Annons

Flytta AF-funktion till annan knapp på D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

budda

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en D70s.

I senaste Kamera & Bild finns det ett tips om att med custom settings flytta fokuseringen från avtryckaren till en annan knapp.

Går detta att göra med D70s med? Det lät som ett väldigt smidigt tips..
 
budda skrev:
Jag funderar på att köpa en D70s.

I senaste Kamera & Bild finns det ett tips om att med custom settings flytta fokuseringen från avtryckaren till en annan knapp.

Går detta att göra med D70s med? Det lät som ett väldigt smidigt tips..

Det går på D70 iaf (men värdelöst då sökaren är för liten för manuell fokusering, iaf för mig), så det borde fungera på D70s också.
 
Re: Re: Flytta AF-funktion till annan knapp på D70s

Trracer skrev:
Det går på D70 iaf (men värdelöst då sökaren är för liten för manuell fokusering, iaf för mig), så det borde fungera på D70s också.

Men detta har ju inget med manuell fokusering att göra. Jag ville flytta autofokusen till en annan knapp, t ex AF-L/AE-L knappen, instället för halvvägstryck på avtryckaren.
 
Det bästa vore ju att ha två knappar. Nu måste man ju välja om man vill ha både AE- och AF-lås på knappen eller bara en av funktionerna.

Själv tycker jag att knappen sitter lite för långt till vänster. Känns inte helt ergonomiskt när man ska låsa fokus.
 
Slowfinger skrev:
Det bästa vore ju att ha två knappar. Nu måste man ju välja om man vill ha både AE- och AF-lås på knappen eller bara en av funktionerna.

Själv tycker jag att knappen sitter lite för långt till vänster. Känns inte helt ergonomiskt när man ska låsa fokus.

Det kan jag hålla med om, knappen sitter bättre på andra hus.
 
Jag siktar med vänster öga så jag är van vid att ha det trångt, tycker det fungerar bra med AF-C skärpa på knappen och exponeringslås på avtrycket.

Vad som däremot är lite jobbigt är om man vill ändra knappen till att skjuta en förblixt för att sedan låsa exponeringen, då flyttas skärpan till avtrycket och vill man då koponera om bilden efter skärpeställning måste man byta till AF-S för att skärpan inte ska ändra sig.

Det blir rätt mycket menyflipprande om man vill byta ofta, vore trevligt om man kunnat skapa någon form av profiler eller nåt ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.