Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta collections i LR mln fast och bärbar

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har frågat en gång förut men tappat bort svaret.
Av de c:a 35 000 bilder jag fn har i LR har jag valt ut 185 Collections med kanske knappt 10 000 bilder.
Allt fn på min fasta pc.

Nu vill jag flytta mina Collections så att jag också har dom på min MacBook Pro. Hur gör jag utan jättejobb?
Såklart vill jag flytta så att gjorda justeringar följer med, jag vill inte jobba om 10 000 bilder.
Helst vill jag flytt allt i ett svep så att Collectionsnamnen följer med.

Har naturligtvis tänkt exportera till en extern hårddisk som jag sen kopplar upp till Macen.
Har för mig att det ska gå med exportera som catalog men jag får det inte att fungera.

Det borde inte vara så svårt. Välj samtliga dina Collections så du ser alla bilder i dem. Välj sedan alla bilder (CMD-A) och sedan CMD-S så skrivs alla metadata och det farmkallningsinställningar till side-car filen eller direkt i JPG-filen.
Ha fortfarande alla bilderna valda och ta sedan Export as catalog.
Det kommer ta bra tid att exportera 10 000 bilder så kör det över natten.

Steget med CMD-S för att skriva till sidecar-filerna borde inte behövas.

Att välja "export as catalog" bör vara det enda som krävs (och sedan import från Catalog) på måldatorn.

Björn, jag får intrycket av att du har försökt redan, vad blev resultatet, är det bara collections som inte kommer med?

Mvh
Anders

Anders har helt rätt att man inte behöver lagra ner till side-car filerna eller jpg. Anledningen att jag rekommenderar det är att det ger större säkerhet.
Blir katalogen korrupt vilket hänt mig några gånger eller jag vill importera om bilderna så kommer det mesta man gjort med bilderna vara kvar.

Anders har helt rätt att man inte behöver lagra ner till side-car filerna eller jpg. Anledningen att jag rekommenderar det är att det ger större säkerhet.
Blir katalogen korrupt vilket hänt mig några gånger eller jag vill importera om bilderna så kommer det mesta man gjort med bilderna vara kvar.

I det fallet är regelbunden säkerhetskopiering av katalogen både snabbare och mindre arbetskrävande.

Steget med CMD-S för att skriva till sidecar-filerna borde inte behövas.

Att välja "export as catalog" bör vara det enda som krävs (och sedan import från Catalog) på måldatorn.

Björn, jag får intrycket av att du har försökt redan, vad blev resultatet, är det bara collections som inte kommer med?

Mvh
Anders

Jag har försökt men när jag försöker exportera alla Collections som catalog säger programmet ngt platt ingenting valts. Är inte på hemmaplan just nu så jag kan inte kolla, tar ur minnet.
Kan det vara så enkelt som att jag märkt ut alla Collections i vä-kolumnenen men intesjälva bilderna i mina collections?

Jag har försökt men när jag försöker exportera alla Collections som catalog säger programmet ngt platt ingenting valts. Är inte på hemmaplan just nu så jag kan inte kolla, tar ur minnet.
Kan det vara så enkelt som att jag märkt ut alla Collections i vä-kolumnenen men intesjälva bilderna i mina collections?

Det finns en inställning för "Export selected photos only", om den är ikryssad måste du markera alla bilder. Default är den dock icke markerad.

Återkom när du har det exakta felmeddelandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar