Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytt av katalog+ bildmapp Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Vill flytta min Lightroom katalog + bilder till en extern hårdisk då jag inte vill fylla datorn som snabbt kommer bli full. Köpte en 2 TB hårdisk till ändamålet. Jag flyttade mappen med bilderna och mappen lightroom där katalog filerna ligger. Jag hade en hel drös med cat filer dels från LR 3 då jag uppgraderade via nätet till 4:an så jag har inte pillat på den mappen. Igår testade jag att flytta över enbart de katalogfilerna länkar till bilderna (den senaste catfilen). Problemet blev att det var frågetecken? på varje bild och att min katalog struktur var borta. De hamnade direkt under mappar år-månad-dag. vilket resulterade i väldigt många mappar. I datorn låg alla dessa mappar i en mapp med årtal. typ 2008,2009.2010 osv. Hur flyttar jag så det blir så även på den externa disken? Ska jag flytta med alla cat filer från Lr mappen?
/Simon

Vill flytta min Lightroom katalog + bilder till en extern hårdisk då jag inte vill fylla datorn som snabbt kommer bli full. Köpte en 2 TB hårdisk till ändamålet. Jag flyttade mappen med bilderna och mappen lightroom där katalog filerna ligger. Jag hade en hel drös med cat filer dels från LR 3 då jag uppgraderade via nätet till 4:an så jag har inte pillat på den mappen. Igår testade jag att flytta över enbart de katalogfilerna länkar till bilderna (den senaste catfilen). Problemet blev att det var frågetecken? på varje bild och att min katalog struktur var borta. De hamnade direkt under mappar år-månad-dag. vilket resulterade i väldigt många mappar. I datorn låg alla dessa mappar i en mapp med årtal. typ 2008,2009.2010 osv. Hur flyttar jag så det blir så även på den externa disken? Ska jag flytta med alla cat filer från Lr mappen?
/Simon

Jag rekommenderar den här läsningen:

http://thelightroomlab.com/2009/05/my-photo-storage-system-two-external-hard-drives/

Jag har valt samma upplägg som du, det vill säga allting liggandes på extern hårddisk. Det är en utmärkt och flexibel lösning.

Har en snarlik fråga. När jag importerar in bilderna så kommer de in på den interna disken (och det tycker jag är bra för då kan jag jobba med dem på datorn), men när jag är färdig med bilderna så vill jag flytta ut dem på en externa disk.

Jag har hittills flyttat mapparna från intern till extern disk genom att i Windows dra dessa över och sedan i LR, då de kommer upp som ? pekat ut den nya positionen.

Problemet är att jag verkar inte kunna peka på någon övermapp och få LR att begripa att alla filerna ligger under utan jag har pekat ut varje mapp separat och eftersom det är uppdelat per dag, så blir det ett antal mappar att peka. På C disken ligger filerna under /2012 och det gör de ju också på externdisken. Ska jag istället ställa mig på mapp 2012 istället för de undermapparna med ? för att peka ut någon övergripande position?

Eller man kanske i LR kan flytta över filerna till extrendisken så man slipper ? och att ange den nya positionen

Eller man kanske i LR kan flytta över filerna till extrendisken så man slipper ? och att ange den nya positionen

Det är just det som rekommenderas i LR. Gör flytt av bilder i LR, bara att dra bilderna till en ny mapp eller att dra hela mappen till ny placering så håller LR reda på alla info.

Den absolut bästa lösningen är att ha LR katalogen på en snabb intern disk och bilderna på en (stor) extern disk. LR jobbar i stort sett bara direkt med raw filerna vid importen, sedan jobbar den med katalogen och förhandsgranskningsbilderna den mesta tiden så därför bör man ha dem på en intern disk för bästa prestanda.

Den absolut bästa lösningen är att ha LR katalogen på en snabb intern disk och bilderna på en (stor) extern disk. LR jobbar i stort sett bara direkt med raw filerna vid importen, sedan jobbar den med katalogen och förhandsgranskningsbilderna den mesta tiden så därför bör man ha dem på en intern disk för bästa prestanda.

Det är helt klart en lösning, men den är inte den absolut bästa om man vill ha en portabel katalog. I mitt fall har jag katalog och bilder på en extern hårddisk. Därmed tar jag med mig min disk och kan nå katalog och bilder från vilken Lightroom-installation som helst.

De flesta har nog inte behovet av en portabel lösning, varken TS eller någon annan i tråden har nämnt det, utan jobbar med LR på en dator och då är det bättre att göra som jag skrev.

Simon, jag är inte säker på att jag förstod vad du gjort men det låter som du måste tala om för LR var topp-mappen ligger så den kan hitta undermapparna därifrån eller så är det något strul med diskreferensen (C:, D: etc) om du kör Windows men det är jag inte så hemma på som Mac ägare :)

Peter, jag tror det blir enklast att importera direkt till den externa disken så du slipper detta extra steg som jag ändå inte tror du tjänar så mycket på.

Personligen så vill jag ha katalogen på den interna och importera och redigera mot den interna disken, för jag är då mer flexibel och datorn är en 13" med en större extern skärm, men jag skulle kunna redigera fritt utan skärm och extern disk om jag så vill.

OK, så det är så enkelt i LR att jag bara markerar mapparna och drar dessa till det bibliotek som ligger under den externa disken, på vänster sidan av LR :), får jag testa i kväll

Personligen så vill jag ha katalogen på den interna och importera och redigera mot den interna disken, för jag är då mer flexibel och datorn är en 13" med en större extern skärm, men jag skulle kunna redigera fritt utan skärm och extern disk om jag så vill.

OK, så det är så enkelt i LR att jag bara markerar mapparna och drar dessa till det bibliotek som ligger under den externa disken, på vänster sidan av LR :), får jag testa i kväll

Så enkelt är det. :)

Ett problem som kan uppstå är att du inte ser din destinationsmapp i Lightroom. Lösningen på det är att lägga in en bildfil (vilken som helst) i den mappen och importera bilden i Lightrooms katalog. Då "hittar" Lightroom mappen, du kan radera din tillfälliga fil och dra dit allt innehåll du vill.

Kör oxå Mac, Det jag ville göra är att flytta rubbet bilder och filer till en extern, Så mycket slöare kan det väl ändå inte bli?
/Simon

De flesta har nog inte behovet av en portabel lösning, varken TS eller någon annan i tråden har nämnt det, utan jobbar med LR på en dator och då är det bättre att göra som jag skrev.

Simon, jag är inte säker på att jag förstod vad du gjort men det låter som du måste tala om för LR var topp-mappen ligger så den kan hitta undermapparna därifrån eller så är det något strul med diskreferensen (C:, D: etc) om du kör Windows men det är jag inte så hemma på som Mac ägare :)

Peter, jag tror det blir enklast att importera direkt till den externa disken så du slipper detta extra steg som jag ändå inte tror du tjänar så mycket på.

Hur mycket långsammare det blir och om det är en signifikant skillnad för dig eller ej är ju omöjligt för mig att säga men varför inte pröva och om det går för långsamt är det ju bara att pröva en annan lösning. Inget blir ju hugget i sten.

Jag kommer också att flytta allt till ext. HD men om jag har en HD med Thunder Bolt så borde det väl inte sakta ner så mycket?

Nej, inte värst mkt. Har haft en inkopplad på vanlig 5400 rpm extern HD kopplat till USB2 med Raw filer. Helt ok.
När man är i biblioteksdelen så laddar den previews från databasen. Dvs, ha helst databasen i själva datorn.
När man är i development modulen så laddar den direkt från rawfilen så här är läsningen ändå en fil i taget.

/Stefan R. Nilsson

Följdfråga

Jag har nu lyckats flytta allt och det ser ut som det fungerar, märker inte av att det skulle gå långsammare från den externa heller, Men nu har det skapats en följd fråga?
Innan hade jag bilderna på Macintosh HD (datorns hårdisk) Nu har jag på en Extern som jag kallar Lightroom disc. Båda diskarna syns i bibliotek modulen. Kan man dölja Macintosh HD så den inte syns där?
Simon

Jag har nu lyckats flytta allt och det ser ut som det fungerar, märker inte av att det skulle gå långsammare från den externa heller, Men nu har det skapats en följd fråga?
Innan hade jag bilderna på Macintosh HD (datorns hårdisk) Nu har jag på en Extern som jag kallar Lightroom disc. Båda diskarna syns i bibliotek modulen. Kan man dölja Macintosh HD så den inte syns där?
Simon

Om du expanderar "Macintosh HD" i Lightroom så borde du se en eller flera mappar med grå text och 0 filer i sig (om du flyttat alla bilder) som motsvarar den mapp(ar) på toppnivå som alla bilder låg i tidigare. Ta bort dessa genom att högerklicka och välja Remove från menyn, när alla mappar är borta så försvinner din hårddisk automatiskt från Lightroom.

Mycket givande läsning här. Några frågor:

1. Hur stor kan lightroom katalogen bli ca? Jag har en ssd på min dator som endast är 160gb stor.

2. Kan jag ha bildfilerna på två olika externa enheter? Eller kan det ställa till det för mig?

3. Är det någopn som kör med en optibay i en mbp? Jag har en ssd som systemdisk i mbp och en optibay med en 750gb traditionell hd. Min tanke var att lightroom mappen där och sedan en backup externt. Men eftersom 750gb i längden är för litet för alla bilder så undrar jag om man kan ha två olika lightroom mappar externt och om det är en bra ide.

4. När jag jobbar med filerna i CS kan jag då jobba med dem externt eller måste jag ta in dem på systemdisken? Jag undrar om också om den raw-filen måste finnas för att kunna redigera en bild eller om man kan göra justeringar utifrån katalogen.

Mycket givande läsning här. Några frågor:

1. Hur stor kan lightroom katalogen bli ca? Jag har en ssd på min dator som endast är 160gb stor.

2. Kan jag ha bildfilerna på två olika externa enheter? Eller kan det ställa till det för mig?

3. Är det någopn som kör med en optibay i en mbp? Jag har en ssd som systemdisk i mbp och en optibay med en 750gb traditionell hd. Min tanke var att lightroom mappen där och sedan en backup externt. Men eftersom 750gb i längden är för litet för alla bilder så undrar jag om man kan ha två olika lightroom mappar externt och om det är en bra ide.

4. När jag jobbar med filerna i CS kan jag då jobba med dem externt eller måste jag ta in dem på systemdisken? Jag undrar om också om den raw-filen måste finnas för att kunna redigera en bild eller om man kan göra justeringar utifrån katalogen.

1. Min katalogfil och tillhörande tumnaglar ligger runt 20 GB för 40.000 bilder.

2. Du kan ha dina bilder "var som helst" men jag skulle inte rekommendera det.

4. Du behöver inte flytta några filer men för att inte paja kopplingen mellan Lightroom och Photoshop rekommenderar jag att du öppnar bilden via Lightroom. Du kan göra ändringar i bilder utan att ha RAW-filen men du kan aldrig använda dem praktiskt så länge RAW-filen inte är tillgänglig. Det här förutsätter givetvis att du har en förhandsvisningsbild renderad av Lightroom. I annat fall funkar det inte alls utan RAW-originalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar