Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta blixt från kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Hej!
Efter att ha läsa en hel del på Strobists blogg (http://strobist.blogspot.com) så känner jag att det hade varit kul att kunna flytta min externa Canon 430EX II från kameran. Det första steget är väl att införskaffa sig några radiosändare till blixten. Vilka ska jag ha?
Många pratar sig varma om Pocket Wizard Plus II, men dom är rätt dyra jämfört med dessa:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-865.html

VAD SKA JAG KÖPA?! Tänkte köpa ett stativ och ett paraply till blixten också. Vad ska jag tänka på?

Hilfe bitte!

Även om det är dyrt kan jag rekomendera att fundera över att köpa en 580 EX II. Fördelen med att styra separata blixtar med den är att du har kvar blixtautomatik vilket gör det väldigt mycket smidigare att arbeta. Att du dessutom har en extra blixt på kameran är ytterligare en fördel.

Jag har radiosändare från elichrome men de samlar mest damm då det är så otroligt mycket lättare och smidigare arbeta med en 580EX II som styrenhet och ställa in allt som behövs från kameran.

Doh... Jag visste nästan att detta svart skulle komma, men man vill ju komma så billigt undan som möjligt... Jaha... Då blir det bara till att spara och köpa en blixt till :)

Leta reda på ett par SB24/26/28/80. 26orna är att föredra pga inbyggd slav om du inte vill lägga ut pengar på SB800or dvsa.

Stativ och paraplyn funkar det mesta, har för mig han går igenom det i lightning 101 inledningen, om inte annat finns det på DVDn som jag verkligen rekommenderar.

Jag personligen kör med Elinchroms radiosändare och mottagare även om jag gärna hade använt PWs, där sa dock plånboken ifrån. Många använder kinasändare liknande dom du länkar till utan problem, medans andra inte har annat än problem med dem.

Finns massvis med frågor och svar på strobist forumet på flickr, gruppen drivs av David Hobby himself - http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/

Till skillnad från JohanLund, så tycker jag att det oftast funkar bättre att själv styra exponeringen manuellt i stället för att låta kameran styra detta via en kameramonterad blixt eller IR-sändare. De gånger jag har testat med en 580 som master och full automatik har det ändå alltid slutat med att jag slår över till manuellt och kör med mina Elincrom Skyport i stället.
Det beror kanske mest på vad man fotar vad som funkar bäst, men så är det i alla fall för mej.

Pocket Wizard är ju så klart bästa sändarsystemet, men Skyport fungerar utmärkt också (kör själv med dessa). Kaffebrussändarna sägs fungera så där (beroende på vem man lyssnar på). De kan dock vara en billig väg att gå för att testa detta med extern blixt. Visar det sig att man änvänder sändarna mycket i framtiden och inte är riktigt nöjd med ett lågprissystem, så har man ju ändå inte förlorat några stora summor i fall man vill byta upp sig.

Utöver de system som nämnts här finns ett fåtal till att välja på som jag inte vet så mycket om. Sök i forumet, så hittar du säkert nå´t om dessa också.

De paraplyer jag använder har jag beställt från Kina. Mycket billigt, men förmodligen kvalitet därefter. De funkar i alla fall de få gånger jag använder paraplyer men verkar vara väldigt klena mekaniskt.
Kaffebrus prylar räcker säkert långt, men har själv bara erfarenhet av deras blixtstativ som för övrigt fungerar utmärkt.

Lycka till!
/Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto