Annons

Flytta bilder från Iphoto till Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)
IP till LR

Ursäkta att jag blandar mig i men mitt problem är likartat. Försöker importera till LR söker upp mina bilder och sen vidare till IP mapp men där är det stopp. Jag kommer inte vidare som man kan göra via finder
Vad gör jag för fel?
 
Du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar med IP-mapp? Kan du lite mer utförligt beskriva ditt problem så skall vi nog kunna hjälpa dig.
 
Lightroom bok

Jag köpte boken som Moderskeppet har gett ut om Lightroom 4 (199:) på mässan i fredags i förhoppning att det skulle stå något matnyttigt om import från mac.
Tyvärr för ytligt skriven och moderskeppet puffar för ytterligare produkter

:(
 
iPoto hade från början sitt egna sätt att lagra bilderna. Detta är några år tillbaka. Då importerades bilderna in ett bibliotek där de låg i iPhotos egna format. Det var som en stor fil som du inte kunde öppna eller se bilderna en och en. Enda sättet att få ut bilderna var att exportera dem från iPhoto.
Apple fick mycket kritik för detta och ändrade sedan till något som var mer likt Aperture. Sedan har man ändrat igen och nu kan de läsa varandras bibliotek men man kan inte alltid ändra det som är gjort i det andra programmet.
Så förmodligen har du en gammal version av iPhoto och då måste du exportera ut alla bilder och sedan importera dem till LR.
 
Har Iphoto 11 (9.4.2) grundköpt för tre år sedan och uppdaterat varetefersom

Har två mappar som heter

Master

Orginal

Kommer inte in på någon via LR (import)
 
Då är det nog fortfarande så att det gamla sättet finns kvar som alternativ. Jag använder aldrig iPhoto för att läsa in raw-filer och jpg-bilderna som jag skall ha till iPhoto/Aperture lägger jag på den plats jag vill ha dem och låter sedan iPhoto läsa dem från den platsen. Då åker de inte in i iPhotos egna bildbibliotek. Detta kan bara läsas av iPhoto och Aperture och ett antal andra Appleprogram som kan hämta bilder därifrån.

Så vill du ha in dessa bilder till LR så blir du först tvungen att exportera ut dem ur iPhoto.
 
Jooo absolut vill jag att det ska vara datumbaserat bättre än så blir det ju inte har haft det enda tills jag skaffade Iphoto.

Men eftersom jag / vi inte fotar jätte jätte mycket så blir det ju inte att vi lägger in bilder varje dag även om vi kanske fotar varje dag. Det som Iphoto gör är att lägga in bilder i först en mapp den dagen man importerar bilderna och sen i den datumvis. osv. osv.
Och det gillar jag inte. Kanske inte gör så mycket när man aldrig rotar där men endå
 
LR gör inte så. Den lägger alla bilder du tog en viss dag på det datumet. Har du sedan bilder från en annan dag på samma kort så skapar den en ny mapp för dem osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.