Annons

Flytta bilder från Iphoto till Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej hej
Jag har haft otroligt svårt för att får till det här med att "ordna upp mina bilder" Jag har bilder från 2004 och framåt. När jag körde PC så använde jag lightroom och tyckte det var smidigt men jag fick aldrig den där ordningen som jag ville ha. Nu är det så att det är både jag och min fru som använder programet så det är två olika synsätt som skall fungera tillsammans.

För ett drygt år sedan skaffade vi en IMac och med den så kom ju Iphoto in i bilder och jag tänkte att nu äntligen ska vi får den rätta ordningen men problem lät inte vänta på sig.
Jag lade in alla bilder på en extern Hdd för att sedan dra över hela mappen till iphoto och då började det.

efter kanske 5 min så kom det upp en ruta där det stod något i stil med att denna filen inte funkade i iphoto och så fick jag starta om programet, leta opp var sista bilden var och börja om därifrån. provade att dra in ett år men likadant där efter ett tag så det blev månadsvis sedan dagsvis och till slut drog jag över bild för bild (Ja det tog tid)

Är det någon som vet varför det blev såhär

Blev ju sådär bra med massor av dubletter. Fixade med detta men saknade efter lightroom var stor så detta inhandlades för en tid sedan och önskan om att lägga över bilderna från Iphoto till Lightroom började komma.
MEN hur gör jag detta.
Har letat efter hur jag ska göra det men inte hittat något som jag begriper riktigt hur jag ska göra. (Är inte jättehaj på allt sånt här)

Jag skulle vilja flytta alla mina bilder från iphoto in i lightroom och sen lägga in dom bilder som jag vill ha på mobilen och typ på facebook å liknande till iphoto.

Snälla finns det någon som kan guida mig
Mvh aniel
 
Hittade detta nyss är det någon som vet vad det betyder?


iPhoto 9.4 no longer shares keyword metadata with other applications. As a result, Phoshare can no longer export keywords. In Aperture, you can work around this with Metadata -> Write ITPC Metadata to Original.., and re-generating your previews after you changed keywords.
 
Importera bilder bara i Lightroom så får du ju in varenda bild du har i hela datorn?
I importera-dialogen så väljer du den plats du vill importera ifrån, allt ifrån minneskort till en hel dator/hårddisk funkar, sen är det bara att vänta på att det är klart.
 
Och ska du flytta bilder i Lightroom så gör det i Lightroom och inte i Finder, då hittar inte lightroom bilderna. Men så är det ju med många program...
 
Men som jag har fatta det av det jag har läst så stödjer ju inte Iphoto och Lightroom varandra och då funkar det väl inte bara att importera bilderna till Lightroom alltså dom bilder som ligger inlagt via Iphoto. Eller har jag missat något
 
Du måste skilja på "bilder" och "information om bilder". Dina bilder måste ju rimligen ligga lagrade på hårddisken någonstans, och de kan ju LR naturligtvis importera. Däremot, den information som du lagt till eller skapat i Iphoto kan inte LR läsa. Möjligen om Iphoto har nån funktion för att skriva den informationen direkt till originalbilderna. Isåfall kommer ju LR att få den informationen när bilderna importeras.
 
Jag använder endast iPhoto och Aperture för att personer som inte är så bevandrade i datorer skall kunna titta på mina bilder själva. Så jag är ingen expert på varken iPhoto eller Aparture.
Nu har jag för mig att för ett antal år sedan sparade iPhoto bilderna i ett eget format. Apple fick mycket kritik för detta. Sådana bildfiler är man tvungen att exportera ut ur iPhoto för att få dem i jpg igen.
Senare har detta ändrats.
Importerar man bilderna direkt från kameran till iPhoto lägger det bilderna i sin egen mappstruktur.
Under preferences/advanced kan man välja om iPhoto skall kopiera bilderna till sitt eget bibliotek.
Detta bör man avmarkera. Sedan är det bäst att låta LR vara master och sköta all bildhantering.
Vill man också ha bilder i iPhoto skall man importera dem från den plats där LR lagt dem och låta filerna ligga kvar där. Fast detta kan ge strul i iPhoto om man flyttar filerna med hjälp av LR.
Ett alternativ jag själv använder är att lägga bilder jag vill ha i iPhoto/Aperture på en liten portabel disk som jag kan ta med när jag vill visa bilder för någon.
Här finns lite mer fakta om hur iPhoto lagrar filer

Where iPhoto Pictures Are Stored
iPhoto pictures are stored within the home /Pictures/ directory, in a file called iPhoto Library. But with newer versions of iPhoto, iPhoto Library became a package file rather than a folder, so in order to access the original picture files you have to go one step further in one of two locations:

iPhoto 9 pictures location:
/Pictures/iPhoto Library/Masters/

iPhoto 8 and prior versions pictures location:
/Pictures/iPhoto Library/Originals/

Accessing the iPhoto Picture Files and Originals
You can either access the directory from Go To Folder command within the Mac OS X Desktop by hitting Command+Shift+G or by opening the directory manually:

Open /Pictures/ and locate the “iPhoto Library” file
Right-Click and select “Show Package Contents”
Navigate to “Masters” or “Originals” to find your original iPhoto pictures
Picture Organization by /Year/Month/Date/
Regardless of the version of iPhoto, the pictures are stored and organized by folders based on dates, broken down by year, month, and day. For example, pictures imported on August 30th 2011 would be in the folder “2011″ followed by “August” and then within that directory, another named “30″. If you know exactly what import date you are looking for you can specify that as a full path and go directly to it, like so:

/Pictures/iPhoto Library/Masters/2011/August/30/

The precise path format varies slightly in iPhoto versions, and older versions may contain full dates in the directory in the format of “August 30, 2011″ but it’s not any more difficult to work with. These directories are also the same regardless of the device the pictures originated from, whether it’s from an iPhone or a digital camera.

Once you’re in the directory, you can copy these files over to elsewhere and it will not impact your iPhoto library assuming the originals remain in the library.
 
Tack för ett bra svar.

Så om jag har fattat detta rätt så lägger alltså Iphoto in bilder i mappar efter när man lägger in bilder på datorn och inte efter när dom är tagna?

Om jag nu tar och lägger in dom mapparna i Lightroom så frågar det om jag vill kopiera som DNG, kopiera, flytta eller lägg till. Vad ska jag välja där och hur fungerar DNG

Hur skulle ni ha gjort? Flyttat över alla bilder och sen lagt till bilderna ni vill ha i Iphoto eller bara kopiera bilderna till Lightroom och sedan tagit bort dom bilder ni inte vill ha i Iphoto eller vad borde jag göra.

Om jag bara flyttar bilderna till Lightroom har jag då två original eller?
 
Om du har eller planerar att köpa Lightroom så skulle jag skippa iPhoto och bara välj lägg till i Lightroom. Då skapas bara en ny katalog efter hur de ligger på datorn. Kopiera gör man bara när man vill lägga till från minneskort eller när man vill ha dem på kanske två ställen.
 
Om jag bara flyttar bilderna till Lightroom har jag då två original eller?
Du flyttar aldrig några bilder TILL Lightroom.
Du importerar bilder TILL LR.
När du importerar så visar du för LR var den skall söka upp bilder. Bilderna flyttas inte, de kopieras inte. De ligger kvar där de låg när du visade var de finns. Så den struktur du hade innan finns fortfarande kvar "fysiskt" på disken.

Sedan kan man flytta bilder "fysiskt" inne i LR, görs enklast med drag and drop från ett bibliotek till ett annat i foldersmenyn till vänster i librarymodulen.

När du importerar bilder till LR skapas samtidigt tumnagelsbilder o det är det som tar tid.
Dessa sparas i en lrcat fil.
När LR skall visa bilder så hämtas de från lrcatfilen tills du vill öppna filen, då hämtas originalet.

PS
När LR frågar om du vill göra en backup så är det lrcat-filen som får en backup(kopia), inte bilderna.
DS
 
Samexistens

Det är alltid knepigt att få tex iPhoto och Lightroom att jobba tilsammans, jag kör bara Aperture och då får jag fördelen att de funkar bra med resten av mina prylar, taggar tex mina bäste bilder med Bildspel de synkas sedan med både iPad och AppleTV automatiskt.

Men att köra LR och iPhoto går men kräver ganska mycket av användaren.
Jag skulle använda LR för att importera/exportera och sen fixa ett script som läser alla nya foton in i iPhoto (utan att flytta dem) då kommer det att finnas en katalogstruktur med själva bilderna och två databaser med metadata LR samt iPhoto. Den metadatan som finns i själva bildfilerna borde både LR och iPhoto läsa...

Men missar du att läsa in filerna nån gång kommer de att bli rörigt, så grundfrågan är varför vill du köra iPhoto och LR parallellt?
 
Du flyttar aldrig några bilder TILL Lightroom.
Du importerar bilder TILL LR.
När du importerar så visar du för LR var den skall söka upp bilder. Bilderna flyttas inte, de kopieras inte. De ligger kvar där de låg när du visade var de finns. Så den struktur du hade innan finns fortfarande kvar "fysiskt" på disken.

Sedan kan man flytta bilder "fysiskt" inne i LR, görs enklast med drag and drop från ett bibliotek till ett annat i foldersmenyn till vänster i librarymodulen.

När du importerar bilder till LR skapas samtidigt tumnagelsbilder o det är det som tar tid.
Dessa sparas i en lrcat fil.
När LR skall visa bilder så hämtas de från lrcatfilen tills du vill öppna filen, då hämtas originalet.

PS
När LR frågar om du vill göra en backup så är det lrcat-filen som får en backup(kopia), inte bilderna.
DS

Men den strukturen jag har på bilderna är ju den som IPhoto har lagt till den som altså efter det datum som jag har fört in bilderna till datorn.

Jag tycker detta är skitsvårt blir liksom inte riktigt klok på allt.
Det jag vill ha är ju bara ett program som jag kan höra det mesta på altså lägga in bilder från kamera och från iPhonen. Sortera, ta bort, flytta och lägga in bilder på olika medier. Sen även redigera bilderna och det var här som IPhoto hade sina begränsningar vilket gör att jag vill ha Lightroom istället.
Tycker ni att jag enbart ska använda Lightroom eller?
 
LR är det mest kompletta och sett till helheten bästa programmet för tillfället.
Jag har också Capture One Pro, Aperture och iPhoto. De två sista är mycket lika och har väl sina styrkor i att beställa böcker och kalendrar samt bildspel. Capture One Pro är bra och kan ge mycket snygga framkallningar fast personligen gillar jag inte arbetsflödet.

Så använd LR som din standard och där du håller reda på dina bilder.
Personligen exporterar jag vissa filer från LR till Aperture för att endera skapa en bok, göra ett bildspel eller ta med mig bilder som släkt eller vänner vill se. Dessa lägger jag på en liten portabel HD som jag ändå har med mig minst en när jag är bortrest och fotar mycket.
JPG bilderna tar liten plats jämfört med raw och nu när dessa diskar är på bortåt 1 TB så finns det gott om plats.
Mina original ligger alltid på en NAS server hemma och här får ingen gå in och fippla eftersom de kan ställa till det.
Använder de iPhoto och tittar själva är risken mindre de lyckas strula till det och skulle de ändå göra det så är det bara en jpg-kopia som ryker.
Så skall du ha bara ett program så välj LR. Tänker du använda också iPhoto så låt fortfarande LR vara master och använd bara jpg-kopior i iPhoto.
Använd inte båda programmen till att hantera samma bilder. Så fort du flyttar bilder eller tar bort dem i ett program kommer det andra programmet få bekymmer.
 
Så om vi nu tänker praktiskt på hur jag ska tillväga med att få in bilderna i LR hur gör jag då.

Går jag in via LR och letar upp var bilderna ligger (Alltså där som IPhoto har lagt dom) och sen bara importerar dom eller hur gör jag för att (Originalen) ska komma till LR och så som det sparar bilderna.

Bör jag köra en backup (Typ timemachine) innan jag börjar
 
Så om vi nu tänker praktiskt på hur jag ska tillväga med att få in bilderna i LR hur gör jag då.

Går jag in via LR och letar upp var bilderna ligger (Alltså där som IPhoto har lagt dom) och sen bara importerar dom eller hur gör jag för att (Originalen) ska komma till LR och så som det sparar bilderna.

Bör jag köra en backup (Typ timemachine) innan jag börjar

Jag tycker att det finns lite olika vägar att gå om man skall börja jobba med Lightroom efter att tidigare ha jobbat med ett annat program.

1) Du accepterar den befintliga sturkturen på hårddisken. Då startar du LR, väljer att importera bilder och pekar ut topp-mappen där du har dina biler. Välj alternativet "add" i övre menyn. Då kommer alla bilder ligga kvar där de är och du kommer i Lightroom se hela din nuvarande struktur. Om du inte vet var du har dina bilder så kan du helt enkelt markera rooten på din hårddisk och LR kommer att snoka upp varenda bild (kanske inte vad man vill, men i vissa fall kanske det krävs)

2) Ett annat alternativ är att du väljer "COPY" vid importen och låter LR kopiera alla dina bilder till en ny struktur. Lämpligen väljer du något av de datumbaserade mappalternativen som LR har som förval. Då kommer du att få dubbletter av varenda bild vilket kanske är en nackdel men samtidigt får du en helt ny "fräsch" struktur.

3) Välj "MOVE" vilket gör att alla bilder flyttas till en ny fräsch struktur. Du undviker dubbletter men samtidigt så "försvinner" ju din gamla struktur.

Vad som är bäst kan nog bara du svara på.
 
Va bra.
Eftersom precis alla bilder är inlagda via Iphoto så har ju bilderna delats upp med en mapp när dom är inalgda och sen där i år mån datum vilket inte är något som jag gillar och alltså inget jag vill ha kvar

Så då borde ju det bästa vara att välja move på alla bilder för att inte skapa en massa dubletter och låta LR bestämma ordningen. Ååååå va härligt äntligen är det snart dags.....

Om vi nu säger att jag har gjort detta så försvinner väl alla bilder från Iphoto? Eller?
 
Om du flyttar på bilderna så kommer iPhoto inte veta var de ligger. Så du bör glömma att ha alla bilderna i båda programmen. Det är att be om bekymmer.
Flyttar du något i LR så kommer iPhoto inte veta var de bilderna ligger. Om du framkallar en raw-bild i LR så förstår inte iPhoto detta och kommer visa den som den såg ut när du laddade in den.
Lättar du upp en jpg i iPhoto så kommer denna förändring inte synas i LR. LR kommer bara anmärka att bilden är redigerad i en annan applikation. Detta är några exempel på problem. Listan kan göras betydligt längre.

Om du skall ha bilder i iPhoto för att göra en bok eller ett bildspel eller av något annat skäl så exportera ut jpg från LR och lägg dessa i en egen struktur för just iPhoto.
 
Va bra.
Eftersom precis alla bilder är inlagda via Iphoto så har ju bilderna delats upp med en mapp när dom är inalgda och sen där i år mån datum vilket inte är något som jag gillar och alltså inget jag vill ha kvar

Så då borde ju det bästa vara att välja move på alla bilder för att inte skapa en massa dubletter och låta LR bestämma ordningen. Ååååå va härligt äntligen är det snart dags.....

Visst men om du inte gillar en datumbaserad struktur så kommer det bli lite knepigt. Då måste du ju manuellt tala om för Lightroom var bilderna skall hamna vilket kan bli lite mödosamt om du har många bilder.

Varför gillar du inte en datumbaserad struktur? De flesta är väl överens om att det är den bästa/enklaste grunden för själva hanteringen på hårddisken. Sedan kan du inne i Lightroom skapa alla de "collections" du vill och dessa är inte beroende av strukturen i filsystemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.