Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta Elements till en annan dator ?

Produkter
(logga in för att koppla)

supen

Aktiv medlem
Hejsan
Ska uppgradera min "foto dator" mobo och prolle. och undrar om man kan flytta Elements 3 till min andra dator med alla inställningar.
Hur gör man i såfall? Har provat att kopiera mappen Elements och klistrat in den i den andra datorn men det funkar inte. Eller är det bara att göra en nyinstallation och skapa nya taggar o info (pust)
 
Du måste nog göra en nyinstallation på den andra datorn innan du kopierar över mappen för att info skall läggas in i registret som sker vid installationen.

Gör så att du kan se dolda filer i utforskaren. Kopiera sedan Elementsmappen från den gamla datorn samt Adobe mappen som ligger under C:\Documents and Settings\"Ditt kontonamn i XP"\Application Data\Adobe\. Lägg sedan in dessa mappar på den nya datorn efter installationen av Elements. Har inte testat själv men program lägger in anpassade inställningar under Aplication Data så denna mapp måste kopieras också för att du skall få med inställingarna du gjort.
 
Du kan kopera in dina taggar i bilderna (någonstans i arkivmenyn om jag inte minns fel) och när du sedan flyttar bilderna till den nya datorn så är det bara till att läsa in de taggar som är inbäddade i bildfilerna. Då skapas automatiskt de taggar som ligger i bilderna.

Själva flytten görs med hjälp av backupfuntionen på den gamla datorn och restore på den nya (efter att du flyttat över backupfilerna).
 
Hej,

Informationen om bilderna, inklusive namn och struktur för taggar, ligger samlat i en fil som är väl undangömd. Följ denna väg i utforskaren för att komma till en fil med ändelsen .psa som är den fil som behöver läggas in på den nya datorn:

C:
Documents and Settings
All Users
Application Data
Adobe
Kataloger
Min Katalog.psa

Filen kan ha ett annat namn om du döpt katalogen i sorteraren/Organizer.

/Sigge
 
Håller .psa filen koll på sökvägarna till bilderna eller hur funkar den om man flyttar filerna?


skarsfjall skrev:
Hej,

Informationen om bilderna, inklusive namn och struktur för taggar, ligger samlat i en fil som är väl undangömd. Följ denna väg i utforskaren för att komma till en fil med ändelsen .psa som är den fil som behöver läggas in på den nya datorn:

C:
Documents and Settings
All Users
Application Data
Adobe
Kataloger
Min Katalog.psa

Filen kan ha ett annat namn om du döpt katalogen i sorteraren/Organizer.

/Sigge
 
Bildernas placering finns med i psa-filen. När jag bytte dator kopierade jag hela bildarkivet (Mina Bilder med underkataloger) till en extern hårddisk och sedan därifrån till den nya datorn. PSE3 hade då fortfarande koll på var alla bilder låg på den nya datorn (eftersom sökvägen såg likadan ut).
Sigge
 
Jag är mycket tacksam för era tipps. Nu är nya datorn igång och och den funkar finfint. och tack vare era tipps lyckades jag även föra över mina bilder till den nya datorn.
 
Det enklaste sättet att flytta bilderna till en annan dator är ju att låta programmet göra en backup som man sen tar till den nya datorn och gör en restore på. (installera Elements först) Detta har jag gjort flera gånger och katalogstrukturen och alla taggar följer med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.