dött tills dess. Den beter sig emellanåt rätt märkligt) Så jag borde vara glad och nöjd men inser då - hur i all sin dar skall jag få ny dator och ny version av ps att läsa alla gamla raw och psd filer. Suck! Någon borde ha varnat mig - typ - om du vill fota och bildredigera så behöver du först en 4 årig högskoleutbildning i datakunskap.

Mina bilder finns lagrade på externa hårddiskar. Raw filer och psd filer. Så om datorn kraschar finns filerna där ändå. Men vad behöver jag för att kunna läsa filerna. Idag så gör Bridge cs 5 det jobbet. Och jag har inte tänkt längre än så.

Jag behöver kunna läsa de gamla filerna från cs 4 och cs 5 med det nya photoshop och arbeta med dem där.

Hur går jag tillväga?
 
Oooops jag oroar mig alltså helt i onödan.

Du tror alltså inte bridge i cs 5 har sparat någon lite fil på datorns hårddisk, där minne över katalogisering och alla konstiga cache filer finns.

På mitt arbete har det köpts ny dator och installerats nytt cs 6 med resultatet att nya Bridge Cs 6 inte visar gamla cs4 filer från den externa hårddisken, Nu är det inte min dator och inte jag som har gjort detta. Jag bara lånar denna dator ibland eftersom jag som hobbyfotograf också fotar lite för jobbet.

Vill undvika att detta händer hemma också.
 
Nu använder jag inte Bridge, men jag gissar nog att man behöver importera filerna i Bridge, ja. Eller åtminstone säga åt Bridge var de finns. Det borde dock inte vara någon avancerad manöver.
 
Nu använder jag inte Bridge, men jag gissar nog att man behöver importera filerna i Bridge, ja. Eller åtminstone säga åt Bridge var de finns. Det borde dock inte vara någon avancerad manöver.

Nej. Bridge är en ren filhanterare och visar helt enkelt de filer som finns på hårddisken. Du behöver inte importera bilder till Bridge. Du kommer att kunna öppna såväl psd- som råfiler i ditt nya Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.