Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygfotofråga

Produkter
(logga in för att koppla)

uffe larsen

Medlem
Hej
Har läst en del här på sidan ang flygfoto men vill gärna ha lite mer info/tips ang mina grejjor, Det är tänkt att jag skall upp på söndag i ett Piper cub plan, och jag har inte varit uppe i ett sådant plan förut.

Jag har tillgång till följande utrustning.
Nikon D300
Nikon D700

Nikon 70-200 2,8 VR
Nikon 300 2,8 Vr

Tc-1,4
Tc-1,7
Min tanke var att köra D700 med 300mm 2,8Vr men den är ju ganska stor och jag vet inte om det får plats i detta planet.
eller kanske då istället 70-200 + tc 1,4 /1,7.som blir mindre i storlek
eller D300 med 300mm eller zoomen 70-200 (för cropfaktorn) Jag vet inte vilken höjd vi kommer att flyga på men killen som flyger brukar ha med en annan kille som tar mycket bilder på fastigheter, och det är ju samma mål för mig (mitt hus).Det kommer ju knappast att vara plats /tid för att sitta och byta objektiv så jag vill ha det så rätt så möjligt från början.
Tips ?
Mvh
Uffe
 
Hej
---
Tips ?
Mvh
Uffe

Nu kan jag inget om flygfotografering så du får ta följande för vad det är men...är det inte så att det finns en lägsta tillåtna flyghöjd? Och vad är det för höjd du kommer att flyga på. Om du får denna uppgifter så kan du ju sedan mäta ut dessa avstånd och kolla på mark vad som är lämplig kombination på dessa avstånd. Misstänker att du hamnar på D300 + 70-200 + 1,4 alt D300 + 300 +1,4 eftersom jag antar att du är ett inte oföraktligt antal hundra meter upp i luften men det skulle vara kul att få veta.
 
Nu kan jag inget om flygfotografering så du får ta följande för vad det är men...är det inte så att det finns en lägsta tillåtna flyghöjd? Och vad är det för höjd du kommer att flyga på. Om du får denna uppgifter så kan du ju sedan mäta ut dessa avstånd och kolla på mark vad som är lämplig kombination på dessa avstånd. Misstänker att du hamnar på D300 + 70-200 + 1,4 alt D300 + 300 +1,4 eftersom jag antar att du är ett inte oföraktligt antal hundra meter upp i luften men det skulle vara kul att få veta.

Jag skall försöka att få reda på höjden, allt detta kom väldigt hastigt så jag är inte så förberedd. Ett av problemen är ju storleken på 300mm längd 270mm mot 70-200 215mm + för att inte tala om viktskillnaden på objektiven.1470gr / 2870gr jag vet inte hur mycket plats man har i planet och eftersom detta troligtvis blir en enda gång så vill jag ju ha det rätt medetsamma. Jag har varit med om situationer när jag har trott att det är 300mm som gäller och missat + tvärtom.men som sagt jag skall se om jag kan få lite info om flyghöjd.
/Uffe
 
Över bebyggelse gäller normalt att dom måste ligga minst 300m upp, så det är nog den höjden jag skulle gissa att det handlar om.
 
Har både flugit flygfotografer samt plåtat själv!

Problemet brukar sällan vara platsbrist, utan att det kan vara otroligt turbulent i luften, särskilt vid lägre höjder och i solsken.
Bästa planet vi hade var en Cessna (högvingat) där vi skruvade ur passagerarstolen och öppnade en lucka under.
Sen går det utmärkt att lägga planet i sidled med korsade roder och på så sätt ge fotografen större vinkel.
Skall du hänga ut gluggen genom sidofönstret så vira gärna en mindre handduk runt och du kan stödja bättre, Beroende på hur stor vinkel du får upp fönstret. Vissa öppnas uppåt, En del har sidoruta som skjuts i sidled.
Men ta med dig fler gluggar och testa. Bäst är att ha minst två kameror med de gluggar du skall använda, men det är förstås inte alltid genomförbart.

500 - 1000 ft (150-300meter) brukar funka bra givetvis beroende på minsta möjliga flyghöjd, vilket brukar bero på om det är inom tättbebyggt område eller ej. Storstäder har ofta särskilda regler för höjden, liksom vissa bullerkänsliga områden.
 
Har både flugit flygfotografer samt plåtat själv!

Problemet brukar sällan vara platsbrist, utan att det kan vara otroligt turbulent i luften, särskilt vid lägre höjder och i solsken.
Bästa planet vi hade var en Cessna (högvingat) där vi skruvade ur passagerarstolen och öppnade en lucka under.
Sen går det utmärkt att lägga planet i sidled med korsade roder och på så sätt ge fotografen större vinkel.
Skall du hänga ut gluggen genom sidofönstret så vira gärna en mindre handduk runt och du kan stödja bättre, Beroende på hur stor vinkel du får upp fönstret. Vissa öppnas uppåt, En del har sidoruta som skjuts i sidled.
Men ta med dig fler gluggar och testa. Bäst är att ha minst två kameror med de gluggar du skall använda, men det är förstås inte alltid genomförbart.

500 - 1000 ft (150-300meter) brukar funka bra givetvis beroende på minsta möjliga flyghöjd, vilket brukar bero på om det är inom tättbebyggt område eller ej. Storstäder har ofta särskilda regler för höjden, liksom vissa bullerkänsliga områden.

Har kollat det är runt 300m som gäller (tättbebyggt område)
och det är tydligen en ruta som man kan skjuta i sidled i Piper cuben, Skall försöka med D300 +70-200 2,8vr+tc 1,7 och om det får plats så tar jag med D700+300mm 2,8vr också så får jag väl hoppas på det bästa ;-) och med slutartid runt 1250/s behövs väl knappasr VR inkopplad eller?
Mvh
Uffe
 
Du lär inte få några som helst problem med den utrustningen.
Lycka till och berätta gärna hur det gick för dig.
 
I okontrollerat luftrum gäller 300 m över tättbebyggt område och 150 m över glesbygd som lägsta flyghöjd, utom vid start och landning förstås.

Det är ingen idé att försöka fota igenom fönstren med dessa långa brännvidder, det blir väldigt suddigt. Ifall det inte går att fota via en ventilationsruta (kan ibland behöva monteras bort) så är det borttagning av ett fönster eller en dörr som gäller. Speciellt det sistnämnda kan upplevas en smula nervpirrande för den ovane... :)

Det är dock ingen fara. Man sitter ordentligt fastspänd. A och O är istället att se till att ABSOLUT INTE tappa något. Ett filter, en nyckel e.d. kan döda ifall det tappas från ett flygplan! För att inte tala om en hel kamera...
 
I okontrollerat luftrum gäller 300 m över tättbebyggt område och 150 m över glesbygd som lägsta flyghöjd, utom vid start och landning förstås.

Det är ingen idé att försöka fota igenom fönstren med dessa långa brännvidder, det blir väldigt suddigt. Ifall det inte går att fota via en ventilationsruta (kan ibland behöva monteras bort) så är det borttagning av ett fönster eller en dörr som gäller. Speciellt det sistnämnda kan upplevas en smula nervpirrande för den ovane... :)

Det är dock ingen fara. Man sitter ordentligt fastspänd. A och O är istället att se till att ABSOLUT INTE tappa något. Ett filter, en nyckel e.d. kan döda ifall det tappas från ett flygplan! För att inte tala om en hel kamera...

Tackar för alla svaren , jag kommer att försöka med en Nikon D700 70-200 2,8Vr + en Tc 1,7. det som är viktigast för mig är att få till ett par ok bilder på huset där jag bor allt annat blir bonus. och jag har fått veta att på vänstersidan finns det en skjutbar ruta så det skall nog gå att få till några foton på det viset.och absolut se till så att det inte finns något som kan falla ut genom rutan , jag såg en film för många år sedan som jag tror hette "gudarna måste vara tokiga" och den stora grejjen i filmen var just en coca cola flaska som damp ner från ett plan.och något liknande vill man ju inte vara med om.
Ps. Och tack skall du ha för bilden och dina tips Johan.

/Uffe
 

Ja hmm gick och gick, när jag var uppe så var det en hel del dis + där var jag skulle ta bilder där var det en gräsbrand alltså max oflyt, men det positiva var att jag vet nu till nästa gång vet att jag kan ta med min andra kamera också. jag hade min D700 +70-200vr + tc1,7 på. den kombinationen på min D300 hade varit bättre i mitt fall (för cropfactorn). jag fick ett par ok bilder,men inte på det som jag skulle fotografera så det får bli nästa gång.

/Uffe
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar