Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flytt av LR
- Trådstartare Kajssan
- Start datum
AWid
Aktiv medlem
Du kan till och med installera LR på två datorerHej,
Har nyligen köpt LR6 till min Mac (inte prenumerationstjänsten) och jag är inte kompis med min Mac.
Kan man flytta över LR från Mac till PC?
Ladda ner ett ex till din PC som du jobbar med och behåll ditt ex på Macen som övningsprogram för att lära dig Mac-miljön.
Vill man jobba mot samma katalog blir det lite mer komplicerat (men det går).
Läs t ex här om det är aktuellt.
AFJ
Aktiv medlem
Som sagt, installera helt enkelt LR på din Windows burk.
Det som kan vara lite "tricky" är ju att få över bilder och katalog från din Mac till din PC. De finns väl en risk att din originalfiler hamnar på en annan sökväg på PC:n än var de låg på Macen. I så fall måste de "kopplas" rätt. Det är tämligen enkelt.
Har du dessutom egna "presets" för bildjusteringar, utskrifter mm så måste de också kopieras över.
För någon som är van LR användare och känner sig hemma i datorernas underbara värld är det en enkel sak att flytta en LR installation från en dator till en annan. För den ovane är det lite knepigare...
Det som kan vara lite "tricky" är ju att få över bilder och katalog från din Mac till din PC. De finns väl en risk att din originalfiler hamnar på en annan sökväg på PC:n än var de låg på Macen. I så fall måste de "kopplas" rätt. Det är tämligen enkelt.
Har du dessutom egna "presets" för bildjusteringar, utskrifter mm så måste de också kopieras över.
För någon som är van LR användare och känner sig hemma i datorernas underbara värld är det en enkel sak att flytta en LR installation från en dator till en annan. För den ovane är det lite knepigare...
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Hej,
Har nyligen köpt LR6 till min Mac (inte prenumerationstjänsten) och jag är inte kompis med min Mac.
Kan man flytta över LR från Mac till PC?
Kontakta Adobe och fråga om du använda samma licensnummer på en PC-version av programmet. I så fall laddar du ner testversionen och registrerar det med ditt licensnummer.
Sedan är det enklaste att från Mac-installationen välja "Exportera katalog" och sedan "Importera katalog" på din PC. Se till att välja att även bilderna ska exporteras. Om du gör på det sättet riskerar du inte att få problem med sökvägar och saknade bilder.
AFJ
Aktiv medlem
Sedan är det enklaste att från Mac-installationen välja "Exportera katalog" och sedan "Importera katalog" på din PC. Se till att välja att även bilderna ska exporteras. Om du gör på det sättet riskerar du inte att få problem med sökvägar och saknade bilder.
Bra tips, det är definitivt säkrare än att flytta manuellt.
Om man har många presets och inte vet hur man flyttar över dem manuellt så finns det en inställning "save presets with catalog" - om den är ikryssad så borde även presets följa med över antar jag.
(En nackdel med att ha "save presets with catalog" aktiverat är att då blir presets "lokala", dvs en presets för en katalog blir inte automatiskt tillgänglig för en annan. Detta är ju dock inget problem om man bara har en katalog).
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det går alldeles ypperligt för CC och LR6Kontakta Adobe och fråga om du använda samma licensnummer på en PC-version av programmet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
När det gäller katalogen så är det så vitt jag vet bara att kopiera den till din PC och använda den där.
Behövs ingen export.
Behövs ingen export.
AFJ
Aktiv medlem
När det gäller katalogen så är det så vitt jag vet bara att kopiera den till din PC och använda den där.
Behövs ingen export.
För att flytten skall fungera måste ju även bildernas originalfiler med över och man måste placera dem i samma sökväg (alternativt koppla om efter att man flyttat).
Detta är i och för sig inga större problem men för en ovan datoranvändare så kan det strula.
Fördelen med en export/import är att då sköts det hela automatiskt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Självklart Ligger de redan på en nätverksdisk så behöver man inte göra ngt.För att flytten skall fungera måste ju även bildernas originalfiler med över och man måste placera dem i samma sökväg (alternativt koppla om efter att man flyttat).
Detta är i och för sig inga större problem men för en ovan datoranvändare så kan det strula.
Fördelen med en export/import är att då sköts det hela automatiskt.
O när jag tänker efter så beror väl Macs diskåtkomst på disknamn och PC på enhetsbokstav.
Men det kanske funkar ändå.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Behövs ingen export.
Är man en ovan användare är det lätt att göra fel här, så min rekommendation är definitivt att använda "Exportera katalog" vid flytt.